دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون هماهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری:

هنر نقش مهمی در فرهنگ‌سازی و تبیین فرهنگ اسلامی و ایرانی ایفا می‌کند

معاون هماهنگی و رئیس شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی استان چهار محال و بختیاری با توجه به مقوله هنر گفت: در کنار کلمه فرهنگ، کلمه هنر هم وجود دارد و این دو یار جدا نشدنی از هم به عنوان فرهنگ و هنر است که می تواند نقش مهمی در فرهنگ سازی و تبیین فرهنگ اسلامی و ایرانی ایفا کند.
کد خبر : 22188

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر علی کاظمی باباحیدری در دومین جلسه شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد برگزار شد، اظهار کرد: انسان به دنبال پیشرفت و کسب کمالات والای انسانی هست و این کار زمانی محقق می شود که فرهنگ و بستر های فرهنگی جزو اولویت های اصلی قرار گیرد.


وی با تشریح اینکه فرهنگ ظرف ظریفی است که باورهای بنیادی و رفتاری انسان را نشان می دهد افزود: ارزش ها و هنجارها یا مجموع بایدها و نبایدهای زندگی از فرهنگ استخراج شده و در جامعه نهادینه می شود و این امر مقوله فرهنگ و توجه به آن در جامعه را دو چندان می کند که هر گونه کاستی در این حوزه باعث افزایش آسیب ها و معضلات اجتماعی می شود.








فرهنگ و هنر به عنوان بستر و زیربنای توسعه می تواند موجبات رشد و بالندگی سایر حوزه های توسعه را فراهم سازد و موفقیت های آنها را تضمین کند

معاون هماهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان چهار محال و بختیاری در تعریف هنر بیان کرد: هنر مجموعه ای از آثار یا فرایند های انسان ساز است که درراستای اثر گذاری بر عواطف و احساسات و هوش انسانی و یا به منظور انتقال یک معنا با مفهوم خلق می شوند. اگر این ابزار ها و آثار متصل به خالق آنها که همان خدای زیبا باشد، نقش و تاثیرات آن چندین برابر خواهد شد.


کاظمی در همین زمینه برای تبین اتصال هنر به ذات اقدس الهی، سخنی از ریشات سیمکین هنرمند نقاش روسی بیان کرد که می گوید: زیبایی های هستی از خدا نشات می گیرد و آنچه در نظر زیبا جلوه می کند به دلیل اتصال به خالق هستی است.


وی گفت: هنر یک ابزار است و ما با ابزار هنر می توانیم به جامعه آگاهی و نشاط ببخشیم. از طریق توجه به هنر می توانیم آگاهی و نشاط را در جامعه بوجود آوریم و قطعا دانشگاه و دانشگاهیان از تاثیر گذارترین افراد در جامعه هستند و ما با وجود غنی بودن فرهنگ و هنرمان که ریشه در دین و مذهب ما دارد به درستی از آن استفاده نکرده ایم و در گسترش و تعمیق آن کم توجهی شده است.


کاظمی با توجه به نقش فرهنگ و هنر در توسعه اقتصادی تصریح کرد: توسعه پایدار منجر به کاهش محرومیت ها و فراهم آوردن عدالت اجتماعی و اقتصادی می شود و این امر زمانی محقق خواهد شد که با نظر و عنایت به فرهنگ ملی و مذهبی جامعه و ارزش های پایدار آن تدوین شده باشد به طوری که ضمانت اجرایی هر برنامه توسعه ، توجه به جنبه های ارزشی و فرهنگی آن باشد.


وی اظهار کرد: فرهنگ و هنر به عنوان بستر و زیربنای توسعه می تواند موجبات رشد و بالندگی سایر حوزه های توسعه را فراهم سازد و موفقیت های آنها را تضمین کند.


کاظمی با توجه به شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: رسالت این شورا هم در راستای تحقق اهداف توسعه فرهنگی و اجتماعی پایدار است.


وی اجرای طرح های فرهنگی ماندگار و تنظیم سند فرهنگی دانشگاه را از اقدامات مهم دانشگاه آزاد اسلامی درباره توسعه فرهنگی و اجتماعی دانست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته