دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مرداد 1396 - 10:55

قلاب الکترومغناطیسی ناو هواپیمابر رونمایی شد + ویدئو

فلاخن نیروی بخار یا قلاب پرتاب و گرفتن هواپیما که روی عرشه ناو هواپیما‌بر خدمتی مهم برعهده دارد، پس از چند دهه فعالیت بازنشسته خواهد شد.
کد خبر : 200305

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌ نقل از Popular Mechanics، شاید تا به‌ حال متوجه قلابی که از زیر جنگنده‌های آمریکایی در هنگام فرود روی ناو هواپیمابر شده‌اید و این پرسش که این وسیله چه کار مهمی انجام می‌دهد به‌ ذهنتان رسیده باشد. «فلاخن بخار» یا همان پرتابگر و گیرنده جنگنده، روی سطح ناو هواپیمابر مسئول کمک به شتاب گرفتن پرنده در هنگام برخاستن و جلوگیری از سقوط آن از روی عرشه در هنگام نشست است.


انجام این وظیفه را در لحظه جدا شدن و پس از ایست کامل هواپیما در هنگام نشستن، روی سطح عرشه با بخاری که برمی‌خیزد می‌توان دید. اکنون ارتش آمریکا توانسه است این وسیله مفید و مهم را با یک نمونه الکترومغناطیسی جایگزین کند.


نمونه الکترومغناطیسی فلاخن، با استفاده از نیروی الکتریکی دریافتی از ژنراتور ناو، هواپیماها را پرتاب یا دریافت می‌کند. این شیوه جدید نه‌تنها با دستگاهی به‌مراتب سبک‌تر کار می‌کند بلکه هزینه و دردسرهای نگهداری آن کمتر است و نیاز به شتاب و فشار به موتور را در هواپیماها کاهش می‌دهد.


پیش از این و در سال 2015 میلادی نخستین نمونه از این دستگاه روی عرشه ناو آمریکا آزمایش که نتایج آن به‌دلیل ناقص بودن طراحی کاملا نا امیدکننده بود. اکنون این دستگاه پس از آزمایش روی پرتابه‌های فولادی با وزن بالا، به‌ شکل موفقیت‌آمیزی روی هواپیمای واقعی آزمایش و آماده خدمت در نیروی دریایی شد. تصاویر منتشر شده از این آزمون روی عرشه ناو هواپیما‌بر بهینه‌سازی شده جرالدآر فورد، نشان می‌دهد که F18 با کمک این سیستم به آسانی و در بهترین شکل عمل می‌کند.


هواپیماهای F18-A سوپرهورنت، EG18، E2D و پهپادهای سبک، می‌توانند با این سیستم به‌سادگی پرواز کرده و فرود آیند.


باند فرود و پرواز در عرشه ناو، به‌دلیل محدودیت فضا بسیار کوتاه است و هواپیماها برای سرعت گرفتن و ایستادن نیازمند کمک گرفتن از ابزارهای روی عرشه هستند.






انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته