دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مرداد 1396 - 10:08
به همراه تیم امید ایران انجام شد

اعزام دانشجوی واحد بجنورد به دومین قله مرتفع تاجیکستان

حسام محمدی دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد به همراه تیم ملی کوهنوردی امید ایران برای صعود به قله لنین راهی کشور قرقیزستان شد.
کد خبر : 199587

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، حسام محمدی دانشجوی مهندسی برق قدرت واحد بجنورد در ترکیب تیم ملی هشت نفره کشورمان که از سال ۹۴ در اردوهای فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی حضور داشتند برای صعود به قله ۷۱۳۵ متری لنین راهی کشور قرقیزستان شدند.


اعضای تیم امید کشورمان در سال ۹۵ قله کازبک در گرجستان را فتح کردند و در سال ۹۶ نیز پس از چهار مرحله اردوی آماده سازی و حضور در کمپ جوانان فدراسیون جهانی کوهنوردی راهی تاجیکستان شدند.


اعضای۸ نفره تیم ملی کوهنوردی را حسام محمدی از استان خراسان شمالی، پدرام قاسمی، سروش پاکنژاد از استان تهران، داود چاقوساز استان خوزستان، عبدالرحمان قزاق آذربایجان غربی، مهدی رمضانی قرا و هانیه داودی از استان مازندران تشکیل می‌دهند و سرپرستی این تیم بر عهده حسین مقدم است.


محمدی از سال ۸۹ کوهنوردی را در گروه کوهنوردی کوهیار شهرستان بجنورد آغاز و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی مقدماتی و پیشرفته به صورت حرفه‌ای پا به عرصه کوهنوردی نهاد.


حسام محمدی در کارنامه ورزشی خود حضور در ترکیب تیم ملی امید هیمالیانوردی، فتح زمستانی قله دماند، صعود کشوری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به قله لاکمر، صعود زمستانی یخچال شمالی سبلان، یخچال هفت خان علم کوه، صعود گروه آلمان‌های علم کوه، صعود مسیر دیواره لهستان ۵۲ علم کوه، تفتان، اشترانکوه و.... را ثبت کرده است.


از فعالیت‌های شاخص سنگنوردی محمدی می‌توان از صعود دیواره علم کوه، بیستون، دیواره پل ورسک، بند یخچال تهران و پل خواب کرج نام برد.


از دیگر فعالیت‌های این ورزشکار می‌توان پایه گذاری ورزش اسلک لاین در بجنورد را نام برد که اسلک لاین هنر حفظ تعادل و راه رفتن بر روی تسمه یا طنابی است که بین دو نقطه محکم شده است.


قله لنین که اساسا به نام کافمن نامیده می‌شود، سومین قله بلند منطقه پامیر است. لنین نخستین قله ۷۰۰۰ متری بوده که در شوروی سابق در سال ۱۸۷۱ کشف شد و به نام کاشف آن کنستانتین کافمن نامگذاری شد. بعد‌ها در سال ۱۹۲۸ بعد از انقلاب روسیه و نخستین رهبر اتحاد جماهیر شوروی به نام ولادیمیر لنین تغییر نام داد. ابتدا اینگونه تصور می‌شد که لنین بلند‌ترین قله منطقه باشد، تا زمانیکه قله کمونیزم (۷۴۹۵ م‌تر) واقع در ۶۰ مایلی جنوب غربی آن در سال ۱۹۳۳ صعود شد که ارتفاع آن ۳۰۰ متر از قله لنین بیشتر بود.


قله لنین در مرز بین تاجیکستان و قرقیزستان و نزدیک به مرزهای چین و افغانستان قرار دارد و یک قله بسیار عمومی و مشهور برای صعود است زیرا از لحاظ دسترسی و صعود به آن ساده بوده و شرایط جوی و آب و هوایی آن معمولا مساعد است به همین دلیل یکی از مشهور‌ترین قلل ۷۰۰۰ متری در جهان است که بیشترین تعداد صعود را به خود اختصاص داده است.


تعداد ۱۶ مسیر به این قله وجود دارد که تعداد ۹ مسیر در جبهه جنوبی بوده و ۷ مسیر مابقی در دامنه شمالی قرار دارد.


انتهای پیام/

برچسب ها: واحد بجنورد
ارسال نظر
هلدینگ شایسته