دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 مهر 1396 - 00:42
در پی تجمعات اعتراض آمیز نسبت به کاهش تعرفه‌های پزشکی صورت گرفت؛

برخورد گازانبری وزارت بهداشت با متخصصان بیهوشی

متخصصان بیهوشی در حالی با اعتراض نسبت به تبعیض و بی عدالتی در تعیین تعرفه‌های پزشکی اقدام به انتقاد و تجمع کرده‌‌بوند که وزارت بهداشت، این اقدام آنها را بی‌پاسخ نگذاشت و برای مجازات اختلال‌گران در روند درمان بیماران وارد عمل شد؛ به طوری که ورود متخصصان معترض را به بیمارستان‌ها ممنوع کرد.
کد خبر : 220622

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، موضوع تعیین تعرفه‌های پزشکی همواره از سوی گروه‌های مختلف جامعه پزشکی مورد انتقاد و اعتراض واقع شده است به طوری که در فواصل مختلف شاهد بروز تجعمات اعتراض آمیز از سوی گروه پرستاران، رادیولوژیست‌ها و اخیرا نیز متخصصان بیهوشی بیمارستا‌ن‌ها بودیم. باتوجه به این که متخصصان بیهوشی رشته‌ خود را مهم‌تر از سایر رشته‌ها می‌دانند معتقدند تعرفه‌های پزشکی در این حوزه به صورت ناعادلانه تعیین شده است.


علیرغم اینکه در طرح تحول نظام سلامت، کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات مورد بازنگری قرار گرفت و حتی در برخی گروه‌های مختلف پزشکی شاهد رشد تعرفه‌های پزشکی در رشته‌های خود بودند اما متاسفانه بازهم برخی از گروه‌های پزشکی از جمله متخصصان بیهوشی و رادیولوژیست‌ها نسبت به این تعرفه‌ها معترض و خواستار بازنگری مجدد کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات هستند.


در این راستا متخصصان بیهوشی با مسئولان دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت بهداشت، وزارت رفاه، مجلس شورای اسلامی و سازمان تامین اجتماعی مذاکراتی صورت دادند اما در نهایت هیچ یک از این تعاملات موثر نبود و آنان که به عقیده خودشان بیشترین سهم را در انجام جراحی‌ها دارند با کاهش ۲۵ درصدی تعرفه بیهوشی مواجه شدند برهمین اساس متاسفانه اعتراض و انتقاد متخصصان بیهوشی نسبت به ناعادلانه بودن و تبعیض در تعرفه‌های پزشکی در این حد باقی نماند و آنان در یک اقدام اعتراض آمیز از ارائه خدمات بیهوشی به بیماران خودداری کردند و حتی اوایل این هفته نیز بسیاری از متخصصان بیهوشی سراسر کشور در برابر مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و در نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار توجه به مشکلات متخصصان این رشته شدند.


متخصصان بیهوشی در این تجمع اعتراض آمیز با اشاره به اهمیت نقش متخصصین بیهوشی در روند اجرای طرح تحول سلامت، خواستار بازنگری در موضوع اصلاح تعرفه‌ها شدند و حتی مصطفی کواکبیان،‌ نماینده مردم تهران در مجلس از وزیر بهداشت و درمان خواست نسبت به اعتراض این گروه پزشکی راجع به کاهش تعرفه‌های پزشکی رسیدگی کند.


خواسته متخصصان بیهوشی چیست؟


متخصصان بیهوشی خواستار دستور لغو اجرای مصوبه و تعلیق فوری اجرای ویرایش سوم از کتاب ارزش خدمات سلامت تا اطلاع ثانوی، تجمیع تیم کارشناسی متشکل از انجمن های علمی پزشکی در جهت ترجمه، تبیین و اجرای بی کم و کاست کتاب ارزش گذاری مرجع موسوم به کتاب کالیفرنیا و اقدام عاجل و قطعی در بالینی دانستن رشته بیهوشی، اعلام به سازمان های بیمه گر و الزام به اجرای آن هستند زیرا معتقدند که کتاب کالیفرنیا به صورت سلیقه‌ای ترجمه شده است.


برخورد قاطع وزارت بهداشت با اختلا‌ل‌گران در روند درمان بیماران


ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت نیز در نشست خبری هفتگی خود در واکنش به این تجمعات اعتراض آمیز گفت: اخلال در درمان بیماران به هیچ وجه مورد پذیرش نیست و با هرگونه اخلال در روند درمان بیماران برخورد شدید، انضباطی و قضایی به عمل خواهیم آورد زیرا تعیین تعرفه‌های پزشکی مکانیسم مشخصی دارد و تعیین آن ابتدا توسط دبیرخانه شورای عالی بیمه کارشناسی شده و بعد رای گیری می‌شود که وزارت بهداشت فقط یک رای دارد و نهایتا در دولت تصویب و ابلاغ می‌شود.


قائم مقام وزیر بهداشت اخلال در درمان در مراکز مختلف درمانی به بهانه کاهش درآمد مغایر با اخلاق پزشکی دانست و گفت: هر کسی که خدشه‌ای به خدمات بهداشتی و درمانی ارائه شده به مردم وارد کند، با برخورد قاطع قانونی و مجازات‌های مندرج در قوانین سازمان نظام پزشکی و دستگاه‌های نظارتی و قضایی روبه‌رو خواهد شد زیرا این خدمات، به مردمی نیازمند ارائه می‌شود که هیچ تاثیر و تقصیری در تعرفه پزشکی ندارند.


حریرچی با تاکید براینکه هر فردی در سیستم سلامت از نگهبان گرفته تا کارگر، پیراپزشک، پزشک، پرستار و استاد دانشگاه، اگر کوچکترین خدشه‌ای به خدمات بهداشتی و درمانی وارد کند مجازات می‌شود، افزود: در شان جامعه پزشکی نیست که اعتراضات خود را به خیابان‌ها بکشانند و رسیدگی به وضعیت بیماران، حتی با یک روز تاخیر، قابل پذیرش نیست و برخی درخواست‌ها در مورد تغییر تعرفه، تا زمانی که به صورت قانونی مطرح نشود غیرقانونی است.


بی‌کفایتی وزارت بهداشت در برابر بحران‌


دکتر حسن رودگری،‌ عضو انجمن اسلامی جامعه پزشکی و از حامیان اصلی حسن هاشمی برای انتخاب مجدد به سمت وزارت بهداشت، پس از انتشار خبری مبنی به منع ورود متخصصین بیهوشی به بیمارستان‌ها، در بیانیه‌ای علیه اقدامات وزارت بهداشت موضع‌گیری کرد و نوشت: متاسفانه با دستور جان بابایی معاون درمان وزیر به دانشگاه‌ها و مراکز تابعه وزارت بهداشت مقرر شد از حضور متخصصین بیهوشی که در تجمع مقابل مجلس حضور داشته و با نمایندگان مجلس ملاقات داشتند، در محل کار ممانعت شود و حراست‌ها موظف شدند از ورود ایشان جلوگیری کند.


وی ادامه داد: البته در این بین تنها دانشگاهی که تابه حال این دستور مستبدانه را به اجرا گذاشته، دانشگاه شهید بهشتی بود، که تلفنی مراتب را به متخصصین بیهوشی متذکر شد، البته بیمارستان نور که مایملک‌جناب وزیر است نیز از متخصصین بیهوشی درخواست یا ندامت نامه بنویسند و یا بیمارستان را ترک کنند در حالی‌که مرکز چشم پزشکی نور یک بیمارستان خصوصی است.


براساس این گزارش به نظر می‌رسد برخورد قهر آمیز وزارت بهداشت به جای ارائه راهکار و تعامل با متخصصان بیهوشی مشکلات و مسایل عدیده‌ای به همراه خواهد داشت و از متولی سلامت کشور چنین برخوردهای چکشی و قهرآمیزی دور از ذهن است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته