دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 خرداد 1394 - 12:21
نتایج جدیدترین تحقیق تازه پژوهشگران نشان می‌دهد

ابتلای بسیاری از مردم به توهم‌ دیداری و شنیداری/ توهم لزوما بیماری نیست

تحقیق تازه پژوهشگران استرالیایی نشان داده است که درصد ابتلا به توهمات دیداری و شنیداری در میان جمعیت انسانی بسیار بیشتر از آن است که قبلاً پنداشته می‌شد.
کد خبر : 20966

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی آنا، پژوهشی که در کوئینزلند استرالیا انجام شده، حاکی از آن است که توهمات شنیداری در زنان بیشتر از مردان است و در کشورهای توسعه یافته و ثروتمند بیشتر از کشورهای فقیر رواج دارد. در این تحقیق مشخص شده است که حدود 5 درصد از مردم در مقطعی از زندگی خود صداهایی می‌شنوند یا چیزهایی می‌بینند که دیگران آن را درک و دریافت نمی‌کنند.


در این تحقیق که جامع‌ترین پژوهش در نوع خود محسوب می‌شود، بیش از 31 هزار نفر از 19 کشور مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. پروفسور جان مک‌گرَث استاد دانشگاه کوئینزلند استرالیا و پژوهشگر انستیتو مغز کوئینزلند که ریاست گروه پژوهشی را بر عهده داشته است، می‌گوید: «ما قبلا فکر می‌کردیم که فقط افراد روان‌پریش صداهای وهمی می‌شنوند و توهم بصری دارند اما اکنون می‌دانیم که افراد سالم و بسیار کارآمد نیز چنین تجربیاتی را گزارش می‌دهند.»


از میان افرادی که چنین تجربیاتی را دارند، یک‌سوم فقط یک بار آن را داشته‌اند و یک‌سوم دیگر در دو تا پنج اپیزود از زندگی‌شان دچار چنین تجربیاتی بوده‌اند. به نظر می‌رسد که این افراد خیلی معقول و کارآمد هستند.


به این ترتیب، نتیجه جالبی که می‌گیریم، این است که نه فقط شنیدن این صداها بسیار بیشتر از آنکه قبلا پنداشته می‌شد، شایع است، بلکه لزوما مرتبط با بیماری روانی جدی نیست.


در این پژوهش افرادی به‌صورت تصادفی از جمعیت انتخاب شده‌اند و پژوهشگران با این افراد مصاحبه مفصلی در مورد بهداشت روانی‌شان انجام داده‌اند. به گفته مک‌گراث «این افراد نماینده جمعیت کلی بوده‌اند و نه افرادی که از لحاظ بهداشت روانی به دنبال کمک هستند.»
به گفته این پژوهشگر لازم است تحقیقات مفصل دیگری در این مورد صورت گیرد که چرا این توهمات در بسیاری از افراد موقتی و گذراست و در برخی دیگر پایدار است و کدام مکانیزم سبب ایجاد اختلالات جدی مانند اسکیزوفرنی می‌شود.


مقاله پژوهشی تیم تحقیقاتی دانشگاه کوئینزلند در ژورنال JAMA Psychiatry منتشر شده است.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

برچسب ها: اسکیزوفرنی توهم
ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
نوری
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
۰
سلام لطفا اگه ممکنه مقاله اصلی رو برام بفرستین یا منبع دقیق مقاله رو در زیر نویس اضافه کنید. با تشکر
هلدینگ شایسته