دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 شهريور 1396 - 11:57
آنا بررسی می‌کند

اسرائیل شریک جرم حکومت میانمار در کشتار مسلمانان

همزمان با کشتار مسلمانان به دست ارتش و بودایی‌های متعصب در میانمار، اسرائیل در پی تقویت مناسبات نظامی خود با حکومت میانمار است.  
کد خبر : 210840

به گزارش خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری آنا، گروه‌های حقوق بشری از اسرائیل به خاطر ادامه فروش اسلحه به حکومت میانمار به شدت انتقاد کرده‌اند. اسرائیل در حالی به میانمار سلاح می‌فروشد که ارتش این کشور و بودایی‌های متعصب، در دور جدید حملات خود علیه مسلمانان، چند هزار تن از مسلمانان را کشته و چند صد هزار تن دیگر را آواره کرده اند.


شرکت‌های اسرائیلی بیش از 100 تانک و همچنین قایق‌ها و سلاح‌های سبک به حکومت میانمار فروخته‌اند. همچنین شرکت اسرائیلی (TAR Ideal Concepts) آموزش نیروهای ویژه میانمار را در شمال ایالت راخین، که در آن کشتار مسلمانان جریان دارد، بر عهده گرفته است. در وب سایت این شرکت، عکس‌هایی منتشر شده است که در آنها پرسنل شرکت در حال آموزش تاکتیک‌های نبرد و چگونگی استفاده از سلاح‌ها به نیروهای حکومتی میانمار، دیده می‌شوند.


اسرائیل در حالی به فروش سلاح به حکومت میانمار و آموزش نیروهای نظامی آن مشغول است که ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای فروش سلاح به میانمار که تحت حکومت نظامیان قرار دارد، تحریم‌هایی را وضع کرده‌اند. دادگاه عالی اسرائیل در اواخر ماه جاری میلادی در مورد منع یا ادامه فروش سلاح به میانمار تصمیم­‌گیری خواهد کرد. پیشتر عده‌ای از فعالان حقوق بشری اسرائیل، با ارائه دادخواستی، خواهان منع فروش سلاح به حکومت نظامی میانمار شده بودند.


با این‌همه، وزارت دفاع اسرائیل از ادامه فروش سلاح به حکومت میانمار، جانبداری می‌کند. وزارت دفاع اسرائیل اعلام کرده است که دادگاه‌ها نمی‌توانند در مورد یک مساله دیپلماتیک اظهار نظر و تصمیم‌گیری کنند. جدای از سود حاصل از فروش سلاح به میانمار، به نظر می‌رسد وزارت دفاع اسرائیل از گسترش همکاری‌ها با یک حکومت مسلمان ستیز در منطقه‌ای بیرون از خاورمیانه، بسیار خرسند است.


این نظر وزارت دفاع اسرائیل در هماهنگی با مواضع بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در نزدیکی به کشورهای غیر مسلمان و غیر عرب یا به عبارت بهتر مسلمان­‌ستیز در چهارگوشه جهان قرار دارد. نتانیاهو برای دست زدن به جنایت‌های گسترده علیه مسلمانان در لبنان و غزه و دیگر مناطق، به دستاویزهایی مانند مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، چنگ می‌زند.


نتانیاهو در سال های اخیر کوشیده است روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی اسرائیل با کشورهای غیرمسلمان و غیرعرب آفریقایی را گسترش دهد. از این‌رو، اسرائیل گسترش روابط همه جانبه با کشورهایی چون کنیا، اتیوپی، سودان جنوبی، اوگاندا و رواندا را در دستور کار قرار داده است. اسرائیل با استفاده از حربه کمک‌های نظامی و اقتصادی به دولت‌های عموما شکننده آفریقایی، می‌کوشد به تدریج جای پای خود را در قاره سیاه محکم کند.


خبرگزاری شینهوا در همین زمینه نوشت که به نظر می رسد اسرائیل در برابر میانمار هم، چنین روشی را در پیش گرفته است. همه شواهد حاکی از آنند که سیاستمداران و دستگاه‌های اطلاعاتی- امنیتی اسرائیل، خواهان ارتقای همکاری‌های نظامی و غیرنظامی خود با حکومتی هستند که به طور گسترده به کشتار و آزار و اذیت مسلمانان، دست زده است. از این‌رو به احتمال زیاد، پیوندهای سیاسی و نظامی اسرائیل و میانمار از سطح کنونی هم فراتر خواهد رفت. اسرائیل به دنبال پایگاهی در جنوب شرق آسیاست و فرصت پیش آمده را به راحتی از دست نخواهد داد.


آنگ‌سان سوچی و دیگر رهبران حکومت میانمار، به جای پاسخ به نگرانی‌های جامعه بین‌الملل و نهادهای حقوق بشری و توقف خشونت‌های دولتی و سازمان یافته علیه مسلمانان، مانند بنیامین نتانیاهو و تندروهای اسرائیلی با دستاویزهایی چون مبارزه با تروریسم و گروه‌های افراط‌گرا، همچنان به کشتار و سرکوب مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین ادامه می‌دهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته