دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مرداد 1396 - 11:08
بهرام قاسمی

تحلیف رئیس‌جمهوری کانون دیپلماسی جهان

سخنگوی وزارت امور خارجه در یادداشتی که روزنامه شرق منتشر کرد، به تحلیلی از دیدارهای دیپلماتیک روز گذشته (شنبه) میان مقام‌های کشورمان با مقام‌های ارشد جهان در حاشیه مراسم تحلیف حسن روحانی پرداخت.
کد خبر : 200792

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در این یادداشت نوشت:


برگزاری مراسم شکوهمند و عزت‌آفرین تحلیف ریاست‌جمهوری اسلامی ایران در روز شنبه 14 مرداد 1396، نقطه اوج روندی است که با برگزاری انتخاباتی شکوهمند و غرورآفرین در 29 اردیبهشت آغاز شد. انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی در کشورمان، فرایندی بی‌بدیل یا حداقل کم‌نظیر در جهان در سه گام و با سه پیام متفاوت است: گام نخست انتخاب رئیس‌جمهوری با رأی مستقیم ملت که این همان تبلور و تجلی مردم‌سالاری است. گام دوم تایید انتخاب مردم و تنفیذ منتخب ملت از سوی رهبری اسلامی که این همان تجلی و تبلور اسلامیت نظام است و گام سوم سوگند رئیس‌جمهوری در پیشگاه نمایندگان ملت و با حضور نمایندگان قاطبه دولت‌ها، افکار عمومی مردم و نهادهای بین‌المللی است که به منزله تایید و پذیرش جهانی نظام مقدس جمهوری اسلامی است. اگر فردای انتخابات ریاست‌جمهوری، پایانی بود بر رقابت‌های جدی و سخت میان رقبای انتخاباتی و آغاز تعامل و همکاری میان همه گروه‌ها و جناح‌های سیاسی؛ اما مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری که با حضور نمایندگان کشورها، دولت‌ها، پارلمان‌ها و سازمان‌های مختلف جنبه و بعدی جهانی و بین‌المللی می‌یابد؛ به مفهوم تثبیت و تحکیم روند تعامل سازنده با دنیا و تاییدی دوباره بر رویکرد ایران‌دوستی و ایران‌پذیری به جای ایران‌هراسی و ایران‌ستیزی از سوی جامعه جهانی است.


حال با حضور هیات‌های بلندپایه سیاسی، دیپلماتیک و پارلمانی 105 کشور جهان به همراه نمایندگان عالی‌رتبه بیش از 10 سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری که به منزله حضور نمایندگان حدود دوسوم اعضای جامعه بین‌المللی است؛ تهران به پایتخت دیپلماتیک جهان و کانون توجه جهانیان تبدیل شده است. حضور گسترده و چشم‌نواز بیش از 110 هیئت از چهار گوشه جهان در مراسم و آیین تحلیف رئیس‌جمهوری، توأمان دربردارنده چند پیام مهم برای مردم ایران و جهان است:


1. دنیا به انتخابات ریاست‌جمهوری و رئیس‌جمهوری منتخب ملت، به دیده تکریم و تعظیم و احترام نگریسته و آن را مورد تحسین و حمایت قرار می‌دهد.


2. روند مردم‌سالاری دینی در ایران، روندی تثبیت‌شده و جاافتاده و مورد پذیرش و اقبال افکار عمومی جهانیان و قاطبه کشورها و دولت‌های دنیاست.


3. حضور 44میلیونی مردم پای صندوق‌ها و رأی 24میلیونی به رئیس‌جمهوری منتخب به منزله پذیرش و اقبال عمومی ملت ایران به راه و روش اعتدالی و اصلاح‌طلبانه است که رئیس‌جمهوری منتخب در چهار سال گذشته در پیش گرفته و این اندیشه و این راه مورد اقبال و پذیرش جامعه جهانی نیز قرار دارد.


4. حضور وسیع و چشمگیر هیئت‌های عالی‌رتبه سیاسی، دیپلماتیک و پارلمانی در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری، مؤید شکست انگاره باطل ایران‌ستیزی و ایران‌هراسی است که دشمنان کینه‌توز نظام اسلامی از جمله رژیم صهیونیستی و برخی رقبای منطقه‌ای درصدد القای آن هستند.


5. حضور این تعداد هیئت بلندپایه از کشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی، از یک سو نشانگر موفقیت‌آمیزبودن سیاست خارجی فعال، سازنده و تعاملی دولت یازدهم در چهار سال گذشته و از سوی دیگر تایید و تأکیدی است بر ادامه این سیاست‌ها از سوی جامعه جهانی.


6. میوه و ثمره برجام و دیگر موفقیت‌های سیاست خارجی کشور را می‌توان در چنین برهه‌های حساس و نقاط عطف تعیین‌کننده‌ای چید و درو کرد، آنجا که با وجود فشارهای دیوانه‌وار سران رژیم صهیونیستی و ترفندهای گوناگون رقبای منطقه‌ای و اقدامات بی‌منطق و تحریم‌ها و تحدیدهای از سر استیصال دولتمردان آمریکایی، بازهم شاهد حضور پرشور و پرشعور بیش از 110 هیئت عالی‌رتبه در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری منتخب هستیم تا با صدای بلند به ایران‌هراسی و ایران‌ستیزی دشمنان ایران یک «نه» بزرگ بگویند.


7. پیام ایران صلح، دوستی، امنیت، توسعه و رفاه برای همه ملل جهان بوده و خواهد بود و ایران به تمامی آنانی که خواهان حسن نیت و دوستی با ایران هستند، پاسخی مناسب و دوستانه خواهد داد. مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری، این پیام را به‌طور مستقیم و بی‌واسطه به نمایندگان و فرستادگان دوسوم جامعه بین‌المللی و به‌طور غیرمستقیم و از طریق 130 رسانه بین‌المللی حاضر در مراسم، به مردم جهان منتقل می‌کند.


8. مراسم تنفیذ و آیین تحلیف رئیس‌جمهوری و جلب توجه گسترده جهانیان به این مراسم، نشانگر قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران است. برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات ریاست‌جمهوری، حضور گسترده و تعیین‌کننده مردم در این انتخابات، انتخاب رئیس‌جمهوری منتخب با آرای قاطع، پذیرش رأی مردم از سوی همه جناح‌ها و جریانات سیاسی، تنفیذ حکم رئیس‌جمهوری از سوی رهبری معظم نظام، حمایت قاطع و پشتیبانی همه قوا، دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی از جمله نیروهای مسلح از رئیس‌جمهوری منتخب و نهایتا برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری در پیشگاه نمایندگان مردم در خانه ملت، جملگی نمایانگر قدرت نرم جمهوری اسلامی و تأثیر شگرف آن بر افکار عمومی مردم دنیاست. قدرت نرمی که جهانیان را به تکریم و تحسین واداشته و باید به پاسداشت و ارتقای ظرفیت عظیم قدرت نرم در کنار قدرت سخت و کوبنده نظام و کشور اسلامی‌مان همت گماشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته