دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مرداد 1396 - 12:19
در پاسخ به خبرنگار آنا مطرح شد؛

ایازی: با استمرار برگزاری جشنواره از تهیه‌کنندگان در تولید حمایت خواهیم کرد

دکتر محمدهادی ایازی، رئیس دومین جشنواره فیلم سلامت با اشاره به اینکه جشنواره‌های موضوعی در همه جای دنیا برگزار می‌شوند، گفت: مهم است بتوانیم به تهیه‌کنندگان و فیلمسازان کمک کنیم تا فیلمنامه‌هایی با مضمون سلامت بنویسند و تولید کنند. از این رو با استمرار برگزاری جشنواره از تهیه‌کنندگان در تولید حمایت خواهیم کرد.
کد خبر : 204276

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، نشست خبری دومین جشنواره فیلم سلامت صبح امروز 28 مردادماه در موزه ملی تاریخ علوم‌پزشکی ایران، بدون حضور ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر جشنواره برگزار شد.


در ابتدای این نشست، دکتر محمدهادی ایازی، رئیس دومین جشنواره فیلم سلامت با مرور بر روند برگزاری اولین دوره این جشنواره عنوان کرد: سال گذشته قول دادیم که جشنواره را هرساله برگزار کنیم. امسال هم در آستانه برگزاری دومین دوره آن هستیم. در یکسال گذشته دبیرخانه این جشنواره فعالیت خود را با محوریت موضوعات تخصصی دنبال کرد و امسال از 15 خرداد فراخوان را اعلام کردیم که تا پایان تیرماه 553 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.


وی ادامه داد: از این تعداد اثر 231 اثر دانشجویی، 63 اثر سینمایی، 164 اثر مستند و 95 برنامه تلویزیونی شرکت کردند. اما نکته قابل تامل این است که سریال‌ها به دلیل کم‌‌تعدد بودن آنها قرار است به صورت دوسالانه در جشنواره سلامت حضور پیدا کنند. بر همین اساس، امسال بخش سریال نداریم.


ایازی افزود: موضوعاتی در جهت حفظ و ارتقای سلامت جسمانی، روحی- اجتماعی و معنوی نظیر پیشگیری و درمان بیماری‌های واگیردار و غیرواگیردار و بیماری‌های خاص، دوری از دخانیات و موادمخدر و محرک زندگی عاری از خشونت و آسیب‌ها، ترویج فرهنگ صحیح مصرف دارو، نقش مردم و ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی در تامین حفظ و ارتقای سلامت و ایمنی غذا، سلامت محیط‌ زیست، پیوند اعضا، اهدای خون، ایدز و طرح تحول سلامت در آثار ارسال شده به دبیرخانه مورد توجه قرار گرفته است.


گرامیداشت علی معلم و وحید نصیریان در جشنواره سلامت


رئیس جشنواره سلامت درباره داوری برای انتخاب آثار توضیح داد: هیات داوران متشکل از دو گروه هنرمندان و پزشکان، آثار راه یافته به دبیرخانه را بررسی کردند. در نهایت در بخش مستند 44 اثر، در بخش دانشجویی 38 اثر، در بخش تلویزیونی 26 برنامه و در بخش سینمایی 22 فیلم برای داوری نهایی انتخاب شدند.


وی با تاکید بر این امر که هدف برگزاری جشنواره نمایش آثار راه‌یافته برای عموم مردم است، بیان کرد: بر همین اساس در شبکه‌های مختلف تلویزیون، از جمله شبکه 4 سیما، برنامه «یک فیلم، یک پزشک» آثار راه یافته به جشنواره را با حضور پزشکان از منظر تخصصی و با اجرای آقای مولانیا مورد بررسی قرار دادیم. برنامه بعدی سیما، برنامه «قاب سلامت» با محوریت نقد آثار ارائه شده از شبکه مستند، پخش می‌شود و همچنین برنامه سوم ویژه جشنواره است که از 29 مردادماه از شبکه 2 سیما روی آنتن رفته و همزمان از شبکه شما و شبکه‌های استانی دیگر نیز پخش خواهد شد.


وی خاطرنشان کرد: به جز تکرار برنامه‌ها، 75 ساعت برنامه درخصوص جشنواره سلامت از شبکه‌های سیما پخش می‌شود و علاوه بر آن دو شبکه رادیویی برنامه‌های جشنواره را پوشش می‌دهند.


قائم‌مقام وزیر بهداشت، درخصوص همگردی‌های سلامت و سینما اظهار داشت: این همدردی‌ها با حضور پزشکان و فیلمسازان برگزار شد و هنرمندان طی آن در جریان فعالیت‌های پزشکی و مردمی در حوزه سلامت قرار گرفتند. در دومین جشنواره فیلم سلامت از سازمان‌های مردم‌نهاد سلامت فعال و هنرمندانی که به حوزه سلامت خدمت کرده‌اند، تجلیل خواهد شد. همچنین یادبودی برای زنده‌یاد علی معلم که سال گذشته به عنوان داور در جشنواره ما را یاری کرد و وحید نصیریان کارگردان انیمیشن که اعضای بدن خود را اهدا کرده بود، برگزار خواهیم کرد.


ایازی با اشاره به عدم خلل انتصابات دولتی با برگزاری جشنواره بیان کرد: امیدواریم این جشنواره با قوت در سال‌های آینده نیز برگزار شود و با تولیدات شایسته در این حوزه به ارتقای سلامتی مردم کمک کنیم.


ایازی: با استمرار برگزاری جشنواره از تهیه‌کنندگان در تولید حمایت خواهیم کرد


وی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی‌بر اینکه ضرورت برگزاری این دست جشنواره‌ها بدون تولیدات مستقل چیست و آیا قرار نیست این جشنواره تولیدات مختص خود را داشته باشد که از تولیدات جشنواره‌های دیگر استفاده نکند؟ گفت: جشنواره‌های موضوعی در همه‌جای دنیا برگزار می‌شود. مهم است بتوانیم با تهیه‌کنندگان و فیلمسازان کمک کنیم تا فیلمنامه‌هایی با مضمون سلامت بنویسند و تولید کنند. از طرفی، آمار فیلم‌های حاضر در جشنواره سلامت نشان از دغدغه هنرمندان نسبت به موضوع سلامت دارد. از این رو استمرار برگزاری این رویداد و حمایت از تهیه‌کنندگان می‌تواند به فرهنگسازی در زمینه سلامت برای مردم کمک کند.


وی ادامه داد: ضمن اینکه تعدادی از فیلم‌های این دوره از جشنواره به جز جشنواره فیلم فجر، در جای دیگری اکران نشده‌اند.


معاون اجتماعی و فرهنگی وزیر بهداشت درباره تاثیر سینما در ارتقای سلامت عنوان کرد: همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، برای این منظور چه راهکاری می‌توان بهتر از سینما پیدا کرد. باید از ظرفیت‌های جامعه هنری استفاده کرد و افزایش تولیدات هنری در حوزه سلامت قطعا به بهبود وضعیت سلامت مردم نقش دارد.


ایازی در پاسخ به اینکه آیا جشنواره در پرداختن به موضوع تغذیه سالم و ورزش و تحرک برنامه‌ریزی خاصی دارد یا نه، گفت: دو موضوع اصلی جشنواره تحرک و ورزش و سلامت و ایمنی غذا در این دوره است. در آثار ارسالی نیز این دو موضوع مورد توجه ویژه قرار گرفته است. چراکه این دو موضوع در پیشگیری نقش‌آفرین هستند.


حمایت از فیلم‌های با موضوع بهداشت تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان


قائم‌مقام وزیر بهداشت در پاسخ به این‌که آیا سیاست حمایت از ۱۰ فیلم حوزه سلامت اجرایی می‌شود یا نه، عنوان کرد: از فیلم‌های مستقیم و مرتبط با این موضوع تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان برای ۱۰ فیلم حمایت خواهد شد، اما متاسفانه طی چند ماه گذشته به دلیل محدودیت‌های موجود موفق به این مهم نشده‌ایم و مصمم هستیم در 6ماه دوم سال آن را تحقق بخشیم.


رئیس دومین جشنواره فیلم سلامت درباره بودجه جشنواره و بازتاب و دستاوردهای این جشنواره در سال گذشته نیز توضیح داد: هنوز میزان هزینه‌ها به طور دقیق مشخص نیست، اما نسبت به سال گذشته هزینه‌ها کمتر است. زیرا زمان برگزاری و تعداد بخش‌ها کمتر شده است.


وی افزود: همچنین بعد از برگزاری اولین دوره جلسات آسیب‌شناسی برگزار شد و تعداد آثار ارسالی تایید کرد این رویداد با اقبال مردم مواجه شده است، اما برای تاثیرگذاری بیشتر و فرهنگسازی نیاز به گذر عمر بیشتری از جشنواره است.


قائم‌مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه امیدواریم بعد از ۵ سال میزان استفاده از دخانیات در سینما و صداوسیما کاهش یابد، گفت: باید از نمایش آنچه به سلامت مردم آسیب وارد می‌کند، پرهیز شود و این مهم را در دستور کار داریم.


ایازی درباره علت عدم‌حضور ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر جشنواره سلامت در نشست خبری این جشنواره نیز، گفت: چون آقای داروغه‌زاده به سمت معاون ارزشیابی و نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد منصوب شده‌اند و نمی‌خواستند در معرض داوری باشند، از من خواستند تا پاسخگوی سوالات اهالی رسانه در نشست خبری جشنواره باشم.


وی با اشاره به تجلیل از یک فیلمساز و یک پزشک در جشنواره خاطرنشان کرد: یکی از پزشکان فوق‌تخصص و یکی از کارگردانان باسابقه در این دوره از جشنواره مورد تقدیر قرار می‌گیرند.


معاون وزیر بهداشت درباره سفیران سلامت این وزارتخانه گفت: گروه اول سفیران هنرمندان و گروه دوم عموم مردم هستند. حضور سفیران هنرمند قطعا می‌تواند به دیده شدن فیلم‌ها و توجه به حوزه سلامت کمک کند.


وی با اشاره به بهبود روند عملکرد صداوسیما رد حوزه سلامت بیان کرد: تبلیغ کالاهای آسیب‌رسان با پیگیری‌های وزارت بهداشت خوشبختانه بسیار کم شده است و انشاءلله اگر موردی باشد حتما جلوی آن گرفته خواهد شد.


گفتنی است؛ در ابتدای این مراسم از پوستر جشنواره با طرحی از مهدی میرباقری رونمایی شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته