قشقاوی: فجایع میانمار مغایر با قوانین بینالمللی است/ کدخدایی: مفهوم صلح ابزاری در دست ابرقدرتهاست
به گزارش خبرنگار گروه بینالملل خبرگزاری آنا، مجمع جهانی صلح اسلامی که از سال 1386 و با شرکت نخبگانی از ایران و سایر نقاط جهان تشکیل شده است، همه فعالیت و تلاش خود را بر اشاعه فرهنگ صلح و دوستی در سراسر کشورهای دنیا و میان همه انسانها فارغ از نژاد، رنگ، زبان، مذهب، قومیت و قدرت معطوف داشته است. بار دیگر از تمامی دولتمردان، سیاستمداران، سازمانهای بینالمللی دولتی و غیردولتی و همچنین فعالان حقوق بشری در اقصی نقاط دنیا میخواهد همه تلاش خود را بر ریشهکن کردن جنگ، ترور و بیعدالتی که دنیا و به ویژه منطقه حساس خاورمیانه را به آشوب کشانده است، متمرکز کنند و از هیچ کوششی فروگذار ننمایند.
مجمع جهانی صلح اسلامی باور دارد که جهان آینده شاهد خاتمه نظام سلطه و به بار نشستن جوانههای عدالت خواهد بود. از این رو ما معتقدیم زمان آن فرا رسیده که همه مردم دنیا با هم علیه جنگ و بیعدالتی و پیامدهای ناگوار آن متحد شوند.
همایش روز جهانی صلح در سالجاری با تاکید بر گفتمان صلح عادلانه و کرامت انسانی با هدف بررسی تهدیدات و نقض صلح و عدالت در جهان و گفتمان صلح عادلانه با حضور اساتید، نخبگان و اندیشمندان این حوزه از جمله دکتر حسن قشقاوی معاون کنسولی و پارلمانی وزارت امورخارجه، دکتر عباسعلی کدخدایی استاد دانشگاه و عضو حقوقدان شورای نگهبان، آقای محسن پاکآیین سفر سابق ایران در جمهوری آذربایجان برگزار شد.
دکتر قشقاوی، معاون کنسولی و پارلمانی وزارت امورخارجه در این همایش گفت: اصل اسلام از ماده سلم و سلام گرفته شده که به معنای آرامش است. این آرامش را در تصمیم عوامل الهی میبینم. فلسفه اصلی خلقت انسانها را در این میبینم که انبیاء الهی در فضای کاملا مسالمتآمیز اوامر الهی را اطاعت میکردند. طبعا اگر چنانچه در مقابل اصالتها کوتاه میآمدند و بقیه تمکین میکردند، ضرورتی برای بروز جنگ نبود چرا که منازعات مسلحانه و اعمال زور جایگاهی ندارد، مگر در زمانی که تهدیدی وجود داشته باشد.
وی افزود: اگر تهدید بالقوه بود، ما آن را جهاد ابتدایی و اگر بالفعل بود جهاد دفاعی میگذاشتند. بنابراین مفهوم جهاد ابتدایی و دفاعی با جنگ متعارف بشریت مغایرت دارد.
قشقاوی با اشاره به آیات قرآن تصریح کرد: اصل این بود که انسانها هدایت را با دلایل محکم میپذیرفتند. اصل هم بر ایجاد قسط و عدالت بود.
وی در ادامه افزود: زمانی که تهدید صورت میگیرد، نیاز به آهن احساس میشد و لذا هرجا پذیرش در کار بود، جنگ متوقف میشد. طبق قرآن هر زمان افراد درخواست صلح کردند، طرف مقابل باید بپذیرد. اسلام ضدجنگ است و این مبنای فقه ماست. امامخمینی(ره) در کتاب تحریرالوسیله در بخش دفاعی موضوع جنگ را مطرح میکنند و این دال بر این دارد که بینش اسلام مبتنی بر دفاع است.
وی تصریح کرد: در کنار کنوانسیون حقوقبشری که پیامبر اسلام (ص) در صدر اسلام مطرح کردند، انواع پیمانها بسته میشد و اسلام نیز پایبندی خود را به تمام عهدهایی که میپذیرفت نشان داد.
وی در ادامه گریزی به وضعیت دنیای معاصر زد و گفت: در دنیای معاصر توسل نداشتن به زور مورد تاکید جامعه جهانی قرار گرفت و سپس دفاع مشروط به آن اضافه شد. در موضوع تروریست و امکان جنگ و دفاع مشروط تفاسیر مختلفی شده است. یک قدرت در زمانی روی کار میآید و میگوید من همهجا منافع دارم و هرجای دنیا تهدید شوم میتوانم از خود دفاع کنم.
وی افزود: روز گذشته در کنگره آمریکا بزرگترین بودجه نظامی این کشور یعنی 700میلیارد دلار تصویب شد. از این مبلغ 340 میلیارد دلار در اختیار پنتاگون قرار میگیرد و 6 میلیارد دلار برای خاورمیانه و هرجایی که آمریکا بخواهد در آنجا عملیات نظامی انجام دهد صرف میشود.
قشقاوی در ادامه تصریح کرد: طبق آمار ارائه شده از سوی نهادهای بینالمللی از 11 سپتامبر 2001 تاکنون تعداد کشته شدههای ناشی از جنگ به طور متوسط سالانه 100هزار نفر افزایش یافته است. آنچه در میانمار علیه مسلمانان روهینگیایی رخ میدهد کاملا مغایر قوانین بینالمللی است و نشان میدهد جنگ پدر و مادر نمیشناسد.
در ادامه این همایش، دکتر عباس کدخدایی، استاد دانشگاه و عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: اینکه صلح را با چه مفهومی در نظر بگیریم و بخواهیم لوازمش را حساب کنیم، بحثی است که از آغاز خلقت همواره مطرح بوده است.
وی افزود: آنچه که میتواند به جوامع مختلف آرامش و امنیت بدهد صلحی است که محصول مبانی دقیق و هدفمند باشد. آن چیزی که در اسلام از آن به عنوان صلح عادلانه یاد میکنیم در همه ادبیات و اندیشهها و مکاتب به نیکی یاد شده است و در همه مکاتب جنگ به معنی مخاصمه مذموم بوده است.
وی افزود: در اروپا نیز در دوره جنگهای اروپایی مواردی را داشتهایم که صاحبنظران آن دوره در تقدیر از جنگ نوشتهاند، اما به تدریج تقدیر از جنگ کنار گذاشته شد و واژه صلح غلبه پیدا کرد.
وی گفت: صلحی که مبتنی بر معیارهای واقعی نباشد نمیتواند دوام بیاورد و طبعا صلح پایدار ملزوماتی دارد که باید رعایت شوند.
در حاشیه این مراسم، مجمع جهانی صلح اسلامی از سند صلح، عدالت و کرامت انسانی رونمایی کرد.
این سند بعد از اعتبارسنجی به بیش از 100 سازمان و نهاد فعال در زمینه صلح و عدالت ارسال خواهد شد.
انتهای پیام/