دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 مرداد 1396 - 13:27
قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری تشریح کرد

علل بی‌اعتمادی جامعه پرستاری به وزارت بهداشت

قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه هنوز برای تربیت نیروی پرستاری تولیت مشخصی تعیین نشده است، تاکید کرد: متاسفانه با وجود برگزاری جلسات بسیار و توافق‌های فی‌مابین، وزارت بهداشت همچنان به توافقات خود نسبت به جامعه پرستاری عمل نمی‌کند.
کد خبر : 201417

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، محمد شریفی‌مقدم در نشست خبری که ظهر امروز با حضور اصحاب رسانه‌ برگزار شد، درباره دغدغه‌های جامعه پرستاری اظهار کرد: در سال 1394 آیین‌نامه‌ای توسط وزارت بهداشت تهیه شد که به بیمارستان‌های دولتی و خصوصی این اجازه داده شده بود که بتوانند از طریق غیرمتمرکز نیروی موردنیاز پرستاری خود را جذب و پس از طی کردن دوره‌های کوتاه، با اخذ مدرک تحصیلی آنها را استخدام کنند که این امر التهاب زیادی را در جامعه پرستاری ایجاد کرد.


وی افزود: با توجه به واکنش‌های پرستاران، توافقنامه‌ای به امضای معاونت پرستاری، رئیس کارگروه آمایش اصفهان و رئیس برد پرستاری تهیه شد که در این توافقنامه تاکید شده بود تولیت جذب نیروی پرستاری تنها برعهده دانشکده‌های پرستاری باشد. اما متاسفانه پس از مدتی از سوی وزیر بهداشت ابلاغیه‌ای به دانشگاه‌ها ارسال شد که در آن علی‌رغم تاکید بر توافقنامه اصفهان، تولیت آموزشی پرستاری به بیمارستان‌ها واگذار شد. این امر واکنش‌های بسیاری را از سوی جامعه پرستاری در پی داشت، تا اینکه پس از مکاتبات و جلسات فراوان با ریاست جمهوری، کارشناسان و مسئولان و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان، این ابلاغیه اصلاح شد.


قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: در جلسه‌ای که اعضای نظام پرستاری با رئیس کمیسیون بهداشت و چند نفر از اعضای کمیسیون داشتند، معاون آموزشی، پرستاری و حقوقی وزیر بهداشت نیز حضور داشتند که معاونان وزیر عنوان کردند در این ابلاغیه کلمه تولیت با بیمارستان اشتباه شده و تمام ابلاغیه‌ها به جز توافقنامه‌ اصفهان بلااثر خواهد بود.


شریفی‌مقدم یادآور شد: با وجود تمام این واکنش‌ها و توافقات، در نهایت دکتر لاریجانی، معاون آموزشی وزیر بهداشت در مردادماه به 13 دانشکده پرستاری ابلاغ کرد که می‌توانند علاوه بر ظرفیت اصلی به صورت کد جداگانه پرستار جذب کنند که این امر واکنش جامعه پرستاری و دانشجویان پرستاری را به همراه داشت، زیرا این ابلاغیه توافقنامه اصفهان را زیر پا می‌گذاشت و موجب می‌شد دانشکده‌ها بدون نیازسنجی و امکان‌سنجی نیروی پرستاری را جذب کنند که این امر می‌تواند برای پرستاران در آینده مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد.


وی افزود: پس از این ابلاغیه و واکنش پرستاران سه دانشکده اعلام انصراف کردند.


قائم‌مقام نظام پرستاری خاطرنشان کرد: بر همین اساس پرستاران در سراسر استان‌ها از جمله تهران، مخالفت‌های خود را با تجمع و ایجاد زنجیره انسانی نشان دادند، اما متاسفانه بی‌توجهی مسئولان وزارت بهداشت موجب شد تا جامعه پرستاری نسبت به وزارت بهداشت بی‌اعتماد شود.


شریفی‌مقدم با بیان اینکه هنوز برای تربیت نیروی پرستاری تولیت مشخصی تعیین نشده است، یادآور شد: متاسفانه با وجود برگزاری جلسات بسیار و توافق‌های فی‌مابین، وزارت بهداشت همچنان به توافقات خود نسبت به جامعه پرستاری عمل نمی‌کند که این امر می‌تواند اثراتی را برای آینده شغلی پرستاران به همراه داشته باشد.


وی خاطرنشان کرد: متاسفانه زمانی که دانشکده‌های پرستاری بدون نیازسنجی از طریق کد جداگانه بتوانند نیروی پرستاری جذب کنند، ما در آینده با حجم گسترده‌ای از پرستاران بیکار مواجه می‌شویم. این در حالی است که دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها می‌توانند کمبود نیروی انسانی خود را با جذب پرستاران بیکار رفع کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته