۶ هزار مدرسه در روزهای پنجشنبه به شرط تامین اعتبار بازگشایی میشوند
به گزارش گروه اجتماعی آنا، حمیدرضا کفاش امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص پانزدهمین پرسش مهر ریاست جمهوری اظهار کرد: پرسش مهر برنامهای است که در سه دولت به قوت خود باقی مانده است. در ابتدای سال تحصیلی بر اساس مطالعات و پژوهشهایی که توسط دفاتر ریاست جمهوری صورت میگیرد، پرسش مهر پیرامون یکی از محورهای مهم کشور یا تعلیم و تربیت طراحی و توسط رئیس جمهور اعلام میشود.
وی افزود: در دولت یازدهم، چهاردهمین و پانزدهمین پرسش مهر برگزار شد که موضوع پرسش مهر پانزدهم « آب مایه حیات» است و پس از آن دستورالعمل جامع پرسش مهر تدوین و به کل کشور ارسال شد و مسابقات فرهنگی و هنری در 11 رشته ویژه دانشآموزان طراحی شد که در دوره اول ابتدایی 3 رشته، دوره دوم ابتدایی 5 رشته، متوسطه اول 7 رشته، متوسطه دوم 10 رشته، دانشجو معلمان 10 رشته و خانوادهها یک رشته برگزار شد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در بخش فیلم کوتاه 2581 اثر، سرود 2451 اثر، شعر 12 هزار و 211 اثر، نقاشی 318 هزار و 639 اثر، کاریکاتور 46 هزار و 754 اثر، نمایشنامه 1451 اثر، عکس 42 هزار و 272 اثر، مقاله پژوهشی 40 هزار و 95 اثر، پوستر 9949 اثر، داستان 14 هزار و 773 اثر و وبلاگ نویسی 11 هزار و 952 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.
کفاش با اشاره به برگزاری همایش «ایست؛ آب نیست» توسط سازمان دانشآموزی عنوان کرد: 732 برنامه در سطح کشور با حضور دانشآموزان، تشکلهای مردمی و فرهنگیان با موضوع صرفهجویی در مصرف آب برگزار شد. بعد از فرهنگ سازی پرسش مهر رئیس جمهوری پیرامون موضوع آب و جمعآوری آثار، داوران اقدام به بررسی تخصصی، آثار ارسال شده پرداختند که 113 دانشآموز، 130 فرهنگی و 5 خانواده به عنوان برگزیدههای کشوری انتخاب شدند و در کنگره پرسش مهر مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.
وی بیان کرد: کنگره نهایی پرسش مهر 15 در تاریخ 25 خرداد از ساعت 9 صبح تا 12 بعدازظهر در برج میلاد برگزار میشود و نمایشگاهی از آثار برتر نیز برگزار خواهد شد. در پانزدهمین پرسش مهر 789 هزار و 110 دانش آموز دختر و 526 هزار و 405 دانش آموز پسر و در بخش فرهنگیان و دانشجویان 47 هزار و 850 فرهنگی مرد و 64 هزار و 149 فرهنگی زن شرکت کردند.
732 برنامه در سطح کشور با حضور دانشآموزان، تشکلهای مردمی و فرهنگیان با موضوع صرفهجویی در مصرف آب برگزار شد. بعد از فرهنگ سازی پرسش مهر رئیس جمهور پیرامون موضوع آب و جمعآوری آثار، داوران اقدام به بررسی تخصصی، آثار ارسال شده پرداختند که 113 دانشآموز، 130 فرهنگی و 5 خانواده به عنوان برگزیدههای کشوری انتخاب شدند و در کنگره پرسش مهر مورد تقدیر قرار خواهند گرفت |
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در مجموع در سطح کشوری 3 میلیون و 188 هزار و 746 نفر به پرسش مهر رئیس جمهور پاسخ دادند که هدایای برگزیدگان از سوی مقامات عالی کشور و تقدیرنامهها از سوی رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش اهداء خواهد شد.
کفاش پیرامون فعالیتهای تابستانی برای ساماندهی اوقات فراغت دانشآموزان اظهار کرد: فعالیت آموزش و پرورش در برنامههای اوقات فراغت در فصل تابستان داوطلبانه و همراه با تشویق و انعطاف است. به لحاظ قانونی وزارت کشور و استانداریها، مسئولیت تامین اوقات فراغت را در ایام تابستان بر عهده دارند.
وی افزود: آموزشوپرورش همه ساله در جهت اوقات فراغت دانشآموزان برنامه ریزی میکند. مسولیت اصلی تامین اوقات فراغت دانشآموزان در ایام تابستان بر عهده والدین است و باید در این زمینه برنامه ریزی کنند، هیچ دستگاهی به صورت وظیفه ای، الزامی و اجباری نمیتواند برای اوقات فراغت دانشآموزان در فصل تابستان تعیین تکلیف کند.
آموزش یک مهارت فنی به دانش آموزان در تابستان
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش بیان کرد: آموزش و پرورش، تابستان امسال را با شعار تابستان با نشاط با کسب یک مهارت نامگذاری کرده است و در تمام برنامههای طراحی شده تلاش میکنیم تا به دانشآموزان یک مهارت را آموزش دهیم.
کفاش ادامه داد: در سال 92 حدود 15 هزار و 39 پایگاه تابستانی توسط آموزش و پرورش در سراسر کشور برگزار شد که این تعداد در سال 92 به 16 هزار و 135 پایگاه رسید و برای سال 94 پیش بینی برگزاری 20 هزار پایگاه تابستانی را میکنیم. در سال 92 حدود 2 میلیون و 933 هزار و 722 دانشآموز و در سال 93 حدود 3 میلیون و 543 هزار و 784 دانشآموز از برنامههای تابستانه آموزش و پرورش بهرهمند شدند.
وی گفت: پایگاههای تابستانی آموزش و پرورش شامل چند بخش است، بخشی از پایگاهها در مدارس برگزار میشود و این مدارس باید ویژگیهای خاصی را داشته باشند به عنوان مثال به امکانات ورزشی، امکانات مربوط به فضای مجازی و وسایل خنک کننده مجهز باشند. 2 هزار کانون فرهنگی و تربیتی و اردوگاههای کشوری، 650 مرکز دارالقرآن، کانونهای پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان، پژوهش سراها، مجتمعها و باشگاههای تربیت بدنی نیز بخشی از پایگاههای تابستانی آموزش و پرورش هستند.
آموزش و پرورش، تابستان امسال را با شعار تابستان با نشاط با کسب یک مهارت نامگذاری کرده است و در تمام برنامههای طراحی شده تلاش میکنیم تا به دانشآموزان یک مهارت را آموزش دهیم |
فعالیت پایگاههای تابستانی رایگان است
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش بیان کرد: پایگاههای تابستانی آموزشوپرورش بدون دریافت وجه از خانوادهها فعالیت میکنند البته اگر خانوادهای تمایل داشته باشد میتواند به صورت داوطلبانه کمک کند ولی هزینه اردوهای تابستانی دریافت میشود.
کفاش در خصوص فعالیتهای طراحی شده در پایگاههای تابستانی عنوان کرد: قرآن و عترت، آموزش مهارتهای فرهنگی و هنری، کتابخوانی و تمرین نویسندگی، جشنوارههای ربوکاپ، المپیادهای علمی، فعالیتهای ورزشی، اردویی و گردشگری و بالابردن سطح مهارت زندگی و آموزشهای فنی و حرفهای بخشی از فعالیتهای درنظر گرفته شده در پایگاههای تابستانی است.
وی در خصوص پایگاههای انتخاب رشته کنکور گفت: در تابستان 3 هزار پایگاه انتخاب رشته دانشگاه در نیمه اول مرداد پیشبینی شده است که فعالیت این پایگاهها برای دانشآموزان کنکوری، رایگان است. همچنین در تابستان امسال اعتکاف دانشآموزی همزمان با ماه رمضان با حضور حدود 30 هزار دانشآموز برگزار خواهد شد و دانش آموزان مناطق مرزی نیز به تعداد 1400 نفر در اردوی ویژهای شرکت خواهند کرد. بنیاد علوی نیز 15 هزار سهمیه به آموزش و پرورش برای برگزاری اردوی رایگان ویژه دانشآموزان مناطق محروم اختصاص داده است همچنین 8 هزار نفر از دانشآموزان دختر دبیرستانی که تاکنون به مشهد نرفتهاند در قالب اردوی زیارت اولیها به مشهد مقدس اعزام میشوند.
اجرای طرح «یک روز بدون کیف و کتاب» در 6 هزار مدرسه
کفاش درخصوص ادامه طرح یک روز بدون کیف و کتاب در سال تحصیلی جدید عنوان کرد: یک روز با نشاط در سال تحصیلی جاری در روزهای پنجشنبه به صورت آزمایشی در حدود دو هزار مدرسه اجرا شد که تنها مشکل این طرح تامین اعتبارات لازم بود. گزارش نهایی در این خصوص را به وزیر آموزشوپرورش ارائه کرده و درخواست کردیم این طرح با افزایش سه برابری در سطح 6 هزار مدرسه برگزار شود مشروط به اینکه اعتبار لازم در ابتدای اجرای طرح به مدارس تزریق شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر اعتبار لازم تامین نشود ممکن است در این خصوص تجدیدنظر کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده از میان 5 هزار مربی قرآنی استخدام شده در دولت گذشته تعدادی حتی قادر به خواندن صحیح قرآن نیستند، عنوان کرد: جذب 5 هزار مربی قرآنی در دولت گذشته برای حوزه پرورشی و دارالقرآنها اقدام مثبتی بود. این افراد براساس دستورالعمل خاص بدون در نظرگرفتن مدارج تحصیلی جذب شدند اما شرط شد که به قرائت قرآن به صورت حرفهای تسلط داشته باشند یا حافظ قرآن باشند که از میان این 5 هزار نفر، تعداد بسیاری شرایط لازم را داشتند.
کفاش افزود: در میان 5 هزار مربی قرآنی تعدادی هستند که در سطح ملی، کشوری و استانی مطرح هستند اما در میان آنها، افرادی نیز هستند که نیاز به آموزش و توانمندسازی دارند و صحبتهای وزیر آموزش و پرورش در این خصوص صحیح است. البته این افراد نیروی آموزش و پرورش باقی خواهند ماند اما برنامههایی را برای تقویت و توانمندسازی آنها در نظر داریم.
انتهای پیام/