دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
چین بزرگترین شریک تجاری ایران باقی ماند؛

افت 9.5 درصدی ارزش صادرات در سال 96

صادرات کشور در 4 ماهه ابتدایی امسال به رقم 13.45 میلیارد دلار رسید که حکایت از کاهش 9.54 درصدی در این بخش دارد.
کد خبر : 201088

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، صادرات ایران در 4 ماهه اول سال جاری، از نظر وزنی و ارزشی افت کرد و در مقابل واردات با افزایش همراه بود.


صادرات ایران از نظر وزنی با کاهش 11.49 درصدی به حدود 27.6 میلیون تن رسید. از نظر ارزشی نیز صادرات کشور کاهشی 9.54 درصدی را تجربه کرد تا در مجموع 4 ماه ابتدای سال، 13.45 میلیارد دلار کالای غیر نفتی از کشور صادر شود.


این در حالی است که ارزش وزنی و دلاری صادرات در دوره مشابه سال گذشته به ترتیب 42.52 ملیون تن و 14.87 میلیارد دلار بوده است.


با وجود کاهش صادرات،‌در مقابل واردات به کشور با افزایش همراه بوده است. در 4 ماه اول امسال، 15.81 میلیارد دلار با وزن تقریبی 11.3 میلیون تن به کشور وارد شده است که حکایت از رشد 23.97 درصدی ارزش واردات را دارد. از نظر وزنی نیز واردات به ایران 13.48 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.


میزان واردات در 4 ماهه ابتدایی سال گذشته 12.75 میلیارد دلار معادل 9.95 میلیون تن بوده است.


سهم 34 درصدی محصولات پتروشیمی از صادرات


با نگاهی به اقلام صادراتی ایران،‌ مشخص می شود که بیشتر محصولاتی که از ایران به سایر کشورها صادر شده است مربوط به محصولات پتروشیمی است. این تولیدات با سهمی 34.84 درصدی در جایگاه اول صادرات ایران قرار دارند.


بعد از آن میعانات گازی با سهمی 17.2 درصدی در جایگاه دوم قرار گرفته اند و سپس سایر کالاها با درصدهای متفاوت حضور دارند.


آمارهای گمرک نشان می دهد که مانند سال های گذشته چین بزرگترین مقصد صادراتی ایران بوده و سهمی 21.11 درصدی از کالاهای صادراتی به کشور اژدهای زرد ارسال شده است.


بعد از آن عراق با 15.25 درصد،‌امارات با 15.14 درصد،‌ کره جنوبی با 10.4 درصد و هند با سهمی 6.88 درصدی قرار دارند.


مابقی کشورهای دنیا نیز سهمی 31.22 درصدی از صادرات ایران را به خود اختصاص داده اند.


نکته مهم در این خصوص جا به جایی عراق و امارات در جایگاه دوم و سوم است. سال گذشته امارات مدال نقره ای صادرات کالاهای ایرانی را به گردن داشت اما امسال عراق بر این جایگاه تکیه زده است.


جایگاه اول چین در واردات کالا به ایران


چین همانگونه که بزرگترین بازار صادراتی ایران بوده در مقابل بیشترین میزان کالا را نیز راهی کشورمان کرده است. سهم این کشور از کالاهای وارداتی به ایران 22.1 درصد بوده و بزرگترین کشور وارد کننده به ایران به شمار می رود.


امارات نیز با سهمی 18.92 درصدی در جایگاه دوم قرار گرفته است. پس از آن کره جنوبی، ترکیه و هند به ترتیب با سهمی 6.7 درصدی، 6.06 درصدی و 5.64 درصدی حضور دارند. سایر کشورها نیز سهمی 40.49 درصدی از واردات به ایران را داشته اند.


بیشترین اقلام صادراتی به ایران نیز شامل برنج، ذرت دامی،‌ وسایل نقلیه موتوری و لوبیای سویا بوده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب