دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 شهريور 1396 - 11:56

ادعای استراتفور: ایران در تلاش برای برکناری عادل الجبیر دست دارد

پایگاه اطلاعاتی استراتفور آمریکا در گزارشی علل تلاش ولیعهد عربستان برای برکناری وزیر امور خارجه این کشور را فاش کرد.
کد خبر : 206200

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از روزنامه رای‌الیوم، پایگاه اطلاعاتی استراتفور آمریکا در گزارشی به‌نقل از منابع آگاه مدعی شد: «به‌تازگی مطرح شده است که محمد بن سلمان قصد دارد عادل جبیر را برکنار و برادرش خالد بن سلمان، سفیر عربستان در واشنگتن را به جای او به این سمت بگمارد. بن‌سلمان برای این تصمیم خود، عادل جبیر را متهم خواهد کرد که موضع بسیار تندی در قبال ایران گرفته است. این اقدام به بن‌سلمان اجازه خواهد داد تا قدرتش را تقویت کند، به‌ویژه بعد از اینکه محمد بن نایف پسرعمویش را از ولیعهدی کنار زد و جایش را گرفت.»


استراتفور می‌افزاید: «با وجود اینکه تبادل دیدارها و دست دادن اخیر وزیران امور خارجه ایران و عربستان حکایت از آن دارد که روابط دوستانه‌تری میان دو کشور در آینده وجود خواهد داشت، اما سوالات زیادی همچنان مطرح است. نزدیکی روابط تهران و ریاض در قالب دیدارهای دیپلماتیک گامی شبیه به مبادله پرچم صلح طلبی است.»


این پایگاه آمریکایی می‌نویسد: «محمد بن‌سلمان دو توجیه برای کار خود پیش رو دارد؛ نخست، اینکه او با خط‌ مشی سیاست خارجه متفاوتی تلاش می‌کند که موازنه‌ای میان اولویت‌های خارجی کشورش و تعامل با مخالفان داخلی ایجاد کند. در این راستا، به احتمال زیاد تحول در سیاست خارجی عربستان، با اقدام ریاض در نرم کردن بار خواسته‌های خود از شرکای خارجی‌اش همراه شود، موضعی که در تناقض کامل با موضعش نسبت به دوحه قرار دارد.»


استراتفور می‌افزاید: «دومین توجیه هم تلاش ریاض برای کاهش لحن گفتمان خود در قبال تهران همراه با تداوم اقدامات تحریک آمیز علیه اقدامات تهران خواهد بود. این نظریه به یک سری اقدامات عربستان از جمله تعدی ریاض به نفوذ ایران در عراق، بازگشایی مرزهای بسته عربستان با عراق بعد از گذشت دهه‌ها، توسعه روابط اقتصادی و دیپلماتیک با بغداد و میزبانی از مقتدا صدر، رئیس جریان صدر عراق و موارد مشابه آن بستگی دارد.»


در مقابل، استراتفور تاکید کرد: «دیدارهای دیپلماتیک دوجانبه میان تهران و ریاض برای از بین بردن نگرانی ریاض در قبال همکاری ایران با ترکیه در سوریه و عراق کافی نیست و انتظار می‌رود این دو قدرت منطقه‌ای در سایه تحولات ژئوسیاسی منطقه، به تقابل‌های خود در سال‌های آتی ادامه دهند.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته