دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 شهريور 1396 - 11:47
دبیر علمی بیست و هفتمین کنگره چشم ‌پزشکی ایران:

80 درصد بیماران مبتلا به آب‌سیاه از بیماری خود اطلاع ندارند

دبیر علمی بیست و هفتمین کنگره چشم ‌پزشکی ایران با بیان اینکه بیماری آب‌سیاه بدون علامت بروز پیدا می‌کند، گفت: متاسفانه آب‌سیاه یک بیماری خاموش است به همین دلیل 80 درصد بیماران مبتلا از بیماری خود اطلاع ندارند و زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که دچار کاهش بینایی شده و در درمان نیز با مشکلاتی مواجه می‌شوند.
کد خبر : 207416

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر حیدر امینی در نشست خبری که به مناسبت بیست و هفتمین کنگره چشم ‌پزشکی ایران برگزار شد، در خصوص تعرفه‌های پزشکی اظهار کرد:‌ پزشکان ما تعرفه‌ها را پذیرفته و به آن عمل می‌کنند اما امیدوار هستیم سازمان‌های بیمه‌گر نیز وظایف خود را به درستی انجام دهند که متاسفانه در برخی موارد شاهد هستیم که سازمان‌های بیمه برای پرداخت حق بیمه‌ها وارد چانه‌زنی با مراکز درمانی می‌شوند و یا کم‌فروشی می‌کنند که این مساله موجب شده بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مطالبات بسیار زیادی از بیمه‌ها داشته باشند.


وی در ادامه درباره بیماری گلوکم یا آب‌سیاه عنوان کرد: حدود 800 هزار تا یک میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند که متاسفانه حدود 80 درصد بیماران از بیماری خود اطلاع ندارند زیرا این بیماری بدون علامت بروز پیدا می‌کند.


دبیر علمی بیست و هفتمین کنگره چشم ‌پزشکی ایران یادآور شد: با توجه به اینکه بیماری آب‌سیاه بدون هیچ علامتی بروز پیدا می‌کند به همین دلیل به افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را دارند و همچنین افراد مسن توصیه می‌شود به صورت منظم و دوره‌ای به چشم‌پزشک مراجعه و از سلامت بینایی خود مطمئن شوند.


امینی خونریزی داخلی چشم را یکی دیگر از اختلالات بینایی ایرانیان دانست و یادآور شد: خونریزی داخلی چشم در بیماران مبتلا به دیابت شایع‌ است و سلامت بینایی آنها را با خطر مواجه کرده به همین دلیل به بیماران دیابتی و افرادی که دچار تغییر در میزان قند خون می‌شوند تاکید می‌شود برای اطمینان از سلامت چشم و شبکیه به متخصص چشم ‌پزشکی مراجعه کنند.


این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص بیماری آب مروارید یادآور شد: ‌در گذشته آب مروارید یکی از اختلالات شایع ایرانیان بوده و افراد بسیاری در لیست جراحی قرار داشتند که خوشبختانه امروزه با افزایش تعداد پزشکان و حمایت‌های بیمه‌ای و اجرای طرح تحول سلامت این بیماری به موقع تشخیص داده می‌شود و بیماران در کمترین فاصله زمانی مورد جراحی و درمان قرار می‌گیرند.


وی خاطر نشان کرد: یکی از معضلات چشم ‌پزشکان نبود مرز مشخص بین فعالیت آنها با اپتومتریست‌ها است. اپتومتریست‌ها موظف به تشخیص عیوب انکساری هستند و نمی‌توانند وارد حیطه درمان شوند اما متاسفانه اخیرا مرز فعالیت بین چشم ‌پزشکان و اپتومتریست‌ها دچار مشکل شده که این مساله برای بیماران خطراتی را به همراه خواهد داشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته