دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 شهريور 1396 - 16:08
آصفی در گفت‌وگو با آنا

بازگشت سفیر قطر به تهران اقدامی عاقلانه بود/ ائتلاف سعودی‌ محکوم به شکست است

سفیر اسبق ایران در امارات با بیان اینکه کشورهای منطقه سرنوشت خود را به یک کشور زیاده‌خواه همچون عربستان گره نمی‌زنند، گفت: قطری‌ها منافع کشورشان را در گرو روابط خوب با همسایگان به‌ویژه ایران می‌بینند.
کد خبر : 206903

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روز جمعه بود که علی بن احمد علی سلیطی، سفیر قطر در تهران به ایران بازگشت و فعالیت خود را از روز گذشته(شنبه) در سفارتخانه این کشور عربی در تهران آغاز کرد. در این راستا، چهارشنبه هفته گذشته محمدجواد ظریف و محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی، وزیران امور خارجه ایران و قطر با یکدیگر گفت‌وگوی تلفنی داشتند و در این گفت‌وگوی تلفنی موضوع بازگشت سفیر قطر به تهران مطرح شد.


این در حالی است که دولت قطر در دی ماه سال 1394 در اعتراض به حمله به سفارت عربستان در تهران سفیرش را از ایران به دوحه فراخوانده بود.


اقدام دوحه در حالی انجام شده است که چهار کشور عربستان، بحرین، مصر و امارات با تشکیل ائتلافی موسوم به «کشورهای تحریم کننده» و با ایراد اتهام به دولت قطر درباره حمایت از تروریسم، این کشور را تحریم و ارتباط دیپلماتیک‌شان را با دوحه قطع کرده‌اند.


حمیدرضا آصفی، سفیر اسبق ایران در امارات در گفت‌وگو با خبرنگار آنا، با بیان ماهیت تشکیل چنین همکاری‌هایی میان کشورهای عربی، گفت: «در منطقه ائتلاف عربی شکل نگرفته است، چرا که تشکیل چنین ائتلافی محکوم به شکست است. در واقع، کشورهای منطقه سرنوشت خود را در به یک کشور زیاده‌خواه همچون عربستان گره نمی‌زنند و بنابراین نمی‌توان گفت که منطقه شاهد تشکیل یک ائتلاف عربی بوده است. بله، چند تا کشور بودند که جهت‌گیری خاصی داشتند، ولی باقی کشورها جهت‌گیری مستقل خود را دارند و دنباله‌رو اینگونه ائتلاف‌ها نیستند.»


به باور بسیاری از کارشناسان منطقه‌ای، پس از آنکه چهار کشور تحریم‌کننده از مطالبات 13 گانه خود که پس از اعمال تحریم‌ها و سپس میانجی‌گری دولت کویت مطرح کرده بودند، کوتاه نیامدند، قطر راهی متفاوت از سیاست‌های شورای همکاری خلیج فارس را در پیش گرفت و با اتخاذ سیاستی خلاف میل سعودی‌ها با محور مقاومت در منطقه ارتباط برقرار کرد. تماس‌هایی با گروه‌های فلسطینی و لبنانی داشت و در نهایت، تصمیم به بازگرداندن سفیر خود به تهران و ازسرگیری روابط دوجانبه گرفت.


آصفی در این‌باره معتقد است، قطری‌ها براساس واقعیت‌ها، اهمیت جایگاه ایران در منطقه و منافع ملی‌شان برنامه‌ریزی می‌کنند. علاوه براین، قطری‌ها منافع کشورشان را در گرو روابط خوب با همسایگان به‌ویژه ایران که بزرگ‌ترین و قدرتمندترین کشور منطقه است، می‌بینند.


وی با «عاقلانه» توصیف کردن اقدام دولت قطر در بازگرداندن سفیرشان به تهران، تصریح کرد:‌ «قطعا این رویکرد دوحه، در تصمیم‌گیری‌ها و محاسبات مسئولان جمهوری اسلامی ایران لحاظ می‌شود و در نوع روابط ایران با قطر تاثیر مثبتی خواهد داشت.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته