دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مهر 1396 - 00:20
علی اشکانی در گفت‌وگو با آنا؛

خانواده‌ای واحد در فدراسیون کشتی هستیم/ برترین را از میان بهترین‌ها انتخاب و اعزام می‌کنیم

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی گفت: بچه‌های فرنگی و آزاد دو دست فدراسیون کشتی هستند و بارها برای هر مجموعه‌ای پیش آمده که یک دست موفق‌تر از دست دیگر باشدولی این به معنای نادیده‌گرفتن موفقیت‌های قبلی دست دیگر نیست.
کد خبر : 217410

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، علی اشکانی در پاسخ به این سوال که تصور می‌کرد همه شاگردانش در بازی‌های داخل سالن آسیا مدال بگیرند، گفت: «معمولا سرمربیان تیم‌های مختلف ورزشی پیش از شروع هر تورنمنتی نسبت به تعداد مدال‌هایی که ملی‌پوشان می‌توانند بگیرند، تصوراتی دارند.»


وی ادامه داد: «من با توجه به اینکه 80 درصد تیم‌مان تجربه حضور در میادین بین‌المللی را نداشتند شانس کسب 6 مدال طلا و 2 نقره را توسط 8 ملی‌‌پوش تیم را تصور نمی‌کردم. رخ دادن چنین اتفاقی خارج از تصور من بود ولی این اتفاق افتاد. ما روزی که خانه کشتی را به سمت محل برگزاری مسابقات داخل سالن آسیا ترک می‌کردیم هم قسم شدیم تا یکایک اعضای تیم حداکثر تلاش‌شان را بکنند تا اتفاقی خوب رقم بخورد ولی اینکه بتوانیم در تمامی اوزان فینالیست شویم فراتر از انتظارمان بود و جای تقدیر دارد که همه بچه‌ها سربلند از ترکمنستان به ایران بازگشتند.»


سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در پاسخ به اینکه مهم‌ترین عامل موفقیت شاگردانش را چه می داند، اظهارداشت: «ما چند فاکتور برای موفقیت داشتیم. اول اینکه تمامی بچه‌ها اعتماد به نفس بالایی داشتند. این موضوع باعث شد تا آنها در جریان مسابقات با باوری بالا به مصاف حریفان بروند چند پیروزی با ارزش نفرات فرنگی ایران در ترکمنستان در ثانیه‌های پایانی رقم خورد که بیانگر باور و اعتقاد بچه‌ها به نیرو و توانایی‌شان بود. دوم انگیزه بالای بچه‌ها بود. ملی‌پوشان ما همگی شجاعانه روی تشک می‌رفتند و حتی آن دو نفری که نقره گرفتند هم از رقبای خود نترسیدند.»


او افزود: «فاکتور سوم باور فنی‌ بود. بچه‌ها به این درک رسیده‌ بودند که چگونه از توانایی‌های‌شان در زمان اجرای فنون استفاده کنند. فاکتور چهارم هم حمایت و پشتیبانی خانواده کشتی از تمامی فرنگی‌کاران بود. بچه‌ها تنها نبودند و می‌دانستند که پشت‌سر آنها کسانی هستند که برای برنده شدن آنها هر کاری از دست‌شان برآید انجام می‌دهند.»


اشکانی در خصوص اینکه برخی اعلام کرده‌اند سطح رقابت‌های داخل سالن آسیا آن‌قدر بالا نبوده که محک جدی برای فرنگی‌کاران ایران باشد، نصریح کرد: «ما هر وقت رقابتی را ساده گرفتیم در آن مسابقه نتایج خوبی نگرفتیم. قطعا ما هم مدعی نیستیم که 8 مدال در رقابت‌های جهانی گرفتیم ولی باید به این مسئله توجه شود که از دل رقابت‌هایی در سطح بازی‌های آسیایی داخل سالن آسیا برترین‌ها به مسابقات آسیایی و المپیک می‌روند چرا که هیچ حریفی برای باخت روی تشک نمی‌آید و ملی‌پوشان ما حداکثر سعی و تلاش خود را خواهند کرد تا بازنده نشود.»


وی ادامه داد: «هدف و دورنمایی که ما برای تیم ملی کشتی فرنگی ترسیم کرده‌ایم این است که سه تیم A و B و C داشته باشیم و با رقابتی که در این تیم‌ها ایجاد می‌کنیم تیمی را تشکیل دهیم که در معتبرترین مسابقات به سختی بتوانیم برای هر وزن برترین کشتی‌گیر را انتخاب کنیم. به همین دلیل در مسابقات مختلف نظیر بازی‌های داخل سالن آسیا، جام تختی و قهرمانی آسیا نفرات شایسته را انتخاب می‌کنیم و قطعا خروجی چنین رقابت‌هایی مشخص می‌کند که برترین فرنگی‌کار هر وزن چه کسی است. البته که فرآیند تمرینات هم برای ما دارای اهمیت است.»


سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی با انتقاد از مقایسه‌ای که اخیرا میان تیم‌های آزاد و فرنگی‌می‌شود، اظهارکرد: «اینکه عنوان شده در دو تورنمنت اخیر رقابت‌های جهانی فرانسه و بازی‌های داخل سالن آسیا تیم فرنگی موفق‌تر بوده و عملکرد تیم آزاد زیرسوال رفته را نه من که هیچ فرنگی‌کاری برنمی‌تابد. بچه‌های فرنگی و آزاد دو دست فدراسیون کشتی هستند و بارها برای هر مجموعه‌ای پیش آمده که یک دست موفق‌تر از دست دیگر است ولی این به معنای نادیده گرفتن موفقیت‌های قبلی دست دیگر نیست. ما یک خانواده واحد در فدراسیون کشتی هستیم. وقتی عباس حاج کناری مربی کشتی آزاد بدون درنظر گرفتن فاصله‌ها با جان و دل به کادفنی تیم فرنگی کمک می کند یا آن زمان که حمید بنی‌تمیم نایب رئیس فدراسیون که آزادکار هم بوده درکشتی‌های حساس فرنگی‌کاران در ترکمنستان کنار تشک می‌آید نشان می‌دهد که ما یکدل هستیم و الان هم همه حامی تیم ملی کشتی آزاد خواهیم بود.»


اشکانی درباره شانس موفقیت کشتی فرنگی در بازی‌های آسیایی جاکارتا و المپیک توکیو تاکید کرد: «همان‌طور که گفتم ما در حال ساختن تیم ملی هستیم که در هر وزنی شاهد حضور چند کشتی‌گیر آماده باشیم و با اتکا به این نفرات در هر تورنمنتی برای کسب خوشرنگ ترین مدال وارد عرصه رقابت‌ها شویم. به طور حتم با حضور تمامی کشتی‌گیران در مسابقات متعدد بین‌المللی در آستانه حضور در مسابقات معتبرتری چون بازی‌های آسیایی و یا المپیک این فضا در تیم ملی ایجاد شده که ما از میان بهترین‌ها در اوزان مختلف، برترین را انتخاب کنیم.»


او ادامه داد: «در تیم ملی کشتی فرنگی آمادگی ملاک اصلی اعزام نفرات ما به رقابت‌های مختلف نیست. آنچه برای ما اهمیت دارد، تمرکز کشتی‌گیران به لحاظ 3 اصل مهمی است که می‌تواند عامل رسیدن ما به اهداف‌مان باشد. اصول ما تاکتیک‌پذیری، اجرای صحیح فنون و شجاعت است که می‌تواند کشتی‌گیر را در بالاترین سطح قرار دهد. هر فرنگی‌کاری که بتواند تمامی این اصول را رعایت کند، هیچ خط‌کش و معیاری را برای سنجش میزان آمادگی‌اش نیاز ندارد چرا که در بهترین شرایط می‌تواند روی تشک برود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته