دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 خرداد 1394 - 15:10

مصرف ماست پروبیوتیک برای مقابله با آلرژی

پژوهشگران آمریکایی به کاربرد فرآورده‌های پروبیوتیک در کاهش عوارض آلرژی فصلی یا دائمی پی‌برده‌اند و در گزارشی مدعی شده‌اند؛ مصرف ماست پروبیوتیک برای مقابله با آلرژی مفید است.
کد خبر : 20189

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی آنا، تحقیقی تازه در دانشگاه واندربیلت در نشویل ایالت تنسی آمریکا که با جمع‌بندی پژوهش‌های مختلف صورت گرفته، نشان داده است که فرآورده‌های پروبیوتیک از عوارض آلرژی می‌کاهند.


پروبیوتیک‌ها میکرو اورگانیزم‌هایی هستند که در غذاهایی مانند ماست وجود دارند و به صورت مکمل‌های غذایی نیز می‌توان آنها را مصرف کرد. باور عمومی بر این است که این مواد برای دستگاه گوارش سودمند هستند اما چون عموما به عنوان مکمل و مصرف می‌شوند و عنوان دارو ندارند، داده‌های جامع در مورد تأثیر آنها وجود ندارد.


جاستین ترنر، استادیار رشته گوش و حلق و بینی دانشگاه واندربیلت که سرپرستی نگارش مقاله پژوهشی این گروه را بر عهده داشته است، می‌گوید این پژوهش «بررسی نظام‌مندی بوده که در آن اساسا در ادبیات پزشکی و همه مطالعاتی که در آنها به ارزیابی امکان درمان آلرژی با پروبیوتیک‌ها پرداخته شده است، جست‌و‌جو کرده‌ایم.»


وی می‌افزاید که همه این مطالعات در مجموع حاکی از منافع مصرف پروبیوتیک‌ها در کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آلرژی بوده است.


بر اساس این پژوهش که نتایج آن در International Forum of Allergy & Rhinology به صورت آنلاین منتشر شده است، 17 تحقیق از 23 تحقیق مورد برسی قرار گرفته، نشان داده‌اند که پروبیوتیک‌ها با بهبود در دست‌کم یکی از جنبه‌های زندگی بیمار مرتبط هستند و شش مطالعه نتیجه‌ای حاکی از سودمند بودن مواد پروبیوتیک در این مورد نشان نداده‌اند. در مجموع 1919 نفر در این پژوهش‌ها مورد بررسی قرار گرفته‌اند.


با این حال به گفته ترنر نمی‌توان از پروبیوتیک‌ها به‌عنوان جانشین روش‌های درمانی مرسوم استفاده کرد و برای رسیدن به چنین منظوری باید پژوهش‌های بیشتری انجام شود.


تورم آلرژیک غشاء مخاطی بینی بیماری شایعی است که 10 تا 30 درصد کل جمعیت انسانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته