دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
غلامعلی طاهری:

اتمام تابلویی با موضوع تروریسم

غلامعلی طاهری هنرمند نقاش که این روزها تابلویی با موضوع تروریسم را به پایان رسانده معتقد است ریشه تروریسم در دنیا را باید در دلارهای آمریکایی جستجو کرد.
کد خبر : 210819

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا، غلامعلی طاهری هنرمند نقاش درباره فعالیت‌های این روزهای خود به مهرگفت: به تازگی یک تابلوی نقاشی با محوریت انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی کار کردم که این هفته به موزه شهدا منتقل می‌شود.


وی با اشاره به اینکه موضوع محوری در این اثر نقاشی تروریسم است، بیان کرد: من در این اثر به اشکال مختلف بحث تروریسم را که امروز جهان را در بر گرفته و به نوعی بسیاری از کشورها را تحت نفوذ خود درآورده است، به تصویر کشیدم. ایران در دهه شصت قربانیان زیادی در حملات تروریستی داد و من بین آن روزگار و بحث تروریسم در جهان امروز پیوندی را برقرار کردم و نشان دادم ریشه آن ترورها در ایران و تروریسم امروز از دلارهای آمریکایی می‌آید.


این نقاش ادامه داد: من آن روزگار را به خوبی به یاد دارم که هر روز با ترس سر کار می‌رفتیم. در همان روزها تعدادی نقاشی دیواری انقلابی اجرا می‌کردیم و گاهی کارمان تا دیر وقت طول می‌کشید و نگران بودیم که مورد حمله قرار بگیریم، در آن روزها هر روز جایی منفجر می‌شد و خبر شهادت عزیزانی توسط منافقین به گوش می‌رسید.


طاهری در توضیح بیشتر چگونگی به تصویر کشیدن موضوع اثرش با نمادها و سمبول‌ها گفت: چهره‌هایی خبیث در این اثر وجود دارد که در قالب حیوانات کریه‌المنظر دیده می‌شود و یا به صورت چهره‌های دلقک گونه و پلشت. اینها کسانی هستند که در جبهه باطل قرار دارند و دلار و اسلحه در اختیارشان است. داعشی که سرتا پا مسلح و به جلیقه‌های انتخاری مجهز است، در یک فضای پر زرق و برق نیویورکی دیده می‌شود و گویی از آنجا خارج می‌شود و به سمت جبهه حق حرکت می‌کند. در میان همان ساختمان‌های سر به فلک کشیده نیویورکی، از دور چهره مریم و مسعود رجوی هم دیده می‌شود.


وی ادامه داد: در جبهه حق در این تابلو، محرابی را کشیدم که نماد جهان اسلام است و چهره روحانیت و بسیجی را در این فضا به تصویر درآوردم و کسانی که با اندوه و غم شانه شهید بهشتی را می‌بوسند. در این بین مادر شهیدی را هم می‌بینیم که نماد مادر ایران است و دستش رو به آسمان است. همچنین یک چهره که نماد مرد ایرانی است در نقاشی می‌بینیم که در حال نماز خواندن است. در مرکز تابلو هم صحنه انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی ایران را تصویرسازی کرده‌ام.


این نقاش در توضیح بیشتر تکنیک خلق این اثر نیز بیان کرد: کمپوزیسیون این اثر را بر اساس مستطیل طلایی ترسیم کردم که با خطوط مورب به یکدیگر متصل می‌شوند. رنگ‌بندی را هم از فضای رمانتیسیسم گرفتم و ابعاد کار هم دو متر و ۳۰ سانتی متر در یک متر و ۸۰ سانتی متر است. اثر را با تکنیک رنگ روغن کار کردم اما برای اولین بار در اثرم بافتی را قبل از گذاشتن رنگ روی بوم، روی آن ایجاد کردم که در نهایت از به کار بردن این تکنیک راضی هستم.


طاهری اظهار کرد: هر هنرمندی در هر سبک و سیاقی که کار می‌کند همواره به دنبال نوآوری است و نباید کارش تکرار کارهای قبلی‌اش باشد. هنرمند باید رو به جلو حرکت کند. من هم احساس کردم این بافت تازه بتواند در جهت مضمون کارم روح تازه‌ای به اثرم بدهد.


وی همچنین درباره چرایی پرداختن به چنین مضمونی نیز گفت: ما همواره نسبت به انقلاب و دفاع مقدس احساس دین می‌کنیم و یاد و خاطره شهدا همیشه همراه ما هست. من دوست دارم علاوه بر این ادای دین، به جوان‌هایی که امروز این مسیر را می‌روند نیز جوابگو باشم. جشنواره «سرچشمه سرخ» که چند وقت دیگر برگزار می شود، برای من بهانه‌ای شد تا این اثر را خلق کنم زیرا ایده و اتودش را از قبل داشتم و منتظر فرصتی بودم تا اجرایی‌اش کنم. ضمن اینکه ما هنوز هم شاهد ادامه راه شهدا توسط مدافعین حرم هستیم و آنها برایمان تداعی‌گر آن دوران هستند. جنایت تروریست‌ها هم به شکل دیگری ادامه دارد که سرمنشا آنها به یک نقطه می‌رسد.


وی ادامه داد: انقلاب متعلق به یک مقطع خاص سال ۵۷ یا دهه ۶۰ نبوده و نیست و از همین رو هنر انقلاب هم باید جاری باشد. موضوعات انقلاب و دفاع مقدس به قدری گسترده است که پرداختن به آنها همواره نو به نظر خواهد آمد.


طاهری با اشاره به اینکه این روزها هنرهای تجسمی با استقبال رو به روست، گفت: من خیلی خوشحالم که شرایطی ایجاد شده که کار هنرهای تجسمی با استقبال رو به رو شده و توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.


منبع:مهر


انتهای پیام/

برچسب ها: تروریسم نقاش
ارسال نظر
قالیشویی ادیب