دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 مهر 1396 - 12:56

نشست مشترک رییس isc با دانشگاه اسلامی سلطان شریف علی برونئی

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC از دانشگاه اسلامی سلطان شریف علی کشور برونئی بازدید کرد.
کد خبر : 216775

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، در این نشست دکتر آرمان معاون دانشگاه اسلامی سلطان شریف علی با معرفی دانشگاه خود گفت: «این دانشگاه به دنبال ارتقای سطح علمی، آموزشی و پژوهشی است. در این زمینه گام‌های زیادی برداشته شده است. برای مثال آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی به گونه‌ای اصلاح شده تا مشوق اعضای هیئت علمی به افزایش تعداد انتشارات علمی در مجلات بین‌المللی باشد.»
در این نشست به یکی از غنی‌ترین پایگاه‌های موجود در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام یعنی پایگاه اطلاعات عربی اشاره شد که می‌تواند بخش زیادی از اطلاعات علمی عربی مورد نیاز این دانشگاه را مهیا سازد.


این پایگاه بیش از یکصدهزار مقاله علمی عربی دارد که از معتبرترین مجلات کشورهای مختلف عربی گردآوری و در این پایگاه نمایه‌سازی شده است. پایگاه مربوطه در ISC به این دانشگاه معرفی شد که مورد استقبال مسئولین دانشگاه اسلامی سلطان شریف علی قرار گرفت.


در این جلسه، دکتر محمدجواد دهقانی رییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به معرفی ISC، فعالیت‌ها و اهداف آن پرداخت.


دهقانی با بیان ظرفیت‌ها و فلسفه نمایه‌سازی نشریات در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، گفت: «تنها 5 درصد از نشریات کشورهای اسلامی در پایگاه‌های استنادی اسکوپوس و آی.اس.آی نمایه‌سازی می‌شوند که این مسئله باعث می‌شود، نشریات کشورهای اسلامی رویت‌پذیر نباشند.»
او افزود: «پایگاه استنادی علوم جهان اسلام وظیفه رتبه‌بندی و ارزیابی تحقیقات و همچنین وظیفه ارتقا سطح علم و افزایش تعاملات علمی بین کشورهای اسلامی را نیز بر عهده دارد. این پایگاه فرصتی برای نمایه‌سازی اطلاعات علمی کشورهای اسلامی است که به زبان انگلیسی منتشر نمی‌شوند. در حال حاضر 39 درصد از اطلاعات علمی در پایگاه ISC به زبان انگلیسی است و مابقی به زبان‌های دیگر است.»


به گفته سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تا کنون بیش از 3000 نشریه در این پایگاه نمایه‌سازی شده است.
دهقانی در ادامه نظام‌های نرم افزاری مختلف موجود در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام را معرفی کرد که وظیفه ارائه اطلاعات کشورهای اسلامی را بر عهده دارند. یکی از نظام‌های معرفی شده، نظام رتبه بندی دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی است که در این نشست مطرح و روش شناسی آن ارائه شد.
در پایان با هدف آشناسازی بیشتر کشور برونئی با قابلیت‌ها و خدمات ISC، بروشورهای مختلف شامل "کارگاه ارتقا سطح اثرگذاری (کیفیت) پژوهش شامل راهبردها و راهکارهای علمی" و همچنین "گزارش رشد علمی کشورهای اسلامی" و نیز "کاتالوگ پایگاه استنادی علوم جهان اسلام" و نیز فیلم معرفی ISC ارائه شد.


در این نشست دکتر قنبری، رایزن علمی ایران در جنوب شرق آسیا و همچنین معاون پژوهشی ISC، دکتر گزنی نیز حضور داشتند و با معاون دانشگاه و سایر مدیران و مقامات دانشگاه ملاقات کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته