دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 خرداد 1394 - 11:04
یک متخصص گوش، حلق و بینی در گفت‌و‌گو با آنا:

سرطان‌های سر و گردن در افراد سیگاری شیوع بیشتری دارد

یک متخصص گوش، حلق و بینی عنوان کرد: سرطان‌های سر و گردن شامل سرطان حنجره، حلق، حفره دهان و گردن در افراد سیگاری شیوع بیشتری دارد که تنها راه پیشگیری از آن ترک سیگار است.
کد خبر : 20084

دکتر بابک ساعدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، درباره شایع‌ترین سرطان‌های سر و گردن که با مصرف سیگار در ارتباط است، گفت: سرطان سر و گردن از شایع‌ترین سرطان‌های بدن است که در سنین بالا بیشتر دیده می‌شود. این سرطان به دلیل اینکه در نزدیکی اجزای حیاتی بدن از قبیل چشم، گوش، حلق و بینی بروز پیدا می‌کند می‌تواند منجر به اختلالات کارکرد و زیبایی بسیاری در افراد شود.


این متخصص گوش، حلق و بینی افزود: عمده سرطان‌های سر و گردن در افراد سیگاری بیشتر رخ می‌دهد، به همین دلیل استعمال دخانیات و قرار گرفتن در معرض دود ناشی از آن را می‌توان به عنوان یکی از ریز فاکتورهای مهم سرطان‌ دانست.


وی با بیان اینکه به هیچ عنوان سرطان حنجره در افراد غیر سیگاری رخ نمی‌دهد، گفت: 10 درصد سرطان‌های حنجره به ژنتیک و دیگر ریز فاکتورهای سرطان سر و گردن اختصاص پیدا می‌کند و با حذف سیگار می‌توان در 90 درصد موارد از بروز سرطان حنجره جلوگیری کرد.








سرطان حفره دهان یکی دیگر از سرطان‌های پراهمیت ناحیه سر و گردن است و با مصرف سیگار در ارتباط مستقیم قرار دارد. حفره دهان شامل لب، لثه‌ها، زبان، کف دهان و گونه است که تقریبا عمده این سرطان‌ ناشی از مصرف سیگار است

این فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: سرطان حفره دهان یکی دیگر از سرطان‌های پراهمیت ناحیه سر و گردن است و با مصرف سیگار در ارتباط مستقیم قرار دارد. حفره دهان شامل لب، لثه‌ها، زبان، کف دهان و گونه است که تقریبا عمده این سرطان‌ ناشی از مصرف سیگار است.


ساعدی از سرطان حلق به عنوان یکی دیگر از سرطان‌هایی که بر اثر مصرف سیگار رخ می‌دهد یاد کرد و گفت: عمده سرطان حلق شامل لوزه و کام است که به دنبال استعمال دخانیات رخ می‌دهد.


وی مهم‌ترین راه پیشگیری از بروز انواع سرطان‌های سر و گردن را ترک سیگار و پرهیز از مصرف آن دانست و عنوان کرد: اگر افراد سیگاری بیش از 2 هفته دچار گرفتگی صدا شوند باید برای بررسی سرطان‌های سر و گردن به پزشک مراجعه کنند. هم چنین زخم در داخل دهان افراد سیگاری اگر بیش از 2 هفته به طول بینجامد باید به سرطان‌های ناحیه سر و گردن شک کرد مگر خلاف آن ثابت شود.


این متخصص گوش، حلق و بینی در ادامه تصریح کرد: هر گونه توده در سر و گردن شامل بزرگی غده لنفاوی که بیش از 3 ماه باقی بماند باید مورد بررسی پزشک قرار گرفت.


به گفته وی زخم‌های پوستی و خال‌های ناحیه سر و گردن اگر دچار تغییر رنگ و افزایش سایز شوند به عنوان عامل خطر سرطان در نظر گرفته می‌شود.


این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: اگر فردی علاوه بر مصرف سیگار دارای عوامل خطر دیگری مانند مصرف الکل، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب شدید، سابقه ژنتیکی ابتلا به سرطان‌های سر و گردن باشد، احتمال بروز سرطان‌های سر و گردن به شکل تصاعدی در آنها افزایش پیدا می‌کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب