دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 شهريور 1396 - 10:51

وقتی پاتوق سی‌تیر بدون مطالعه راه اندازی شد

منطقه ۱۲ تهران را قطب گردشگری پایتخت می‌داند، دلیل هم ساده است، این منطقه با داشتن ابینه تاریخی که گفته می‌شود 60 درصد آثار ثبتی منطقه را شامل می‌شود، برای گردشگران جذاب است. اما چند وقتی است شب‌ها کافه‌های سیار با طبخ غذاها و شرینی‌ها و ایجاد ترافیک و سرصدا  آرامش و زیبایی خیابان سی تیر را برهم زده‌اند.
کد خبر : 209965

رئیس موزه ملی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا در خصوص خیابان سی‌تیر که بر اثر حضور ۱۰ گاری که ظاهری شبیه چرخ‌دستی‌های «طواف» در طهران قدیم دارند، شلوغ و پرترافیک شده است، گفت: «ما نظراتمان را درباره شلوغی خیابان سی‌تیر، از مدتی پیش به مسئولان شهرداری اعلام کردیم و با مسئولان جدید و پیمانکار منطقه 12 نیز در خصوص ساماندهی کافه‌هایی که پیرامون موزه ملی ایران برپا می‌شوند، صحبت کرده‌ایم. ما در گفت‌وگو‌ها خواستار اجرایی‌شدن طرحی که متناسب با کاربرد و حال و هوای خیابان سی‌‌تیر است، هستیم.»


جبرئیل نوکنده ادامه داد: «در تمام دنیا در کنار موزه‌ها فضاهای فرهنگی در نظر گرفته می‌شود و ما هم می‌خواهیم در فضای بیرونی موزه پاتوق فرهنگی برپا شود و برای مثال شاهد کتاب‌فروشی باشیم.»


رئیس موزه ملی ایران اظهار کرد: «بخشی از نظرات ما که شامل عدم نصب تاسیسات از تقاطع پروفسور رولند تا سی‌تیر بود اجرایی شد و تاسیساتی که پیش از این نصب شده بود، برداشته شد. هفته گذشته نیز با مسئولان شهرداری جلسه ای داشتیم که در آن مقرر شد در خصوص این موضوع ضمن بکارگیری دقت لازم موضوع مورد پیگیری قرار گیرد و تصمیمات اخذ شده به موزه ملی ایران نیز اعلام شود.»


وی افزود: «مسئولان شهرداری گفته‌اند که با تغییر معاونان شهردار، اهمیت این موضوع به شهردار نیز انتقال داده خواهد شد.»


نوکنده، با اشاره به این‌که طبق صحبت‌ها با مسئولان شهرداری، قرار شده است تا رئیس موزه ملی مکاتباتی برای برپایی جلسه با شهردار نیز داشته باشد، تاکید کرد: «ما اساسا با موضوع بدون طرح پیش رفتن و نداشتن برنامه شفاف مشکل داریم و خوشبختانه تیم جدید شهرداری نیز پی به حساسیت این موضوع برده‌اند. ما به دنبال کار بنیادی و اصلاح جدی وضعیت خیابان سی تیر هستیم و می‌خواهیم در صورتی که مقرر شد که طرحی برای شب‌های خیابان سی‌تیر در نظر گرفته ‌شود، آرامش گردشگر و موزه‌های اطراف نیز در نظر گرفته شود.»


رئیس موزه ملی ایران همچنین بیان کرد: «شاید طرح پیشین طرح بدی نباشد اما آنچه مسلم است این است که بدون مطالعه بوده است. آیا این تعداد کافه سیار لازم بود و آیا تحقیقی در خصوص این‌که که چه تعداد کافه سیار نیاز بود انجام شد؟ با این شلوغی طبیعی است که هم فضای خیابان قدیمی سی‌تیر خراب شده در حالی که چنین طرح‌هایی باید باعث آسایش و آرامش گردشگر شود. آیا با بسته شدن است خیابان، مکانی به عنوان جایگزین وجود دارد؟ یکی از چیزهایی که باید بررسی شود این است که ببینیم، چه نیازهایی وجود دارد تا گردشگر از خیابان فیاض‌بخش به این سمت آید و با چه طراحی مشکلات موجود برداشته می‌شود؟»


لازم به یادآوری است که وضعیت خیابان سی‌تیر تنها به شلوغی پیاده‌روها بر اثر استقرار کافه‌ها محدود نمی‌شود بلکه صدای آهنگ‌های مختلف پاپ، بلندگوهایی که غذاهای متنوع گاری‌ها را تبلیغ می‌کنند و بوی روغن سرخ شده یکی دیگر از بخش‌های ضدفرهنگی این کافه‌ها است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته