دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مهر 1396 - 10:21
معاون صنایع دستی در گفت‌وگو با آنا:

صنایع دستی در کنار هویت‌بخشی، کودکان را خلاق می‌کند

بهمن نامور مطلق به مناسبت روز جهانی کودک گفت: «اهمیت و تاثیر صنایع دستی در خلاقیت و هویت‌بخشی کودکان امروز که آینده‌سازان فرادی کشورمان هستند، غیرقابل انکار است.»
کد خبر : 219216

بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا به مناسبت روز جهانی کودک درباره اهمیت آموزش صنایع دستی از دوره کودکی گفت: «همه می‌دانیم که دوره کودکی بهترین زمان برای یادگیری است و این برهه از زندگی هر انسانی دوره شکل‌گیری هویت و شخصیت آنان است، بنابراین کودکانی که با مشکلاتی مواجه می‌شوند، زخم‌هایی از گذشته همیشه همراهشان است.»


وی ادامه داد: «با توجه به اهمیت دوره کودکی در شکل‌گیری هویت و یادگیری هر فرد، صنایع دستی می‌تواند موقعیت استثنایی برای هر کودک فراهم آورد. همچنین اگر آموزش و پرورش و مهدهای کودک در کنار خانواده‌ها به وظایفی که برعهده دارند عمل کنند کودکانی با هویت ایرانی اسلامی خواهیم داشت.»


معاون صنایع دستی عنوان کرد: «خانواده‌ها می‌توانند کودکان را با هنر ایرانی هویت بخشند و با سوق دادن فرزندانشان به سمت کارهای خلاق، خلاقیت آنها را بارور کنند. متاسفانه امروزه به صنایع دستی در کشف استعدادهای کودکان کمتر توجه می‌شود بنابراین طبیعی است که ببینیم‌ افراد تعلق به هنر بومی و اصالت‌های زیبایی‌شناختی‌شان را ندارند.»


کودکان امانت‌هایی از آینده در نزد ما هستند بنابراین آشنا نکردن آنها با فضای هویتی، خیانت به آینده است

وی یکی از مشکلات کودکان را منفعل بودن آنها به دلیل تماشای بیش از حد تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای معرفی کرد و افزود: «خلاقیت به معنای حل مسئله است و ما باید در این مسیر کودک را با مسائلی روبه‌رو کنیم و او را برای حل آن تشویق کنیم برای مثل در اختیار قرار دادن گل یا کاغذ و تشویق او برای درست کردن هرچیزی یا کشیدن نقاشی یکی از راه‌های توسعه خلاقیت کودکان است که قطعا بچه‌ها را باهوش می‌کند. کودکان در مواجهه با چنین ابزاری خلاق می‌شوند و استعدادهایشان را نشان می‌دهند در حالی که تماشای مستمر تلویزیون یا بازی‌های کامپیوتری آنها را از رفع مشکلاتشان عاجز می‌کند.»



وی با بیان این‌که اگر بخواهیم نسلی پویا و فعال داشته باشیم باید از کودکی فرزندانمان را به فعالیت‌های خلاقانه عادت دهیم، عنوان کرد: «کودکان امانت‌هایی از آینده در نزد ما هستند بنابراین آشنا نکردن آنها با فضای هویتی، خیانت به آینده است. در مقابل صنایع دستی با ویژگی‌هایی که دارد هویت بخش و خلاقیت‌‌زا است و می تواند در پرورش کودکان موثر باشد. » نامور مطلق تصریح کرد: «صنایع دستی کودکان را خلاق می‌کند و باعث می‌شود تا هنر با شخصیت آنها عجین شود. در این صورت این بچه‌ها در آینده یا از خریداران و علاقه‌مندان به صنایع دستی خواهند بود و یا در تولید صنایع دستی مشارکت خواهند داشت.»


معاون صنایع دستی گفت: «همواره در نمایشگاه‌های صنایع دستی بخش جداگانه‌ای به عنوان کودکان اختصاص می‌دهیم که اغلب جزو بخش‌های موفق هر نمایشگاه است، بنابراین توجه به چنین موضوعی نیز می‌تواند در کشف استعداد کودکان برای خلق کردن موثر باشد. امیدوار هستم که آموزش و پرورش اهمیت این مسئله را جدی بگیرد و در زمینه هویت‌بخشی مشارکت بیشتری داشته باشد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته