دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 شهريور 1396 - 12:11
دبیر هیات برد چشم پزشکی ایران:

بیماران دیابتیک باید به صورت منظم به چشم پزشک مراجعه کنند

دبیر هیات بورد چشم پزشکی ایران با بیان اینکه 8 تا 10 درصد مردم جوامع به بیماری دیابت مبتلا هستند، گفت: اگر بیماری دیابت کنترل نشود و بیماران تحت نظر چشم پزشک نباشند با خطر کم‌بینایی و نابینایی مواجه می‌شوند.
کد خبر : 207439

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر مسعود ناصری‌پور در نشست خبری بیست و هفتمین کنگره چشم‌ پزشکی ایران اظهار کرد: اختلالات انکساری شایع‌ترین اختلالات چشم است که مورد بررسی قرار می‌گیرد. اختلالات چشم نیاز به معاینات منظم و دوره‌ای دارد بر خلاف باور عمومی برخی افراد باید گفت اختلالات انکساری نیاز به معاینات منظم و دوره‌ای دارد حتی اگر فرد دچار هیچ گونه مشکل چشمی نباشد.


وی افزود:‌ داشتن دید مناسب و کامل نشانه سلامت چشم نیست به همین دلیل به افراد توصیه می‌شود به صورت دوره‌ای تحت نظر پزشک باشند.


وی در خصوص فعالیت اپتومتریست‌ها در تشخیص و درمان بیماری‌های عیوب انکساری گفت: فلسفه ایجاد رشته اپتومتری در گذشته بر این بود در آن زمان عیوب انکساری شیوع بسیاری داشت و این رشته برای کمک به جامعه پزشکی طراحی شد که خوشبختانه با پیشرفت علم و تشخیص به موقع بیماری‌ها شیوع این بیمایر کاهش پیدا کرد به همین دلیل اپتومتریست‌ها می‌توانند در کنار چشم پزشکان به تشخیص بپردازند.


وی درباره تاثیر بیماری دیابت بر سلامت چشم عنوان کرد: دیابت یک بیماری عروقی است بنابراین هر قسمت از بدن که دارای عروق باشد تحت تاثیر این بیماری قرار می‌گیرد که از جمله از اعضای بدن می‌توان به چشم اشاره کرد. دیابت می‌تواند قسمت‌های مختلف چشم را گرفتار کند.


وی افزود:‌ دیابت به دو صورت می‌تواند روی سلامت چشم تاثیر بگذارد اول آنکه می‌تواند موجب تورم چشم و قسمت‌های مرکزی شبکیه شود و در حالتی دیگر می‌تواند موجب پاره شدن عروق چشم و خونریزی داخلی چشم شود که در این موارد دید فرد تحت تاثیر قرار می‌گیرد و نیاز به درمان‌های تخصصی دارد.


دبیر هیات برد چشم پزشکی ایران در ادامه خاطر نشان کرد: هر چه شدت بیماری دیابت و مدت درگیری فرد بیشتر باشد تاثیر بیماری بر روی سلامت چشم افزایش می‌یابد.


وی افزود: ‌همچنین افرادی که دچار افزایش یا کاهش قند خون می‌شوند نیز باید به صورت دوره‌ای مورد معاینه از نظر سلامت شبکیه قرار بگیرند.


ناصری‌پور با بیان اینکه دیابت یک بیماری شایع است، یادآور شد: 8 تا 10 درصد جوامع به این بیماری مبتلا هستند که شیوع این بیماری در مناطق مختلف متفاوت است که در کشور ما این بیماری در یزد شایع‌تر است بنابراین باید به این افراد هشدار داد که نسبت به سلامت چشم خود حساس‌تر باشند.


ناصری‌پور افزود:‌ افرادی که به دیابت نوع یک مبتلا هستند نیز دیرتر دچار علائم می‌شوند به طوری که بروز علائم 4 تا 7 سال در آنها دیرتر خواهد شد بنابراین تمام بیماران دیابتی باید تحت نظر پزشک باشند.


وی افزود: کنترل قند خون، استفاده از انسولین و مناسب بودن قند خون ناشتا نشانه‌ای بر سلامت بینایی چشم نیست بلکه آنچه بسیار موثر و مهم است متوسط میزان قند خون سه‌ ماهه است که اگر این میانگین 7 و یا زیر 7 باشد خطری سلامتی چشم را تهدید نمی‌کند اما اگر بیش از این مقدار باشد سلامتی بینایی نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.


دبیر هیات برد چشم پزشکی ایران درباره شیوع نابینایی و یا کم‌بینایی در افراد مبتلا به دیابت خاطر نشان کرد: اگر بیماران دیابتی تحت نظر پزشک باشند بیماری‌های چشمی به موقع تشخیص و مورد درمان قرار می‌گیرد اما اگر تحت نظر پزشک نباشند و بیماری خود را کنترل نکنند بر حسب شدت بیماری و مدت زمان درگیری احتمال بروز کم‌بینایی و یا نابینایی در آنها افزایش می‌یابد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب