دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 خرداد 1394 - 13:35

ثبت خانه آیت‌الله حائری میبد در فهرست آثار ملی کشور

خانه مسکونی آیت‌الله حائری میبد با قدمت پهلوی واقع در محله مهرجرد از محلات قدیم میبد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
کد خبر : 22045

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یزد سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی یزد در خصوص این بنای تاریخی گفت: «این بنا متعلق به دوره پهلوی است و چون محل تولد آیت الله سید عبدالکریم حائری (بنیانگذار حوزه علمیه قم) است به خانه آیت الله حائری معروف شده است.»


محسن ذاکری وجود بناهای تاریخی و قدیمی را ظرفیت‌ مثبت و بی‌نظیری دانست که می‌توان به خوبی از آنها استفاده نمود و اظهارداشت: «یکی از نمونه‌های خوب این ظرفیت، خانه آیت‌الله حائری، است. حفظ این بنا و سایر بناهای تاریخی و قدیمی در یک بهره‌برداری مستمر، دغدغه‌های ویرانی آنها را از بین‌برده و می‌تواند حتی مجموعه‌ها و بناهای اطراف را نیز تحت تأثیر قرار دهد. خانة آیت‌الله حائری با داشتن این ظرفیت مورد توجه مردم و مسئولین قرارگرفته ‌است.»


وی خاطرنشان ساخت: «با شناسایی صحیح حوزه‌هایی از نواحی بافت تاریخی که واجد ظرفیت لازم در زمینه‌های خاص فوق الذکر باشند و با انجام طرح مرمت و احیای متناسب با شأن هر یک از بناها (براساس زمینه‌های متناسب با کاربری های مختلف) می‌توان به تحرک اجتماعی مناسبی دست یافت.»


این مقام مسئول تصریح کرد: «ورودی بنا در ضلع جنوبی قرارگفته و به صورت حیاط مرکزی است. ساخت و ساز در سه جبهه جنوبی، غربی و شمالی است. پس از ورودی راهرویی قراردارد که به حیاط منتهی می‌شود. داخل راهرو راه پله‌ای است که به پشت بام می‌رسد. ضلع جنوبی حیاط دارای یک اتاق است که توسط سه پله از کف حیاط وارد اتاق می‌شود. در ضلع شمالی یک تراس و دو اتاق مشاهده می‌شود و بخشی از ضلع شمالی دارای زیرزمین است. محل تقاطع ضلع غربی و شمالی حوضخانه‌ای با کلاه فرنگی به چشم می‌خورد. ضلع غربی نیز دارای یک اتاق است که ورودی آن داخل راهرو مجاور اتاق قرار دارد. بخشی از تاق‌های خانه ضربی با قوس هلالی هستند.»


ذاکری نیا افزود: «این بنا جهت استفاده مسکونی ساخته شده ولی درحال حاضر کاربری مذهبی دارد و در اختیار هیات عزاداران امامزاده خدیجه خاتون مهرجرد است.»


وی عنوان کرد: «باتوجه به اینکه بنا دربافت تاریخی شهر میبد واقع و ازطرفی دربین مردم از تقدس برخوردار است و حفظ و احیای آن مورد توجه و خواست مردم است، مستندسازی کامل و ثبت بنا در فهرست آثار ملی کشور به عنوان یکی از عناصر مهم بافت ثبتی شهر میبد از ضروریات به حساب می‌آید.»


این اثر تاریخی در اردیبهشت ماه سال جاری به شماره سی و یک هزار و دویست و بیست و چهار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته