دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 خرداد 1394 - 17:02

در دیدار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با امام جمعه اصفهان چه گفته شد؟

نماینده ولی فقیه و امام‌ جمعه اصفهان گفت: برای ارائه رشته‌های دانشگاه باید نیازسنجی کنیم و ببینیم بازار کار کشور به چه رشته‌هایی نیاز دارد.
کد خبر : 19996

به گزارش خبرگزاری آنا، آیت‌الله سید‌یوسف طباطبایی‌نژاد در دیدار با دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مؤسسات آموزش عالی کشور را ارائه رشته‌های غیر‌متناسب با نیاز جامعه اعلام و اظهار کرد: برای انجام بسیاری از کارها نیازی به تحصیلات دانشگاهی نیست، اما قرار دادن شرط مدرک سبب می‌شود هزینه‌های گزافی بر عهده آموزش عالی گذارده شود و عده‌ای جوان عمر و سرمایه خود را خرج کنند تا بتوانند مدرکی بگیرند که در آینده برای انجام کار هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌کنند.


وی افزود: این درست نیست که وقتی ما رادیولوژیست خانم نداریم، ده‌ها هزار خانم حقوقدان بیکار داشته باشیم که برای گرفتن این مدرک هزینه‌های بسیاری را متحمل شده‌اند.








برای ارائه رشته‌های دانشگاه باید نیازسنجی کنیم و ببینیم بازار کار کشور به چه رشته‌هایی نیاز دارد، چراکه در غیر این صورت جماعتی را سال‌ها معطل می‌کنیم که هزینه‌های بسیاری را متحمل می‌شوند، اما هنگامی که به بازار کار مراجعه می‌کنند، نیازی احساس نمی‌شود

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: یکی دیگر از آسیب‌هایی که دانشگاه‌های ما دارند، پذیرش دانشجوهای غیر‌بومی است.


وی با بیان اینکه وقتی در تمام استان‌های کشور دانشگاه‌های مختلف وجود دارد، افزود: چرا باید به گونه‌ای عمل کنیم که دختر و پسر شمال کشور را در دانشگاه‌های جنوب و فرزندان جنوبی را در استان‌های شمالی، شرقی یا غربی پذیرش کنیم.


طباطبایی‌نژاد، این آسیب را به نظام وظیفه نیز تعمیم داد و گفت: یک سرباز که در شهری غریب آموزش می‌بیند، وقتی که ساعت دو بعد از ظهر آزاد می‌شود، ممکن است به هر عملی اقدام کند، اما این امر در شهرهای خودشان به دلیل اینکه مردم آنها را می‌شناسند، امکان ندارد.


وی نظارت بیشتر مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی بر رشته‌های دانشگاهی را خواستار شد و افزود: در یک برهه از زمان بسیاری از شهرستان‌ها که ظرفیت کافی نداشتند، تقاضای تأسیس دانشگاه آزاد داشتند و حالا به جایی رسیده‌اند که برای گذران امور دانشگاه، بدون آزمون و نمره نیز دانشجو می‌پذیرند و این آسیب است.



نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان تصریح کرد: برای ارائه رشته‌های دانشگاه باید نیازسنجی کنیم و ببینیم بازار کار کشور به چه رشته‌هایی نیاز دارد، چراکه در غیر این صورت جماعتی را سال‌ها معطل می‌کنیم که هزینه‌های بسیاری را متحمل می‌شوند، اما هنگامی که به بازار کار مراجعه می‌کنند، نیازی احساس نمی‌شود.


وی با بیان اینکه این امر نارضایتی قشر عظیمی از مردم را از دولت و حکومت به‌دنبال خواهد داشت، بر تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها تأکید و اضافه کرد: هدف ما از تحصیل علم، رسیدن به مقام والای انسانی و تکامل است و مبادا به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که آفت‌های آن بیشتر از محسنات آن باشد.


397 واحد دانشگاهی فعال هستند


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هم در این دیدار گفت: سال گذشته 340 هزار نفر متقاضی تحصیلات در مقطع دکترا داشتیم که تنها 8 درصد از ظرفیت پذیرش آنها محقق شد.








سال گذشته 150 هزار نفر برای تحصیلات دکترا به خارج از کشور رفتند که با هزینه تحصیل آنها سالی 40 هزار دلار تخمین زده شده است

میرزاده در دیدار با امام جمعه اصفهان به ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته پرداخت و اظهار کرد: در ابتدای مسئولیت بنده 472 واحد دانشگاهی وجود داشت که اکنون با ادغام، تجمیع و یا انحلال برخی واحدها 397 واحد دانشگاهی فعال هستند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: تقاضای مقطع کارشناسی ارشد در سال گذشته بیش از یک‌میلیون نفر و ظرفیت پذیرش ما 30 درصد بود.


وی دلیل محدودیت پذیرش در مقطع دکترا را نداشتن کارگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته و اساتید کیفی ممتاز در حد کافی دانست و گفت: سال گذشته 150 هزار نفر برای تحصیلات دکترا به خارج از کشور رفتند که با هزینه تحصیل آنها سالی 40 هزار دلار تخمین زده شده است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: با یک حساب سر انگشتی می‌بینیم با خروج هر نفر در طول دوران تحصیل چه ارز فراوانی از کشور خارج می‌شود.


وی به آماری از کشور آمریکا اشاره کرد و گفت: در آمریکا تربیت یک نفر تا مقطع phd پنج میلیون دلار هزینه دارد که وزیر خزانه‌داری آنها اعلام کرده آمادگی پذیرش 100 هزار نفر دانشجوی دکترا از کشورهای جهان سوم را دارند.


میرزاده بیان کرد: ما با یارانه دولتی یک دانش‌آموز را از مهدکودک تا کارشناسی ارشد آموزش می‌دهیم و سپس همه این سرمایه‌گذاری‌های ما در کشورهای دیگر به ثمر می‌نشیند و اغلب این دانشجویان به کشور باز نمی‌گردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته