دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 خرداد 1394 - 20:15

راه اندازی گروه جامعه شناسی تفسیری در انجمن جامعه شناسی ایران

در مراسمی با حضور دکتر محمدامین قانعی راد رییس انجمن جامعه شناسی ایران گروه جامعه شناسی تفسیری به مدیریت دکتر حسین ابوالحسن تنهایی راه اندازی شد.
کد خبر : 20858

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در این مراسم که شنبه 9 خرداد در محل این انجمن در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برپا شد،دکتر قانعی راد در سخنانی گفت:خوشحالم امروز در جلسه تشکیل گروه جامعه شناسی تفسیری و در خدمت استاد تنهایی هستم که سال ها در این عرصه کار کرده و منشا تولید اثرات متعددی در زمینه جامعه شناسی تفسیری ست.


قانعی راد وظیفه انجمن جامعه شناسی را فراهم کردن فضایی برای تجلی ظرفیت های علوم اجتماعی دانست، ظرفیت های بالقوه و بالفعل و هم چنین ظرفیت سازی برای ظرفیت هایی که و جود ندارد و باید ایجاد شود.
رییس انجمن جامعه شناسی سپس به گروه های زیادی که زیر مجموعه انجمن جامعه‌ شناسی ایرانند از جمله گروه :عشایر،انقلاب،جنگ و نیروهای نظامی،زنان و جنسیت،فساد فرهنگ و...اشاره کرد و افزود:جلسات گروه جامعه شناسی تفسیری با استقبال خوبی روبه رو شده وانتظار می رود که کارگروه های ذیربط تشکیل و مباحث علمی،نظریه پردازی ونیز آموزشی پرباری در آنها مطرح شود و همچنین شرکت کنندگان در پرسش و پاسخ و در فرآیند برنامه های گروه مشارکت فعالی داشته باشند.
سپس دکتر تنهایی مدیر گروه جامعه شناسی تفسیری ضمن قدردانی از دکتر قانعی راد برای همراهی و مساعدت در تشکیل این گروه اظهار امیدواری کرد: هدف اصلی این گروه، روشنگری در باره ی جامعه شناسی تفسیری ست که در برابر سوتفاهمات بسیاری قرار گرفته است و بنابر این باید بکوشیم تا سوالات و ابهامات و هم چنین کج‌فهمی ها پیرامون این پارادایم برطرف شود.
وی با انتقاد از نگاه هایی که درباره جامعه شناسی تفسیری وجود دارد؛ یادآور شد: گام نخست در این راه، اصلاح دیدگاه هایی است که در بخش نظریه پردازی به چشم می خورد و سپس ورود در عرصه پژوهش های کاربردی و برگزاری دوره های تخصصی است . البته با قول مساعدی که دکتر قانعی راد برای استفاده از فضاهای خالی این انجمن داد،امیدواریم بتوانیم با استقبال اساتید و دانشجویان کارگروه هایی فعال و پی گیر برای رسیدن به اهداف پیش‌‌بینی شده داشته باشیم.
مدیر گروه جامعه شناسی تفسیری در خاتمه تاکید کرد:با احترام به مید و بلومر باید بگویم هدف ما در این جا، توقف در بلومر و مید نیست؛ بلکه سعی داریم جامعه شناسی تفسیری را در سه پارادایم امریکایی؛اروپایی و آلمانی
بررسی و کاوش کنیم و کج فهمی ها نسبت به این مکتب را تا حد امکان -با تفسیرگرایی ایرانی- اصلاح کنیم.
در پایان این مراسم بیتا مدنی دبیر گروه انجمن جامعه شناسی تفسیری از برگزاری نشست های این گروه در دومین دوشنبه هر ماه خبر داد وگفت: شرح و تحلیل عناصر چهار جستارتفسیری و هم سنجی متناسب با دیگر پارادایم های نظری،پیدا کردن رویکردهای برخاسته آگاهانه یا پنهان در میان متفکران اخیر از پارادایم تفسیری مانند پدیدارگرایی آمریکایی،برساخت گرایی،جامعه شناسی قومی یا مردم نگر ،جامعه شناسی فرهنگی،عاملیت و ساختارو... از جمله برنامه های این گروه است که در نشست های آتی در کارگروه ها به نقد و بررسی گذاشته خواهد شد.
گفتنی ست جلسه بعدی این گروه روز دوشنبه یازدهم خرداد ماه از ساعت15-17برپا می شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب