دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 شهريور 1396 - 10:21
سرپرست وزارت علوم:

۴۰ درصد جمعیت بیکار کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها تشکیل می‌دهند

اجلاس سراسری مدیران دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با حضور سرپرست وزیر علوم تحقیقات و فناوری، سفیر کره جنوبی در ایران و جمعی از مسئولان کشوری صبح امروز سه شنبه ۲۸ شهریور در محل مرکز همایش‌های هتل المپیک برگزار شد.
کد خبر : 213646

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر ناصر شمس سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور درباره نقش دانشگاه فنی حرفه‌ای در مهارت‌آفرینی گفت: «مجموعه دانشگاه فنی حرفه‌ای نسل دانشگاه کارآمد است. کشور امروز دنبال اشتغال است و این نقش را دانشگاه فنی حرفه‌ای می‌تواند ایفا کند. فارغ‌التحصیلان ما در مقاطع مختلف بیکار هستند و اساس برنامه دانشگاه فنی حرفه‌ای حل این معضل بزرگ است زیرا نگاه این دانشگاه سیستمی است.»


در ادامه این اجلاس دکتر قبادیان معاون وزارت صنعت معدن تجارت درباره نقش دانشگاه در توسعه کشور نیز گفت: «همان‌طور که امام خمینی فرمودند «دانشگاه مبدأ تحولات است هیچ کشوری نیست که بدون دانشگاه توسعه پیدا کرده باشد.» امروز دانشگاه نسل چهارم و انقلاب صنعتی چهارم مطرح است و امور با سرعت و دقت به سمت هوشمندسازی پیش می‌رود و این فقط از طریق دانشگاه امکان دارد.»


قبادیان با بیان اینکه دانشگاه‌های ما در نسل دوم باقی مانده‌اند، افزود: «آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و دانشگاه علمی کاربردی در کشور برای مهارت‌آفرینی و کاربردی کردن علم ایجاد شدند و امروز دانشگاه علمی کاربردی از هدفی که برای آن ایجاد شد فاصله زیادی گرفته و ‌تمام امیدها برای کاربردی کردن علم به دانشگاه فنی حرفه‌ای است.»


معاون وزارت صنعت و معدن ادامه داد: «این دانشگاه می‌تواند ارتباط بین ‌اجتماع و علم ایجاد کند و یکی از دانشگاه‌های پیشگام در کاربردی کردن علم در کشور باشد.»


او با انتقاد از وضعیت نامناسب ارتباط دانشگاه با صنعت گفت: «استادان دانشگاه‌ها را محدود به تدریس در کلاس‌ها کرده‌اند و وارد حوزه صنعت نمی‌شوند. چرا ارتباط بین صنعت و دانشگاه شکل نگرفته است؟ اگر ایده‌پردازی و خلاقیت که وظیفه دانشگاه است، نباشد تولیدی هم وجود ندارد.»


همچنین دکتر سید ضیا هاشمی، آموزش عالی کشور را نیازمند بازآرایی دانست و گفت: «همه سیاست‌گذاران آموزش عالی باید توجه داشته باشند که دوران تقاضای گسترده برای ورود به دانشگاه تمام شده و ناگزیریم به سمت بازآرایی نظام آموزش عالی کشور حرکت کنیم. بنابراین مهم‌ترین رسالت واحدهای فنی و حرفه‌ای در این بازآرایی مهارت‌آموزی به جوانان و تربیت نیروهای متخصص است.»


هاشمی با اشاره به اهداف تاسیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: «این دانشگاه با هدف رفع نیاز کشور از نیروهای متخصص تاسیس شد و از سال 90 که این دانشگاه زیر مجموعه وزارت علوم قرار گرفت تعداد دانشجویان آن از ۱۶۵هزار به ۱۸۰هزار دانشجو رسیده است.»


سرپرست وزارت علوم درباره وظایف دانشگاه فنی و حرفه‌ای توضیح داد: «یکی از مهم‌ترین وظایف این دانشگاه ایجاد پیوند میان بازار و دانشگاه است.۴۰ درصد جمعیت بیکار کشور فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها هستند و دانشگاه فنی حرفه‌ای به دلیل انحصار در حوزه مهارت‌آموزی برای ایجاد نیروی ماهر جهت ورود به بازار می‌تواند نقش مهمی در حل این معضل داشته باشد.»


هاشمی با بیان اینکه باید از واحدهای موفق فنی و حرفه‌ای حمایت شود، گفت: «باید تشخیص داد کدام واحدهای فنی و حرفه‌ای موفق‌تر هستند و وزارت علوم هم برای تقویت این واحدها تمام تلاش خود را می‌کند. براساس تغییرات صورت گرفته در دو دهه گذشته ارزش‌های مادی‌گرایانه افزایش یافته است. برخی علم را برای شان اجتماعی و بعضی برای تامین معاش می‌خواهند که این حوزه مزیت نسبی فنی و حرفه‌ای است و می‌تواند آن را تامین کند.»


او با اشاره به اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای نتوانسته در جامعه تصویری از خود ارائه کند تا جوانانی که تامین معاش را هدف خود قرار دادند جذب کند افزود: «هنوز جهت‌دهی دانش آموزان به سمت دکتر و مهندس شدن باقی مانده است و دانش آموزان تنها در پی القاب و عناوین دانشگاهی هستند. باید از این‌ها درگذریم و به سمت مهارت آموزی و کاربرد علم برویم و اینجاست که انتظار داریم دانشگاه فنی و حرفه‌ای بر اساس کارنامه عملی‌اش از خود دفاع کند.»


سرپرست وزارت علوم در پایان گفت: «دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید با جامعه به ویژه دانش آموزان ارتباط برقرار کند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته