دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 شهريور 1396 - 16:59

فتاح: فاصله زندگی مسئولان با فقرا نباید زیاد باشد

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با تاکید بر ضرورت کاهش آمار جامعه مددجویی گفت: رفع فقر یک مطالبه عمومی است و فاصله زندگی مسئولان با فقرا نباید زیاد باشد.
کد خبر : 212117

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از کمیته امداد امام خمینی(ره)، سید پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد با اعلام اینکه فعالیت‌های کمیته امداد در سراسر کشور از وحدت رویه برخوردار شده است، گفت: مجلس، دولت و سایر نهاد‌ها نیز درباره فعالیت‌های این نهاد دارای وحدت نظر هستند به گونه‌ای که همه مسئولان در تلاش برای افزایش کمک‌ها به نیازمندان هستند و کمیته امداد می‌تواند زمینه وحدت مسئولان کشور را برای حل مشکلات محرومان افزایش دهد.


وی با بیان اینکه کمیته امداد از ظرفیت نظام برای حل معضل فقر استفاده می‌کند، تاکید کرد: رفع فقر یک مطالبه عمومی است پس باید مسئولان با تمام قوا برای حل مشکل فقرا اقدام کنند چرا که ریشه کن کردن فقر نیازمند عزم ملی است. فاصله زندگی مسئولان با فقرا نباید زیاد باشد. چرا که مسئولی که فاصله زندگی‌اش با فقرا زیاد باشد هیچ گاه قادر نخواهد بود مشکل نیازمندان را حل کند.


فتاح با اشاره به اینکه در بودجه سال ۹۵ کمیته امداد مجلس شورای اسلامی یک هزار میلیارد تومان برای اشتغال مددجویان تصویب کرد و گفت: با حمایت دولت و مجلس این رقم امسال به دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.


وی با تاکید بر اهمیت کاهش جامعه تحت حمایت کمیته امداد اعلام کرد: باید مقدمات کاهش جامعه مددجویی کمیته امداد از طریق توانمند شدن آنها فراهم شود و بر این اساس سال گذشته با توانمندسازی ۱۰۲ هزار خانوار مددجو و اجرای طرح پالایش ۱۰ درصد از جمعیت تحت حمایت این نهاد کاهش یافت.


فتاح بر لزوم تقویت فرهنگ کار میان مددجویان کمیته امداد تاکید کرد و افزود: با پرداخت تسهیلات به مددجویان ضمن خود کفایی و توانمندی این افراد، زمینه اشتغال افراد دیگر نیز فراهم می‌شود و باید مددجویان به کارآفرین تبدیل شوند.


وی رویکرد مجلس شورای اسلامی برای کمک به محرومان را خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: افزایش سه برابری مستمری مددجویان اقدامی بزرگ و انقلابی بود که با همت مجلس مصوب و با تلاش و نگاه مثبت دولت اجرایی شد.


وی با اشاره به اینکه ماهانه سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در قالب یارانه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود، اعلام کرد: کمیته امداد آمادگی دارد مسئولیت پرداخت این رقم را به افراد نیازمند واقعی بر عهده بگیرد. اگر ۱۰درصد از جمعیت یارانه بگیر کشور کاهش یابد، سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان به دولت کمک می‌شود که این رقم می‌تواند سرمایه انجام کارهای بزرگی در کشور شود. طرح هدفمندی یارانه‌ها برای کمک به تولید کشور اجرا شد اما هم اکنون تولید کشور سهمی از محل هدفمندی یارانه‌ها ندارد.


رئیس کمیته امداد تاکید کرد: خودکفایی نیازمندان با راهکار‌های مختلفی مانند پرداخت وام خرید مسکن، تامین هزینه‌های درمانی و پرداخت کمک هزینه جهیزیه و ازدواج محقق می‌شود پس نباید خودکفایی مددجویان را فقط به پرداخت وام اشتغال محدود کرد.


فتاح تهیه مسکن برای نیازمندان را یک الزام دانست و بیان کرد: باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که افراد فاقد مسکن مشمول دریافت کمک‌هایی برای تهیه مسکن شوند زیرا نداشتن مسکن مناسب، فقر خانواده‌ها را افزایش می‌دهد.


رئیس کمیته امداد با اعلام اینکه شش درصد جمعیت ایران تحت حمایت کمیته امداد قرار دارد، گفت: ۶,۵ درصد جمعیت استان کرمان نیز تحت حمایت کمیته امداد هستند که با برنامه می‌توان این رقم را کاهش داد البته این امر در شهرستان سیرجان محقق شده است.


فتاح با اشاره به اینکه ۱۷۵ هزار فرزند یتیم تحت حمایت کمیته امداد هستند که متوسط دریافتی ماهانه آنها ۱۴۰ هزار تومان است، افزود: در جنوب استان کرمان متوسط دریافتی ایتام تحت حمایت از ۵۰ هزار تومان به ۱۷۰ هزار تومان افزایش یافته است.


وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۳۶ فقره وام اشتغال به ارزش سه میلیارد تومان به مددجویان سیرجانی پرداخت شد، گفت: این رقم امسال به هفت میلیارد تومان افزایش یافته است. در این شهرستان ۴۵۵ خانوار مددجو فاقد مسکن هستند که با پرداخت ۲۰ میلیون تومان به هر خانوار تا دو سال آینده این مشکل به صورت کامل برطرف می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته