دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 خرداد 1394 - 12:54

احداث سقاخانه در حرم مطهر/ توزیع 130 هزار غذا توسط 3 هزار بسیجی

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با بیان اینکه مسئولیت امور اجرایی در ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی با شهرداری تهران است، گفت: همه زیرمجموعه های شهرداری در امور اجرایی این مراسم مشارکت داشته و تلاش کرده اند مراسمی در خور شأن امام راحل تدارک ببینند.
کد خبر : 21616

به گزارش گروه اجتماعی آنا به نقل از کمیته روابط عمومی ستاد بزرگداشت امام خمینی در شهرداری تهران؛ مجتبی عبداللهی گفت: در ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی، کمیته ای به نام کمیته اجرایی وجود دارد که کلیه مسائل اجرایی در این کمیته شکل می گیرد. مسئولیت این کمیته با شهرداری تهران است که با تدبیر شهردار تهران، در شهرداری همه کارها با محوریت حوزه خدمات شهری شکل می گیرد. رئیس این ستاد، قائم مقام معاونت خدمات شهری است و همه معاونت ها، سازمان ها و مناطق 22 گانه حضور دارند و وظایف خود را به نحو احسن انجام می دهند.


وی درباره اقدامات انجام شده در حوزه پسماند گفت: در موضوع نظافت، شستشو و جمع آوری پسماند خشک قریب 3600 کارگر و بیش از 800 دستگاه خودروهای سنگین، سبک، جدول شوی، گاردریل شوی و خودروهای جمع آوری پسماند خشک پیش بینی شده است. موضوع تفکیک زباله در اولویت کارها قرار دارد که تیم های ثابتی برای این منظور در نظر گرفته شده است.


عبداللهی ادامه داد: بیش از 700 نیرو در قالب 200 خودرو و 100 دستگاه موتورسیکلت برای جلوگیری از سد معبر و جمع آوری بساط گستران سازمان یافته اند تا از بی نظمی در مراسم و تردد مردم جلوگیری شود.


زیرساخت های شهرداری برای مراسم بزرگداشت امام (ره) دائمی می شود


از سوی دیگر رئیس ستاد بزرگداشت امام خمینی در شهرداری تهران نیز با اشاره به ایجاد ساختارهای ثابت در محدوده حرم مطهر توسط شهرداری گفت: در سال های آینده می کوشیم همه زیرساخت های لازم برای برگزاری مراسم بزرگداشت حضرت امام را به سمت ثابت و دائمی شدن ببریم.


منصور باقرصاد درباره اقدامات انجام شده توسط شهرداری تهران برای مراسم بزرگداشت امام راحل عنوان کرد: ما از فردای سالروز ارتحال امام (ره) در سال گذشته با تشکیل کمیته های تخصصی و برگزاری نشست های مختلف، نقاط ضعف و قوت مراسم سال گذشته را بررسی کردیم که این موارد در برگزاری مراسم امسال مد نظر قرار گرفت.


وی ادامه داد: شهردار تهران تاکید دارد که مراسم بزرگداشت امام راحل باید در اوج عظمت و شکوه برگزار شده و نشانگر عزت و قدرت نظام باشد. بنابراین ما هر سال این بزرگداشت را در بهشت زهرا (س) برگزار می کنیم و باید امکانات مورد نیاز را برای حضور مردم فراهم کنیم. تمامی فضایی که مراسم بزرگداشت در آن برگزار می شود، توسط شهرداری تهران آماده می شود. همچنین حدود 10 هزار نیروی کارشناس و متخصص در ستاد شهرداری مشغول فعالیت هستند.


باقرصاد افزود: شهرداران مناطق 22 گانه هر یک روسای ستاد منطقه خود بوده و در سطح منطقه، برنامه جشن نیمه شعبان و مراسم بزرگداشت امام راحل را برنامه ریزی و اجرا کرده اند. در حرم مطهر نیز هر یک از مناطق شهرداری، مسئولیت یکی از پهنه ها را بر عهده داشته اند؛ ضمن اینکه همه معاونت ها، سازمان ها و شرکت های زیرمجموعه شهرداری نیز در امر برگزاری مراسم بزرگداشت دخیل بوده اند.


قائم مقام معاونت خدمات شهری شهرداری اضافه کرد: نکته قابل توجه در مراسم بزرگداشت حضرت امام این است که هر ساله بسیاری از سازه ها از حالت موقتی و پرتابل به سوی ثابت و دائمی شدن می رود. حتی وجود بزرگراه امام علی (ع) باعث شده که نه تنها در ایام سالگرد رحلت حضرت امام، بلکه در تمام طول سال، تردد شهروندان برای زیارت اهل قبور و امام راحل آسان شود.


وی خاطرنشان کرد: همچنین ستاد شهرداری تهران از چادر و ساختارهای موقتی، به ساختمانی ثابت و مجهز تبدیل شده است. سرویس های بهداشتی نیز به تعداد بیش از 3 هزار سرویس بهداشتی ثابت برای استفاده زائران فراهم شده و قطعا در مراسم سال آینده دیگر هیچ مشکلی در این خصوص نخواهیم داشت. در مورد پارکینگ ها هم وضعیت سال جاری با سال های قبل قابل مقایسه نیست. در سال های گذشته گاهی یک وجب خاک در پارکینگ ها دیده می شد، اما امسال با عملیات تسطیح و تثبیت وضعیت بسیار بهتر شده و مردم حتی در آنها می خوابند؛ با این همه این مطلوب ما نیست و پارکینگ ها باید طبق طرح حرم و به صورت دائمی ساخته شود.


باقرصاد تاکید کرد: بیمارستان صحرایی شرکت شهر سالم نیز با وجود اینکه دو سال است زیر سقف برپا می شود، اما در سال های آینده باید فضایی مجزا و ثابت به آن اختصاص یابد. ضمن اینکه برای مصرف بهینه آب، در سال های آینده قصد داریم بیش از 60 سقاخانه را به سبک حرم امام رضا (ع) در محدوده حرم مطهر احداث کنیم.


رئیس ستاد بزرگداشت امام راحل در شهرداری اظهار کرد: همچنین فضای اطراف حرم و رینگ 400 که در گذشته خاکی بود، با ایجاد فضای سبز به شیوه های جدید از جمله کاشت درختان نخل مناسب سازی شده و سه آبنما با مشخصات مختلف در سه ضلع حرم و چند لاین پیاده رو ساخته شده است. روشنایی مسیر حرم مطهر نیز به بهترین وجه تامین شده که این نیز بخشی از اقدامات شهرداری در راستای تثبیت سازه ها بوده است. در راستای فرهنگ سازی برای حفظ نظافت محیط، بیش از 25 تن کیسه زباله و نایلکس تجدیدپذیر در بین زائران توزیع شده است.


وی درباره پذیرایی از زائران در مراسم امسال گفت: ما هر سال تا یک میلیون پک مواد غذایی در بین مردم توزیع می کردیم، اما امسال با استفاده از نان سبوس دار، آبمیوه و آب در بطری های 300 میلی لیتر به منظور جلوگیری از هدررفت آب، این پکیج ها را آماده کرده ایم. همچنین بیش از 130 هزار غذا برای توزیع در بین زائران تدارک دیده ایم.


باقرصاد اضافه کرد: یکی دیگر از ویژگی های مراسم بزرگداشت امسال این است که در کنار آماده سازی حرم حضرت امام، در مقیاسی کوچکتر حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) نیز آماده سازی شده و همین امکانات و خدمات برای مدتی بیشتر در آنجا نیز به زائران ارائه شده و حتی مکانی برای استراحت زائران در نظر گرفته شده است. در حسینیه جماران نیز از روز 12 خرداد، خدمات رسانی به مردم انجام شده است.


اسکان 800 زائر در حسینیه عطر یاس بهشت زهرا (س)


مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) هم با اشاره به استقبال زائران برای شرکت در مراسم بزرگداشت امام خمینی گفت: امسال تلاش شده که زائرانی به حرم مطهر بیایند که برای بار اول در مراسم حضور می یابند زیرا به دلیل حجم بالای استقبال، امکان انتقال همه متقاضیان وجود ندارد و اولویت با کسانی است که تا کنون به تهران نیامده اند.


اکبر توکلی نژاد در ادامه گفت: ما شب گذشته در مجتمع عطر یاس حدود 800 نفر را اسکان دادیم که عمدتا از استان های دور برای زیارت حرم مطهر به این مجموعه مراجعه کرده اند.


حضور 3 هزار نیروی بسیج شهرداری در مراسم بزرگداشت


مسئول سازمان بسیج شهرداری تهران نیز با اشاره به وظایف بسیج در مراسم بزرگداشت امام خمینی گفت: طبق سنوات گذشته بسیج شهرداری مسئول توزیع مواد غذایی در بین مردم است و از چندین روز قبل نیروهای ما در حرم مطهر حضور می یابند و برای این کار خود را آماده می کنند. ما 34 حوزه مقاومت داریم که از مجموعه آنها، حدود 3 هزار نفر درگیر برگزاری مراسم بزرگداشت امام راحل هستند.


محسن پیرهادی ادامه داد: در کنار ایستگاه های صلواتی، بسیج شهرداری برخی محصولات فرهنگی را نیز در اتوبوس های زائران توزیع کرده است.


عضو شورای شهر افزود: شهرداری مثل سال های گذشته چندین ایستگاه فرهنگی در مجموعه حرم مطهر برپا کرده و آماده سازی محیط پیرامونی، تبلیغات محیطی و تسهیل حمل و نقل عمومی را انجام می دهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته