دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مهر 1396 - 14:15
رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت عنوان کرد:

تجهیز بازرسان بهداشت محیط به مدرن‌ترین سیستم نظارتی/ نظارت بر تهیه نذورات تشدید می‌شود

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت از تجهیز بازرسان بهداشت محیط به مدرن‌ترین سیستم‌های نظارتی خبر داد و گفت: این سیستم یک دستگاه دیجیتالی است که در لحظه دمای نگهداری مواد غذایی (عمقی و سطحی)، رطوبت محیط، شرایط نگهداری، حرارت پخت، نوع بار میکروبی مواد غذایی و ... را نشان می‌دهد.
کد خبر : 216885

دکتر خسرو صادق‌نیت، رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از تشدید نظارت‌ها بر تولید و تهیه نذورات در تکایا و هیات‌ها خبر داد و گفت: در ایام محرم یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های ما رعایت اصول بهداشتی از سوی افراد تهیه کننده نذورات است، بر همین اساس قبل از محرم دستورالعملی را ابلاغ و بازرسان را برای بازرسی و نظارت هماهنگ می‌کنیم تا در این روزها به هیات‌ها و مراکز تهیه کننده نذورات نظارت داشته باشند.


وی افزود: بازرسان موظف هستند علاوه‌بر نظارت و بازرسی بهداشت محیط و مواد غذایی در صورت نیاز آموزش‌های لازم را به افراد ارائه دهند و یا با تذکر موجب رعایت هر چه بیشتر بهداشت مواد غذایی شوند.


صادق‌نیت با بیان اینکه نظارت بازرسان صرفا روی تکایا و هیات‌هایی که ثبت شده و دارای شناسنامه هستند انجام می‌شود، گفت:‌ عملا بازرسی و نظارت روی تمام مراکزی که نذورات در آنجا تهیه می‌شود، امکان‌پذیر نیست؛ زیرا برخی افراد به صورت شخصی و در منازل خود اقدام به تهیه نذری می‌کنند که در این مواقع توصیه می‌شود اگر فردی شاهد عدم رعایت نکات بهداشتی از سوی تهیه کننده نذورات شخصی بود این مساله را به سامانه 190 اطلاع دهد تا بازرسان سریعا به محل مورد نظر اعزام شوند.


رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنانش از تجهیز بازرسان بهداشت محیط به مجهزترین و مدرن‌ترین سیستم‌های نظارتی خبر داد و گفت:‌ اخیرا سیستم‌هایی تهیه شده و در اختیار بازرسان قرار گرفته شده است که این سیستم کمک‌های بسیاری به بازرسان می‌کند.


وی در خصوص نحوه عملکرد این سیستم‌ها یادآور شد: این سیستم یک دستگاه دیجیتالی است که در لحظه دمای نگهداری مواد غذایی (عمقی و سطحی)، رطوبت محیط، شرایط نگهداری، حرارت پخت، نوع بار میکروبی مواد غذایی و ... را نشان می‌دهد که بازرسان به محض رویت هر گونه تخلف و یا عدم رعایت بهداشت مساله را با تذکر، آموزش و یا معدوم‌سازی برطرف می‌کنند.


وی افزود: ‌در گذشته زمانی که بازرسان با تخلفی مواجه می‌شدند باید از مواد غذایی نمونه‌ای تهیه و به آزمایشگاه مرجع ارسال می‌کردند که مشخص شدن نتایج آن کمی زمان‌بر می‌شد، اما امسال با ورود این تجهیزات و اعلام نتایج فوری آن بازرسان می‌توانند بلافاصله وارد عمل شوند.


صادق‌نیت در ادامه به تهیه کنندگان نذورات توصیه کرد و گفت: به افرادی که قصد دارند در این ایام نذری تهیه و توزیع کنند توصیه می‌شود حین تهیه مواد غذایی، پخت و توزیع آن بهداشت فردی و محیط را به خوبی رعایت کنند، زیرا رعایت این امر موجب کاهش بار بیماری و انتقال برخی بیماری‌های واگیر بین افراد می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته