دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مرداد 1396 - 10:17
سیاستمدار آلمانی:

الحاق کریمه به روسیه یک واقعیت تغییرناپذیر است

معاون رهبر حزب آلترناتیو برای آلمان، خواستار به رسمیت شناخته شدن الحاق کریمه به روسیه از سوی اروپا شده است.
کد خبر : 204214

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از خبرگزاری تاس، الکساندر گولند، معاون رهبر حزب «آلترناتیو برای آلمان»، در مصاحبه‌ای با گروه رسانه‌ای فونکه که امروز شنبه (28 مرداد) منتشر شده، گفته است که کریمه دوباره هرگز به اوکراین بازنخواهد گشت و تحریم‌ها وضعیت را تغییر نخواهند داد.


به گفته الکساندر گولند: «اگر کریمه به عنوان بخشی از روسیه به رسمیت شناخته شود، کار درست­‌تری خواهد بود.» او تاکید کرد: «ما باید جلوی تقابل ناتو و روسیه را بگیریم.» همچنین معاون رهبر حزب آلترناتیو برای آلمان افزود: «آقای لیندنر، رهبر حزب دموکرات آزاد هم قبلا این موضوع را درک کرده است.»


لیندنر رهبر حزب دموکرات آزاد آلمان پیش از این، در روابط اتحادیه اروپا با روسیه، خواستار پرداختن به مسئله کریمه، جدای از سایر مشکلات و مسائل میان دو طرف شده بود. به نظر وی، چنین رویکردی ممکن است به موفقیت در دیگر ابعاد روابط میان اتحادیه اروپا و روسیه کمک کند اما اگر چنین اتفاقی نیفتد، تحریم‌ها می‌توانند به بدتر شدن اوضاع کمک کنند. سخنان لیندنر بازتاب‌های گسترده‌ای در آلمان داشته است. به گفته او: «روسیه یک قدرت بزرگ است و ما باید این کشور را در ساخت یک نظم جدید اروپایی مشارکت دهیم.»


چگونگی الحاق کریمه به روسیه


پس از آنکه ویکتور یانوکوویچ رئیس­‌جمهور وقت اوکراین در فوریه سال 2014 از کار برکنار شد، اعتراض‌­هایی در کریمه و شرق اوکراین صورت گرفت. در ادامه، در تاریخ 11 مارس 2014، شورای عالی کریمه و شورای شهر سواستوپل، اعلامیه استقلال کریمه را تصویب کردند.


در 16 مارس 2014، رفراندومی پیرامون پیوستن دوباره کریمه به روسیه انجام شد. بیش از 80 درصد از واجدان شرایط، در همه‌­پرسی شرکت کردند و به آن، آری گفتند. در این همه‌­پرسی، 96/7 درصد از رای دهندگان در کریمه و 95/6 درصد از آنها در شهر سواستوپل حمایت خود را از الحاق کریمه به روسیه اعلام کردند. در تاریخ 18 مارس 2014، معاهده اتحاد دوباره کریمه با روسیه از سوی ولادیمیر پوتین رئیس­‌جمهوری روسیه امضا شد و مجلس فدرال روسیه هم این سند را در تاریخ 21 مارس تصویب کرد.


واکنش غرب و دولت اوکراین


پس از این رخدادها، اتحادیه اروپا و ایالات متحده، تحریم‌هایی را علیه مسکو وضع کردند. شماری از مقام‌های روسی از ورود به اتحادیه اروپا و ایالات متحده ممنوع شدند و دارایی‌های آنها توقیف شد. علاوه بر این، محدودیت­‌های تجاری، مالی و نظامی نیز علیه روسیه در نظر گرفته شد. این تحریم‌­ها به ویژه تحریم­‌های آمریکا، مرتبا در حال گسترش هستند. این امر، نگرانی‌­هایی را برای شماری از دولت­‌ها و شرکت­‌های اروپایی که با روسیه همکاری‌­های اقتصادی و تجاری دارند، پدید آورده است.


شماری از سیاستمداران و چهره‌­های اروپایی از واکنش‌ها و پاسخ‌های چند بعدی روسیه به این تحریم‌ها به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند. به ویژه از پاسخ‌های نظامی روسیه به رویکردهای خصمانه غرب، هراس دارند. آنها ضمن اینکه بر ناکارآمدی تحریم‌ها در برابر کشور قدرتمند و بزرگی چون روسیه تاکید می‌کنند، بر این باورند که سیاست گسترش تحریم‌ها و اتخاذ رویکرد ستیزه‌­جویانه در قبال روسیه، هیچ کمکی به بازگشت کریمه به اوکراین نخواهد کرد زیرا روسیه هرگز تحت هیچ شرایطی کریمه را به اوکراین واگذار نخواهد کرد.


کسانی مانند کریستین لیندنر رهبر حزب دموکرات آزاد آلمان و الکساندر گولند معاون رهبر حزب آلترناتیو برای آلمان، خواهان حل مسائل میان غرب و روسیه منهای مساله کریمه شده‌اند زیرا الحاق کریمه به روسیه را یک واقعیت تغییرناپذیر و مربوط به گذشته می‌دانند. به باور آنها، حلِ مسائلِ متعدد میان روسیه و غرب، تنها از راه همکاری‌های گسترده در ابعاد مختلف با روسیه و وارد کردن این کشور در فرایندهای اقتصادی، سیاسی، نظامی و امنیتی اروپا امکانپذیر است.


در سوی دیگر، دولت اوکراین بارها اعلام کرده که کریمه بخشی جدایی‌ناپذیر از خاک اوکراین است. این کشور و همپیمانان غربی آن، تاکنون الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت نشناخته‌اند. دولت اوکراین در واکنش به این اقدام پیوندهای سیاسی و نظامی خود را با غرب به ویژه ایالات متحده، مستحکم‌تر کرده است و از این راه می‌کوشد روسیه را برای بازگشت کریمه به اوکراین و توقف آنچه که دخالت های روسیه در شرق اوکراین می‌نامد، تحت فشار بگذارد. این کار نه تنها به حل مسائل و بهبود اوضاع کمکی نکرده، بلکه به پیچیده‌تر شدن وضعیت و تقابل هرچه بیشتر روسیه و غرب انجامیده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب