اختصاص 7.5 میلیارد دلار اعتبار ازمحل صرفه جویی سوخت به بخش ریلی
به گزارش گروه اقتصادی آنا از پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، نورالله بیرانوند با اشاره به حمایتهای فنی و اعتباری راه آهن از بخش خصوصی، گفت: راه آهن بسترهای مورد نیاز را برای کمکهای فنی و اعتباری در سالهای گذشته فراهم کرده است تا فضای مقرراتی و تامین مالی عمومی کشور را برای سرمایه گذاران بهبود دهد.
وی تصریح کرد: در همین راستا اولین قرارداد مربوط به صرفه جوییهای مصرف سوخت در پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته سال جاری( اردیبشت ماه 96 ) به امضا رسید و راه آهن درصدد است در مدت پنج سال آینده بتواند 5. 7 میلیارد دلار را برای شرکتهای ریلی اختصاص دهد.
بیرانوند افزود: با مالکیت هایی که در اختیار بخش خصوصی قرار دادهایم، تلاش میکنیم تا نظام مدیریت و بهره برداری را با همکاری بخش خصوصی به شکلی اصلاح کنیم که نقشآفرینی این بخش در راهآهن بیشتر شود.
وی با بیان این که مساله تخصیص تسهیلات ارزی و ریالی به سرمایه گذاران از اقداماتی است که راه آهن آن را در دست اجرا دارد، گفت: تسهیلات ارزی و ریالی با دوره بازپرداخت 10 ساله و نرخ سود 4 درصد از سوی صندوق توسعه ملی از دیگر اقداماتی است که سرمایه گذاران با 10 درصد آورده میتوانند تسهیلات دریافت کنند.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن گفت: تصویب تشکیل شرکت قطارهای حومهای و تخصیص یک درصد از فروش نفت و گاز برای توسعه حمل و نقل ریلی از دیگر اقدامات اساسی است که با تلاش راه آهن بستر قانونی آن فراهم شده است.
وی اضافه کرد: به طور کلی راهآهن برای استفاده از منابع مالی بازار سرمایه و اقتصادیتر کردن حوزه ریلی تلاش و برنامهریزی کرده است که امیدواریم در آیندهای نزدیک شاهد سرمایهگذاری و درآمدزایی در این بخش باشیم.
وی در ادامه بیان کرد: در ارتباط با مشارکت و همکاری با کشورهای مختلف، تعامل گستردهای با کشورهای اروپایی و موسسات بین المللی در زمینه انتقال دانش فنی و تامین مالی و سرمایه گذاری و تامین تجهیزات شده است.
معاون راه آهن اظهارداشت: در ارتباط با افزایش سهم ترانزیت ریلی با همراهی کشورهای همجوار و سایر کشورهای واقع در مسیر کریدورهای بین المللی سعی در ارتقاء میزان ترانزیت ریلی از کریدورهای بین المللی داریم.
وی افزود: محور همه مذاکرات استفاده دانش فنی و تامین تجهیزات همراه با تامین مالی (فاینانس) و استفاده حداکثری از ظرفیتهای تولیدی و مهندسی داخلی است و راه آهن در زمینه قطارهای حومهای علاقه مند است تا هر یک از خطوط حومهای را به عنوان یک پروژه کامل به صورت (EPCF) واگذار کند و برای این موضوع در حال مذاکره با کشورهای مختلف است.
بیرانوند به راهبردهای راه آهن در توسعه شبکه ریلی اشاره کرد و افزود: یکی از راهبردهای ما در زمینه توسعه شبکه حمل و نقل ریلی بحث فعال سازی کریدورهای ترانزیتی است که ما در این زمینه پروژه رشت - آستارا و آستارا - آستارا را با همکاری کشور جمهوری آذربایجان دنبال میکنیم و اتصال شبکه ریلی به مراکز تجاری و صنعتی از دیگر برنامهها و سیاستهای راه آهن است.
طبق برنامه ششم توسعه قرار است در پایان این برنامه سهم حمل و نقل ریلی کشور در جابجایی بار در کشور به 30 درصد و حمل مسافربه 20 درصد افزایش یابد.
انتهای پیام/