دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 شهريور 1396 - 08:59
گزارش آنا از 225 روز حضور« کولاکوویچ» در ایران

صعود به قله با جادوی «ایگور»/ تغییرنسل هدف بعدی

تیم ملى والیبال در حالی به مقام سوم رقابت های جام قهرمانان بزرگ جهان دست یافت که تنها 225 روز از زمان حضور کولاکوویچ در والیبال ایران می‌گذرد.
کد خبر : 213353

فرزانه شریفی،گروه ورزشی؛ پرونده هفتمین دوره رقابت‌هاى والیبال جام قهرمانان بزرگ جهان ٢٠١٧ با کسب عنوان سومی برای سروقامتان ایران به پایان رسید. ملی پوشان ایران در این سال‌ها بازی‌های زیادی مقابل ابرقدرت‌های والیبال انجام دادند اما همیشه جای مدال جهانی در کارنامه آنها خالی بود که با هدایت «ایگور کولاکوویچ» سرمربی مونته نگرویی ایران این رویا به حقیقت تبدیل شد و ایران در جمع برترین تیم‌های قاره‌ها بر روی سکوی جهانی ایستاد.


سابقه حضور ایران در این رقابت ها که یکی از معتبرترین رقابت های جهانی محسوب می شود به چهار سال قبل و در ششمین دوره نبرد قهرمانان بزرگ جهان برمی گردد.در آن زمان ملی پوشان ایران با ولاسکوی آرژانتینی، عازم این رقابت‌ها شدند اما تیم ایران از حضور در جمع برترین ها بازماند و علت اصلی آن هم از نظر کارشناسان بی تجربگی ملی پوشان در سال 2013 بود. از آن زمان تا به امروز که مدال خوش رنگ بر گردن بلندقامتان ایران می‌درخشد چهار سال می‌گذرد و تیم ایران توانست با تکیه بر قدرت و تجربه سکوی جهانی را تصاحب کند و در کنار ابرقدرت‌های جهان بر روی سکوی سومی بایستد.


دوران رشد والیبال ایران از سال 2011 با «خولیو ولاسکوی» آرژانتینی آغاز شد. والیبال ایران با مردانی که حالا شاکله اصلی تیم ملی را تشکیل می‌دهند به رشد چشم‌گیری رسیدند و حتی بعد از رفتن «ولاسکو» از ایران هم این روند ادامه پیدا کرد و تیم با «اسلوبودان کواچ» که بعد از «ولاسکو» هدایت تیم را برعهده گرفت، چهارمی لیگ جهانی و ششمی مسابقات قهرمانی جهان را به دست آورد. پس از آن در انتخابی بازی‌های المپیک تیم ایران بعد از 52 سال جواز حضور در المپیک ریو را با «رائول لوزانو »به دست آورد و راهی برزیل شد.


البته بعد از المپیک «ریو» مسئولان فدراسیون بر این عقیده بودند تیم ایران می‌توانست در المپیک عملکرد بهتری داشته باشد از همین روی تغییر در کادرفنی را در دستور کار خود قرار دادند؛ گزینه‌های زیادی برای هدایت تیم ملی مطرح شد اما در نهایت قرعه به نام «ایگور کولاکوویچ» مربی اهل مونته نگرو رسید و او در تاریخ 17 بهمن سال گذشته هدایت تیم ایران را برعهده گرفت.«کولاکوویچ» در سال‌های 2006 تا 2014 سرمربی تیم ملی والیبال مردان صربستان بود و با تیم صربستان به مقام چهارمی مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان 2006 رسید که به عقیده برخی از مفسرین و کارشناسان بین‌المللی والیبال دنیا، قهرمانی صربستان در لیگ جهانی سال 2016 نیز حاصل کار این مربی در مدت حضورش در تیم ملی صربستان بوده است. فدراسیون والیبال قراردادی به مدت چهار سال اما در دو مقطع دوساله بست. به این صورت که اگر مدیران فدراسیون والیبال ازعملکرد وی در دو سال اول رضایت داشتند قرارداد وی برای دو سال دیگر هم تمدید می‌شود.


کولاکوویچ در اولین اظهار نظرش بعد از حضور در ایران گفـت: «ایران سرشار از استعداد والیبال است و باید به فکر افزایش سن بازیکنان فعلی تیم ملی بود و با کمک بازیکنان جوان تغییر نسل را در دستور کار خود قرار دهیم. من 9 سال سرمربی صربستان بودم و سه بار مجبور به تغییر نسل والیبال این کشور شدم. در حال حاضر نسبت به نتایج کسب شده و کیفیت بازیکنان تیم ملی احترام میگذارم اما برای توکیو آنان نمی‌توانند در اوج قدرت به سر ببرند. تغییر در ترکیب بازیکنان ضروری است.»



جوانگرایی 8 ساله کولاکوویچ در صربستان


«کولاکوویچ» در مدت 8 سالی که هدایت صربستان را برعهده داشت کار جوانگرایی را در این تیم به خوبی انجام داد و شاید یکی از دلایلی که فدراسیون ایران به این مربی اعتماد کرد تخصص وی در جوانگرایی و پشتوانه‌سازی برای تیم ملی بود چرا که المپیک 2020 توکیو پیش روی والیبال ایران است و به قول محمدرضا داورزنی سرپرست فعلی والیبال این رشته نیاز به خون تازه دارد.


شروع ایگور با ناکامی در لیگ جهانی


به هر روی «کولاکوویچ» به ایران آمد و اولین مسابقه جدی پیش روی« ایگور» و شاگردانش رقابت های لیگ جهانی 2017 در خرداماه 96 بود. او قبل از قبول سرمربیگری ایران از خداحافظی «شهرام محمودی» و «مهدی مهدوی» ستاره‌های تیم ملی والیبال ایران با خبر شده بود و حتی جلساتی هم با «شهرام محمودی» برای متقاعد کردن او جهت حضور دوباره او در تیم ملی تشکیل داد اما در نهایت «محمودی» که در این سال‌ها دچار مصدومیت های زیادی شده بود تصمیم گرفت تیم ملی ایران در سال 2017 همراهی نکند. بعداز انتخاب «پیمان اکبری» به عنوان دستیار اول «ایگور» بعد از حدود دوماه تمرین با تیم ملی این مربی لیست جدید تیم ملی را برای حضور در رقابت های لیگ جهانی ارائه داد، لیستی که البته برخلاف اکثر تیم‌های حاضر در لیگ جهانی اثری از جوانگرایی نداشت و در نهایت با عملکرد ضعیف ملی‌پوشان هم همراه شد.


یازدهمی ایران با کولاکوویچ


ایران در رقابت های لیگ جهانی 2017 ضعیف ترین نتیجه خود را در تاریخ این رقابت‌ها به دست آورد، این تیم از 9 بازی هفت امتیار به دست آورد و سه برد، شش باخت در این رقابت ها کسب کرد.تیم ایران در هفته اول رقابت های لیگ جهانی مقابل ایتالیا، برزیل و لهستان به میدان رفت که تنها مقابل لهستان به پیروزی رسید، در هفته دوم ایران میزبان بود و با تیم های بلژیک، صربستان و آرژانتین روبه رو شد که دو پیروزی مقابل بلژیک و آرژانتین به دست آورد. در هفته سوم اوج عملکرد ضعیف ملی پوشان ایران بود، تیم ملی در هر 3 بازی خود مقابل آمریکا، لهستان و روسیه شکست خورد و حتی نتوانست یک امتیاز از این 3 مسابقه کسب کند تا در نهایت در رده یازدهم بایستد.


پس از کسب نتایج ضعیف تیم ملی در لیگ جهانی ۲۰۱۷ که طرفداران والیبال را آزرده خاطر کرد، فدراسیون والیبال ایران برای جلب حمایت‌های دوباره مردم و آشتی هواداران با تیم ملی، به دنبال کسب بهترین نتایج با «کولاکوویچ» بود. تیم ملی بعد از این رقابت‌ها باید خودش را برای حضور در مسابقات انتخابی جهان و جام قهرمانان بزرگ جهان آماده می کرد. در مسابقات انتخابی جهان که در اردبیل برگزار شد تیم ایران با ستاره های خود توانست مقابل تیم‌های کره جنوبی، چین، قراقستان و قطر بدون اینکه حتی یک ست به حریفانش واگذار کند به برتری رسید و جواز حضور در رقابت‌های جهانی را کسب کند. البته ترکیب ۱۴ نفره ای که «ایگور کولاکوویچ» برای رقابت‌های انتخابی قهرمانی جهان معرفی کرده بود، با ترکیبی که در لیگ جهانی به میدان رفتند، تفاوت چندانی نداشت و تنها نفراتی مانند عادل غلامی و مجتبی میرزاجانپور در اردبیل کنار تیم ملی حضور نداشتند. «ایگور» تنها در آخرین مسابقه تیمش مقابل قطر که بیشتر جنبه تشریفاتی داشت و صعود ایران به رقابت‌های قهرمانی جهانی مسجل شده بود به جوانان خود میدان داد.



این رقابت‌ها هم همچون مسابقات لیگ جهانی از نگاه کارشناسانان دور نماند و خیلی‌ها که منتظر جوانگرایی در تیم‌ملی بودند همچون لیگ جهانی شاهد آن نبودند و انتقادهایی هم بر «کولاکوویچ » مبنی بر اینکه او در ترکیب تیم جوانگرایی نمی کند، شنیده شد. ضمن اینکه در لیگ جهانی ایگور در آخرین روز مسابقات در هفته اول مقابل لهستان به جوانانش میدان داد و اتفاقا آن بازی هم با برتری ملی پوشان ایران به پایان رسید.


بعد از انتخابی جهان مردان والیبال ایران مقابل ابرقدرت های والیبال در جام قهرمانان بزرگ به میدان رفتند و توانستند برای نخستین بار به مدال برنز برسند. تیم ملى والیبال ایران در رقابت هاى قهرمانان بزرگ جهان به مصاف تیم هاى آمریکا، ایتالیا، برزیل، ژاپن و فرانسه رفت. حاصل تلاش شاگردان «ایگور کولاکوویچ» در این پنج نبرد سخت و نفس گیر، چهار پیروزى مقابل آمریکا، ایتالیا، فرانسه و ژاپن و قبول تنها یک شکست مقابل تیم ملى برزیل بود. برزیلى که در این رقابت ها صاحب مدال طلا شد و سال گذشته نیز سکوى نخست المپیک ریو را از آن خود کرد.


البته در مدت کوتاهی که کولاکوویچ هدایت تیم ملی را برعهده گرفته چهره های جوانی چون فرهاد سال‌افزون، سامان فائزی، امیرحسین اسفندیار، مصطفی حیدری، جواد کریمی، محمدجواد معنوی‌نژاد، امین اسماعیل‌نژاد، علی شفیعی، رضا قرا، رحمان تقی زاده، مسعود غلامی و سلیم چپرلی قرا به تیم ملی راه پیدا کردند و در برخی مسابقات و تورنمنت ها این مربی مونته‌نگرویی به برخی از این ملی پوشان اجازه بازی داده اما در مسابقات حساس تیم همیشه با ترکیب اصلی به میدان رفته است. البته شاید یکی از دلایل کم بازی دادن به چهره های جوان و تازه نفس والیبال این باشد که در کشور ما همه به دنبال نتیجه هستند و این موضوع هم خواه ناخواه به «کولاکوویچ» القا شده است و شاید همین موضوع باعث شده که او نتیجه را در اولویت کاری خود قرار دهد.


به هر روی تیم ملی ایران با این مربی برای اولین بار به مدال برنز جهانی رسیده است و این موضوع افتخاری بزرگ برای ایران و «کولاکوویچ» است و نباید این مدال ارزشمند را دست کم گرفت. «کولاکوویچ» پیش از این هشت مدال جهانی در کارنامه خود دارد و مدال جهانی تیم ایران برای او نهمین مدال محسوب می شود و این در شرایطی است که او تنها چهار ماه هدایت تیم ملی ایران را برعهده گرفته است. ایگور از وقتی به ایران آمد هدفش رشد روزافزون والیبال ایران شد و اصرارش بر حضور ستاره‌های والیبال ایران در لیگ‌های معتبر اروپایی باعث شد تا میلاد عبادی‌پور و جواد معنوی‌نژاد راهی لیگ ایتالیا و لهستان شوند. همه این موفقیت ها نوید روزهای خوش برای والیبال ایران را سر می‌دهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته