دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مرداد 1396 - 13:22
محسن مهرعلیزاده:

ورزش زورخانه‌ای را در 85 کشور گسترش دادیم/ انتخابات اتحادیه جهانی در بلاروس را به رسمیت نمی‌شناسیم

رئیس فدراسیون بین المللی زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی گفت: کشتی پهلوانی ریشه در فرهنگ ایران دارد و اینکه هرجا برای خودشان یک اسم روی کشتی پهلوانی بگذارند کار غلطی است.
کد خبر : 202969

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، محسن مهرعلیزاده رییس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای در نشست خبری با اصحاب رسانه در مورد این فدراسیون گفت: «اینکه مقر رشته کشتی پهلوانی که ریشه در تاریخ وفرهنگ این مرز و بوم دارد در ایران است، باعث افتخار ماست و از اینکه این رشته را در دنیا ترویج داده‌ایم احساس غرور داریم. هرچند در این هیاهوی دنیای ورزش و بسیاری از حواشی دیده شدن کاری که ما انجام می‌دهیم تقریبا صفر است. ما این رشته را به ۸۵ کشور جهان شناساندیم و این کشورها در سطوح مختلف در حال توسعه این رشته هستند.»


وی ادامه داد: «برای به رسمیت شناخته شدن این رشته توسط شورای المپیک آسیا و کمیته بین‌المللی المپیک باید فعالیت‌هایمان را به قدری در کشورها گسترش دهیم تا کمیته ملی المپیک کشورهای مختلف این رشته را به عنوان یک رشته فعال تایید کنند. اگر تعداد کشورهای آسیایی عضو فعال به ۲۰ برسد، این رشته ابتدا به صورت نمایشی و سپس به صورت رسمی وارد بازی‌های آسیایی خواهد شد.»


مهرعلیزاده تصریح کرد: «اینکه برخی می‌گویند راهی که ما رفتیم نادرست بوده و ما سریع‌تر این کار را انجام می‌دادیم تا به المپیک برسد حرف غلطی است. ما ارتباطات بین‌المللی خوبی داریم و درصددیم کشورهای عضو را به ۱۰۰ کشور برسانیم. با تلاشی که داشتیم و سختی‌هایی که کشیدیم، موفق شدیم جایگاه‌مان را در داخل کشور و بویژه در مجلس شورای اسلامی تثبیت کنیم. مجلس حمایت ویژه‌ای از ما دارد و دولت هم از لحاظ کمک‌های بودجه‌ای همکاری بسیار نزدیکی داشته است. ما مسابقه‌های قاره‌ای را به صورت منظم هر دو سال یک بار، مسابقه‌های جهانی را معمولا هر دو سال یک بار و مسابقه‌های جام جهانی را معمولا هر ساله برگزار کرده‌ایم و یکی از رشته‌های فعال تافیسا هستیم.»


رییس فدراسیون بین‌المللی ورزش زورخانه‌ای افزود: «در چهارمین دوره بازی‌های همبستگی اسلامی برای نخستین بار این رشته به عنوان یکی از ۱۶ رشته رسمی بازی‌ها بود که افتخار بزرگی برای ما محسوب می‌شود. ما اواخر شهریور رقابت‌های کشورهای جنوب آسیا را در نپال خواهیم داشت و تلاش‌مان این است در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ حداقل به صورت نمایشی حضور داشته باشیم. همچنین برگزاری رقابت‌های قاره آفریقا و ششمین دوره مسابقه‌های آسیایی کشتی پهلوانی از دیگر برنامه‌های پیش روی ماست.»


مهرعلیزاده در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر لزوم مدیریت واحد در داخل کشور برای پیگیری رشته کشتی پهلوانی گفت: «خوشبختانه در داخل کشور حمایت‌های خوبی از ما انجام شده است. مجلس شورای اسلامی کامی حامی ماست و فراکسیون حامیان ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی با کمک نمایندگان در مجلس ایجاد شده که 125 عضو دارد. دولت نیز تا حد توان از ما حمایت می‌کند. در این میان برخی دستگاه‌ها هستند که باید آنقدر به آن‌ها بگوییم تا برای همکاری و هماهنگی لازم توجیه شوند. نسبت ما با فدراسیون‌های ملی کشورها مانند نسبت فیفا با کشورهای جهان است و ما نیز مانند فدراسیون جهانی فوتبال یا دیگر فدراسیون‌های جهانی، ساختار و تشکیلات داریم.»


رییس فدراسیون بین المللی کشتی پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای درباره سرنوشت کشتی پهلوانی و اینکه بالاخره این رشته باید توسط فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی به ریاست علیرضا حیدری اداره شود یا فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای، گفت: «ورزش‌ها زورخانه‌ای همیشه با کشتی پهلوانی همزاد بوده و لازم و ملزوم یکدیگر هستند. وزرش زورخانه‌ای مقدمه‌ای برای کشتی پهلوانی است. در نتیجه این دو رشته از یکدیگر قابل تفکیک نیستند. قصد ما این است این دو رشته را با همدیگر در جهان پیش ببریم. اینکه ما بخواهیم یک لباس تن کشتی‌گیر کنیم و آداب جدیدی برای آن بگذاریم یک انحراف است و کلمه پهلوانی محتوای خود را از دست می‌دهد و کشتی پهلوانی به عنوان رشته‌ای که ریشه در تاریخ ایران دارد مانند دیگر رشته‌های کشتی می‌شود که این کار درستی نیست. ممکن است عده‌ای از جایی بلند شوند و اسم رشته خود را کشتی پهلوانی بگذارند اما این کار غلطی است. یک کشتی‌گیر رشته پهلوانی باید آشنا به ورزش‌های زورخانه‌ای باشد و از گودد زورخانه بیرون بیاید.»


مهرعلیزاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اختلافات میان فدراسیون بین‌المللی ورزش زورخانه‌ای و فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی که باعث حذف این رشته از بازی‌های کشورهای اسلامی شد و اینکه فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی مسابقه‌های جهانی این رشته را در بلاروس برگزار کرد افزود: «همان طور که گفتم ما به اصالت اینکه کشتی پهلوانی از زورخانه است اعتقاد داریم و هدف‌مان این نیست که صرفا یک کشتی ارائه دهیم که تنها با شلوارک پهلوانی باشد.در نتیجه مسابقه‌های جهانی کشتی پهلوانی در بلاروس را به رسمیت نمی‌شناسیم و حتی حمایت اتحادیه جهانی کشتی از آن را پایین‌ آوردن سطح و کلاس این رشته می‌دانیم چرا که آن را با 72 رشته کشتی سنتی که زیرمجموعه این اتحادیه است یکسان دانسته‌اند. ما کشتی پهلوانی را بر اساس اصالت خود گسترش می‌دهیم و آن کار غلط را قبول نداریم.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته