دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مرداد 1396 - 11:50
یک متخصص تغذیه و رژیم غذایی:

مردم برای لاغری فریب تبلیغات ماهواره‌ای را نخورند

یک متخصص تغذیه و رژیم غذایی با تاکید بر اینکه مردم فریب داروهای لاغری که در ماهواره و فضای مجازی تبلیغ می‌شود را نخورند، گفت:‌ متاسفانه عمده داروهای وارداتی که در ماهواره و فضای مجازی تبلیغ می‌شود حاوی داروهای شیمیایی با عوارض بسیار بالایی است.
کد خبر : 198996

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر عبدالرضا نوروزی در نشست خبری که به مناسبت برگزاری سمینار تازه‌های چاقی و دیابت در بیمارستان شریعتی برگزار شد، درباره دم‌نوش‌های گیاهی که برای لاغری در ماهواره‌ها و فضای مجازی تبلیغ می‌شود، گفت: متاسفانه برخی شرکت‌ها ادعا می‌کنند که برای داروی گیاهی خود دارای مجوز وزارت بهداشت هستند. این در حالی است که مجوزی که وزارتخانه به آنها داده به عنوان یک ماده غذایی بوده نه داروی لاغر کننده و درمان چاقی بنابراین آنها از عنوان مجوزی که به آنها داده شده سوء استفاده می‌کنند.


وی افزود: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بسیاری از دم‌نوش‌ها که به اسم داروی گیاهی وارد کشور می‌شود، فاقد مواد گیاهی است به گونه‌ای که حتی آزمایش‌ها نشان داده که بسیاری از این داروهای به اصطلاح گیاهی دارای مقدار زیادی داروهای شیمیایی مضر هستند که می‌تواند عوارض زیادی را برای افراد به همراه داشته باشد.


این متخصص تغذیه و رژیم غذایی یادآور شد: متاسفانه برخی داروهای شیمیایی که در این داروهای وارداتی وجود دارد در کشور ما به دلیل داشتن عوارض بسیار زیاد توسط پزشکان توصیه و تجویز نمی‌شود.


نوروزی با توجه به داروهایی که تحت عنوان داروهای چربی‌سوز در آرایشگاه‌های زنانه و باشگاه‌ها مورد تجویز و توصیه قرار می‌گیرد، عنوان کرد: متاسفانه تجویز داروهای چربی‌سوز در این مکان‌های غیر علمی به یکی از مشکلات ما در حوزه درمان چاقی تبدیل شده است، البته برخی از این داروهای چربی‌سوز می‌تواند موثر باشد اما باید تحت نظر پزشک مطرح شود زیرا عوارض مغزی و عصبی فراوانی به همراه دارد.


این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطر نشان کرد: داروهایی که تحت عنوان داروهای لاغری در مراکز غیر علمی توصیه می‌شود عمدتا باعث افزایش آب دفع بدن می‌شود. 60 الی 70 درصد وزن بدن انسان از آب تشکیل شده است متاسفانه برخی شرکت‌ها داروهایی تولید می‌کنند که مصرف آن باعث از دست رفت حجم قابل توجهی از آب بدن می‌شود که فرد با مصرف این دارو گمان می‌کند که دچار کاهش وزن شده اما این در حالی است که این کاهش وزن ناشی از سوخت و ساز چربی نبوده به همین دلیل در مدت کوتاهی با مصرف مایعات مجدد فرد به وزن سابق خود باز می‌گردد.


وی افزود: این داروها اگر در طولانی مدت مصرف شود عوارض شدیدی مانند نارسایی کلیه و کاهش الکترولیت‌های بدن را به همراه دارد.


این متخصص تغذیه و رژیم غذایی با توجه به تحقیقاتی که اخیرا در حوزه چاقی در جهان انجام شده است، گفت: ‌در تحقیقات اخیر که در آن 195 کشور را از نظر چاقی مورد بررسی قرار داده‌اند، کشور ما دارای وضعیت مناسبی بوده است. کشور ما در حوزه چاقی بزرگسالان جزء کشورهای دارای وضعیت مطلوب بوده اما با توجه به اینکه چاقی در ایران در بین کودکان و نوجوانان شایع است باید گفت طی 10 سال آینده ما با جامعه بزرگسال چاق روبرو خواهیم شد که اگر از هم اکنون برای کاهش وزن کودکان، تغذیه سالم و سبک زندگی آنها برنامه‌ریزی نکنیم خطر بزرگی سلامت جامعه ما را تهدید خواهد کرد.


نوروزی درباره شیوع چاقی در کودکان و نوجوانان کشور گفت: ‌19 درصد کودکان و نوجوانان ایرانی چاق هستند که این میزان در دختران شایع‌تر از پسران است.


این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: در کشور ما 17 درصد مرگ و میرها به چاقی مربوط می‌شود.


نوروزی تصریح کرد: سازمان بهداشت جهانی در سال 2003 چاقی را به عنوان مهم‌ترین خطر تهدید کننده سلامت بشر معرفی کرد، اما این در حالی است که در سال 2012 سازمان بهداشت جهانی چاقی را جزء بیماری‌ها تقسیم نمود و نسبت به آن هشدار داد.


وی افزود:‌ زمانی که چاقی جزء بیماری‌ها محسوب شود باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرد تا بیماران بتوانند علاوه‌بر درمان در حوزه پیشگیری نیز اقدام کنند بنابراین نیاز است که شرکت‌های بیمه‌ای کشور ما برای تحت پوشش قرار دادن خدمات چاقی اقدام کنند.


نوروزی با توجه به افزایش گرایش ایرانیان برای مصرف نان و برنج و تاثیر آن برچاقی گفت:‌ انسان باید بیش از نیمی از انرژی روزانه خود را از طریق مصرف مواد نشاسته‌ای فراهم کند که بهترین منابع برای دریافت نشاسته به ترتیب شامل نان، ماکارونی، برنج و سیب‌زمینی است.


وی افزود:‌ بررسی‌ها روی 13 نوع نان شایعی که ایرانیان مصرف می‌کنند نشان می‌دهد بهترین نان مصرفی برای مردم نان سنگک است زیرا روی میزان قند خون تاثیر سوء نمی‌گذارد.


این متخصص تغذیه یادآور شد: نان هر چه نازک‌تر و برشته‌تر باشد مانند نان لواش و سنگک برای سلامتی مفید‌تر است اما هر چه نان حجیم‌تر و دارای خمیر بیشتری باشد مانند نان باگت برای سلامت انسان مفید نیست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته