معلمان تفکر مهارتآموزی را فرهنگسازی کنند
به گزارش خبرنگار آنا، علیرضا امیرتیموری در مراسم قدردانی از پژوهشگران برتر سما رشت با تبریک کسب رتبه های برتر در کشور اظهار کرد: «با پیگیری های انجام شده و رویکردی که سازمان سما و دانشگاه آزاد اسلامی داشت این نتایج دور از دسترس نبود. انتظاری که دانشگاه آزاد و سازمان سما دارد، هدفمندکردن پژوهش است.»
وی با بیان اینکه فرهنگ سازی پژوهش باید از مدارس ابتدایی صورت گیرد گفت: «باید دانش آموزان، پژوهشگر تربیت شوند تا وقتی که وارد دانشگاه می شوند روحیه پژوهشگری و مطالبه گری داشته باشند.»
امیر تیموری با بیان اینکه آموزش روحیه پژوهشگری به دانش آموزان کار بسیار سخت ولی در عین حال واجب است گفت: «سما به مقوله پژوهش در مدارس بها داده و این جای تقدیر دارد.»
رئیس شورای نظارت و هماهنگی سما گیلان با بیان اینکه سما در بحث دانشگاه کار آفرین به دانشگاه آزاد کمک کند خاطرنشان کرد: «فعالیت های سما به گونه تعریف شود که کمک کند تا دانشگاه ازاد به دانشگاه های نسل سوم و چهارم و به دانشگاه کار آفرین تبدیل شود.»
دبیر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با بیان اینکه ایجاد شغل وظیفه دانشگاه نیست تصریح کرد: «انتظار این است که در مدارس و آموزشکده ها دانش آموزان و دانشجویانی تربیت شوند که توانایی کار آفرینی را برای خودشان داشته باشند.»
امیرتیموری با تاکید بر توسعه مهارت آموزی و پژوهش بین دانش آموزان مدارس به ویژه مدارس سما گیلان، افزود: «تاکنون فقط ادامه تحصیل دانش آموزان ما هدف بوده و از این پس باید دانش آموزان و والدین آنان را با مهارت آموزی و آموزش یک شغل آشنا کنیم.»
وی با بیان اینکه فرهنگ مهارت آموزی در دانش آموزان باید نهادینه شود افزود: «کار آموزش بدون یادگیری مثمر نیست و دانشگاه ها فقط با آموزش و اعطای مدرک با اندکی تاخیر بر جرگه بیکاران جامعه می افزایند.»
این مسئول با بیان اینکه مراکز آموزش عالی باید قادر به تولید علم به ثروت باشند گفت: «دانشگاه آزاد آمادگی دارد با در اختیار قرار دادن سرویس رایگان ایاب و ذهاب برای دانش آموزان و اعضای باشگاه پژوهشگران جوان امکان بازدید از آزمایشگاه های دانشگاه را فراهم کند.»
امیرتیموری نیاز تحقیق و پژوهش امروز را در زمینه پدافند غیر عامل در راستای علوم غیر فنی و علوم انسانی خواستار شد.
دبیر شورای نظارت و هماهنگی سما استان گیلان نیز در این مراسم با بیان اینکه خوشبختانه با همت جمعی و تلاش دست اندرکاران حوزه پژوهش سما واحد رشت در سال 95 به نتایجی خوبی رسید، اظهار کرد: «در حوزه پژوهش، هم در مدارس و هم آموزشکده و در جهت توسعه و ارتقای با شگاه پژوهشگران جوان در کشور برنامه های متنوع و تخصصی تدوین شده است.»
رحمت علی صابری حقایق با بیان اینکه برای سال تحصیلی جدید برنامه پژوهشی مدارس و آموزشکده تدوین شده است افزود: «سعی می کنیم در طول سال بر اساس برنامه های جدیدی که بنا بر ضرورت های ملی و بومی منطقه ای از سوی دانشگاه آزاد و سازمان سما مطرح می شود به خاطر افزایش و توسعه، بازنگری نهایی صورت گیرد.»
صابری با بیان اینکه در ابتدای سال نخستین جلسه تخصصی که برگزار کردیم در حوزه پژوهش بود ادامه داد: «در آموزشکده و مدارس تلاشمان این است که مجموعه فعالیت های پژوهشی را با محورهای کاربردی که بتواند سایر ابعاد فعالیت ها را در حوزه های دانشجویی، دانش آموزی و درآمدزایی در برگیرد ارتقا دهیم.»
معاون سما واحد رشت با بیان اینکه در مدارس تاکید بر این است که فعالیت های پژوهشی حتما نسبت به سال قبل از سه نکته اساسی برخوردار باشد گفت: «نخستین نکته مورد نظر اینکه، پژوهش در راستای توسعه کیفیت آموزشی باشد.»
صابری توسعه مهارت های دانش آموزان و دانشجویان را دومین نکته اساسی سما عنوان کرد و افزود: «سومین نکته مورد تاکید سما این است که ما باید بتوانیم بسیاری از فعالیت های را به جهت صرفه جویی و یا به حهت هم افزایی بودجه با همدیگر ادغام کنیم و فعالیت هایی را تعریف کنیم که هم از جنس فرهنگ و هم از جنس پژوهش باشد.»
دبیر شورای نظارت و هماهنگی سما استان گیلان بر حفظ رتبه های برتر کشوری سما واحد رشت تاکید کرد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی رشت هم در این نشست با بیان اینکه سما افتخارات قابل توجه ای کسب کرد گفت: «این افتخارات حاصل برنامه های مدون است که نتایجش اکنون معلوم شد.»
حسین فلاح باقر شیدایی گفت: «سه سال پیش در گیلان مرکز رشد نداشتیم و گرفتن مجوز بسیار سخت بود و اکنون ما جزء 5 واحد دانشگاهی کشور هستیم که مجوز موافقت اصولی تاسیس مرکز رشد را داریم.»
فلاح باقرشیدایی افزود: «مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی رشت با همکاری پارک علم و فناوری یکی از مجهزترین مراکز رشد کشور است.»
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی رشت به کسب رتبه برتر آزمایشگاه دانشگاه آزاد رشت در کشور اشاره کرد و افزود: «در شبکه فنآوری راهبردی ریاست جمهوری ما جزء 28 آزمایشگاه پیشرفته کشور هستیم.»
فلاح باقر شیدایی با بیان اینکه خوشبختانه کارنامه درخشانی که سما کسب کرد حاصل حمایت های جمعی بوده است خاطرنشان کرد: «بستر لازم برای فعالیت های پژوهش هم در دانشگاه و هم در سما فراهم است.»
مدیر پژوهشی آموزشکده فنی و حرفه ای سما واحد رشت نیز در این جلسه عملکرد پژوهشی این آموزشکده را در سال 1395 برشمرد و عنوان کرد: «برگزاری 34 دوره کارگاه آموزشی پژوهشی، برگزاری 33 سخنرانی علمی پژوهشی، برگزاری 17 مسابقه علمی و پژوهشی در آموزشکده، انجام 20 بازدید علمی و تشکیل 21 تیم علمی پژوهشی دانشجویی از جمله عملکردهای پژوهشی سما رشت در سال گذشته است.»
آمنه محمدی با اشاره به عضویت 187 نفر در باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان سما تصریح کرد: «برپایی نمایشگاه های متنوع و برگزاری جشنوارهای پژوهشی به مناسبت هفته پژوهش در آموزشکده از دیگر عملکردهای باشگاه پژوهشگران جوان سما در سال گذشته بوده است.»
وی با اشاره به برگزاری 109 جشنواره، همایش و مسابقه علمی و پژوهشی در مدارس سما رشت افزود: « 40بازدید علمی، 70 فعالیت خلاقانه و ابتکاری و کسب 90 رتبه و افتخار استانی و کشوری در مسابقات و جشنواره های دانش آموزی نیز سال گذشته توسط دانش اموزان مدارس سما رشت صورت گرفت.»
رتبه اول باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان سما کشور، رتبه دوم در بین آموزشکده های با درجه بزرگ در اجرای فعالیت های پژوهشی، مسئول برتر باشگاه پژوهشگران جوان به مناسبت هفته پژوهش، رتبه اول تا سوم در اجرای فعالیت های پژوهشی در بین دبیرستان سما سراسر کشور رتبه اول و دوم در بین مدارس ابتدایی سما سراسر کشور از جمله مقام های کسب شده سما واحد رشت در سال 95 بر اساس ارزیابی عملکرد پژوهشی از سوی سازمان سما بود.
انتهای پیام/