دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مرداد 1396 - 16:05
امید در نشست خبری مطرح کرد

موضوع هم‌پوشانی فعالیت‌های فنی‌وحرفه‌ای و علمی‌کاربردی در دست بررسی است/ اعلام وضعیت دانشجوی مهارتی کشور

نشست خبری رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی با موضوع «برگزاری نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های دانشگاه جامع» صبح امروز در محل این دانشگاه برگزار شد.
کد خبر : 198779

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی به مناسبت 25مین سالگرد راه‌اندازی این از روز سه‌شنبه 10 تا روز جمعه 13 مرداد در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا می‌شود. دکتر محمدحسین امید صبح امروز در نشست خبری که به همین مناسبت برگزار شد گفت: «به مناسبت 25مین سالگرد راه‌اندازی دانشگاه برنامه‌های متنوعی از ۱۸ مهر ۹۵ تا ۱۸ مهر ۹۶ تدارک دیده شده است که برخی از این برنامه‌ها مانند گردهمایی خانواده‌های شهدا برگزار شد و برخی برنامه‌های دیگر همچون تدوین دانشنامه دانشگاه جامع علمی کاربردی، کیفت‌گرایی، ماموریت‌گرایی، ساماندهی مراکز علمی کاربردی و تدوین اساسنامه برای مراسم علمی کاربردی و برنامه‌های دیگر در دانشگاه علمی کاربردی در یک سال اخیر برگزار شد.»


رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: «در نمایشگاه دانشگاه علمی کاربردی، دستاوردهای بیست‌و پنج‌سال خدمات مراکز جامع علمی کاربردی، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی به نمایش در خواهد آمد؛ که افتتاحیه آن روز سه‌شنبه ۱۰ مرداد و اختتامیه هم روز جمعه ۱۳ مرداد برگزار می‌شود. در واقع تاکنون ۲۹ استان برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند و دستاوردهای پژوهشی و فناوری‌ خود را عرضه می‌کنند. برگزاری این نمایشگاه با ثبت‌نام دوره‌های کاردانی دانشگاه مصادف شده است که این دوره‌ از ثبت‌نام از دوم مرداد شروع شده بود و قرار بر این بود تا 9 همین ماه ادامه داشته باشد که با یک هفته تمدید تا ۱۶ مرداد ادامه دارد و بعد از ثبت‌نام دوره‌های کاردانی، نام‌نویسی دوره‌های کارشناسی هم آغاز می‌شود. بنابراین این نمایشگاه فرصت خوبی برای خانواده‌ها برای آشنایی آنها با توانمندی‌ها و رشته‌های مراکز علمی کاربردی است.»


لزوم حضور بیش از 1 میلیون دانشجوی مهارتی در کشور تا پایان سال 99


امید به برنامه ششم توسعه و دانشجویان مهارتی اشاره کرد و گفت: «رشته‌های مهارتی کشور تا پایان برنام ششم توسعه باید به 30درصد کل دانشجویان برسد. در ابتدای این قانون باید ۲۰ درصد دانشجویان کشور دانشجویان مهارتی باشند. با توجه به این که جمعیت دانشجویان کشور حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است باید ۸۶۰ هزار دانشجوی مهارتی در مهر امسال ثبت نام کنند و در پایان سال ۹۹ با فرض اینکه جمعیت دانشجویی کشور کاهش می‌یابد باید ۱میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو مهارتی باشند. در سال ۹۵ جمعیت دانشجوی مهارتی در کشور کمتر از ۶۰۰ هزار نفر بود. با توجه به اینکه در سال ۹۷ در سال دوم اجرای برنامه‌ ششم توسعه قرار داریم، اگر بخواهیم این برنامه را اجرا کنیم باید بیش از ۸۰۰ هزار دانشجوی مهارتی را ثبت‌نام کنیم. این در حالی است که در حال حاضر حدود ۴۲۰ هزار نفر دانشجوی مهارتی در دانشگاه علمی کاربردی ثبت‌نام کرده‌اند و اگر روند جذب دانشجو طبق روال سال گذشته باشد این آمار در مهر جاری به ۵۵۰ هزار نفر خواهد رسید. یکی از دلایل و اهداف برگزاری این نمایشگاه در واقع تقویت و افزایش دانشجویان مهارتی در کشور است.»


او تاکید کرد که امروزه نیاز کشور مهارت است نه مدرک‌گرایی و امیدواریم برنامه‌های فرهنگی موجب تقویت این تفکر در کشور شود.


اشتغال بیش از ۷۵ درصد فارغ‌التحصیلان علمی کاربردی


به گفته رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی بیش از ۷۵ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی دارای شغل می‌شوند. او افزود: «این دانشگاه در چهار حوزه صنعت، کشاورزی، خدمات و مدیریت و همچنین فرهنگ و هنر دانشجو تربیت می‌کند و خوشبختانه یکی از ویژگی‌های دانشگاه این است که فارغ‌التحصیلان آن بدون گذراندن دوره‌های مهارتی جدا از تحصیل وارد بازار کار می‌شوند.»


امید از عرضه حدود ۱۲۰۰ دستاورد توسط ۲۲۰ مرکز دانشگاه در نمایشگاه دانشگاه علمی کاربردی خبر داد و گفت: «این دستاوردها در نمایشگاه پیش رو ارائه خواهند شد؛ در واقع ما تعداد ۸۵۰ مرکز فعال در دانشگاه علمی کاربردی داریم که از بین این مراکز ۲۲۰ مرکز دستارودهای خود را در نمایشگاه عرضه می‌کنند و ۸۵ درصد این دستاوردها به گروه صنعت،حدود ۹ درصد به فرهنگ و هنر، حدود ۳ درصد به کشاورزی و کمتر از ۱.۵ درصد به خدمات مربوط است.»


رییس دانشگاه علمی کاربردی گفت: «در کنار این نمایشگاه تکنیک‌های اشتغال و کار آفرینی، نمایشگاه نقاشی و هنر، یادمان شهدای علمی کاربردی معرفی مراکز و دوره‌های علمی کاربردی،‌ بازارچه کارآفرینی و برنامههای دیگر اجرا و ارائه می‌شود.»


راه‌اندازی مراکز رشد در کنار مراکز علمی‌کاربردی تا پایان سال


او از برنامه دانشگاه علمی کاربردی برای توسعه مراکز رشد دانشگاه خبر داد و گفت: «یکی از برنامه‌های دانشگاه برای امسال این است که مراکز رشد فناور در کنار مراکز علمی کاربردی توسعه یابند و با توجه به اینکه فرایند صدور مجوزهای راه‌اندازی این مراکز تثبیت شده است، امیدواریم تا پایان سال در کنار هر مرکز علمی کاربردی یک مرکز رشد داشته باشیم. درحال حاضر کمتر از ۱۰ درصد مراکز علمی کاربردی دارای مراکز رشد هستند.»


اما ادغام دانشگاه‌های علمی‌کاربردی و فنی‌وحرفه‌ای مهمترین موضوع این نشست بود که در یک ماه اخیر بسیار به آن پرداخته شده است. امید در این باره توضیح داد: «ادغام این دو دانشگاه به هیچ عنوان مطرح نبوده است و چیزی به نام "ادغام" درست نیست. چرا‌که تفاوت‌هایی بین این دو دانشگاه وجود دارد، در واقع دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در یک نظام دولتی آموزش‌های مهارتی عام را ارائه می‌کند اما مراکز علمی کاربردی به صورت غیر‌دولتی و خودگردان آموزش‌های مهارتی خاص را ارائه می‌دهند. بنابراین ادغام این دو دانشگاه به هیچ عنوان مطرح نبوده و برای جلوگیری از هم‌پوشانی فعالیت‌های این مراکز تصمیم این بوده که در کلان سیاست‌گذاری و راهبری مجموعه زیر‌نظام‌های مهارتی کشور دارای یک نوع هماهنگی باشند و ستاد واحدی در راس این دو دانشگاه قرار بگیرد تا برنامه‌ریزی‌های درسی، گسترش، نظارت و سنجش آنها را به طور بیشتر زیر نظر داشته باشند. البته این برنامه در دست بررسی است و هنوز به جمع‌بندی نرسیده است و هر موقع نهایی شود وزارت علوم آن را اعلام می‌کند.»


سطح‌بندی مراکز دانشگاه موضوع دیگری بود که رئیس دانشگاه علمی‌کاربردی به آن اشاره کرد و گفت: «نتایج سطح‌بندی مراکز علمی کاربردی که در سال ۹۵ انجام شد به دلیل اینکه اولین بار انجام می‌شد و برخی خود‌اظهاری مراکز درآن بود و با اعتراضاتی مواجه شد، مورد تایید قرار نگرفت و ما نیز به این نتیجه رسیدم که این نتایج قابل استناد نیست. اما براساس آمار و اطلاعات مربوط به سال ۹۵ و۹۶ سطح‌بندی مجدد مراکز را انجام می‌دهیم و نتایج آن در نیمه اول امسال اعلام می‌شود.»



تاسیس مراکز علمی کاربردی در خارج از کشور با جذب سرمایه‌گذار


امید از برنامه‌ دانشگاه علمی‌کاربردی برای جذب دانشجوی خارجی نیز خبر داد و گفت: «سال گذشته در اولین جلسه شورای مرکز دانشگاه دو آیین‌نامه تصویب شد. اولین آیین‌نامه به جذب دانشجوی خارجی اختصاص داشت تا از کشورهای همسایه دانشجوی خارجی جذب کنیم. همچنین در این راستا برخی از مراکز علمی کاربردی از اقلیم کردستان عراق نسبت به جذب دانشجو اقدام کرده‌اند اما ایجاد مرکز در برخی از کشورهای همسایه از طریق پیدا کردن سرمایه گذار در آن کشور در دستور کار قرار می‌گیرد اما شروع این برنامه با اقلیم کردستان عراق اتفاق می‌افتد که این مربوط به آیین‌نامه دوم بوده است.»


رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی درباره فرآیند جذب مدرسان هم گفت: «در مقاطعی بیش از ۸۰ هزار مدرس در دانشگاه علمی کاربردی جذب شده‌اند. باید تاکید کنم که مدرسان علمی کاربردی حق التدریسی هستند و ما فردی را در این دانشگاه جذب نمی‌کنیم و این افراد کارمند مراکز محسوب نمی‌شوند که البته از تعداد مدرسان فوق حدود ۴۴ هزار نفر تا سال ۹۵ در دانشگاه فعال بودند و تعدادی از مدرسان فعال و دارای کد مدرسی در نتیجه برنامه‌های جدید دانشگاه در راستای کیفت‌گرایی صلاحیت لازم برای ادامه کار در دانشگاه نگرفته‌اند.»


رییس دانشگاه علمی کاربردی همچنین در پایان گفت: «برای سال ۹۵‌-۹۶ مراکز علمی و کاربردی کشور به حدود ۹هزار مدرس نیاز داشت که بیش از ۴۴ هزار متقاضی ثبتنام کردند. در ۳۰ استان کشور تعداد متقاضیان بعد از ارزیابی اولیه به دلیل اینکه واجدین شرایط زیر سه برابر ظرفیت بودند مسیر جذبشان فراهم و در حال اقدام است که نتایج آن به زودی اعلام خواهد شد. اما مراکز علمی کاربردی استان تهران به هزار نفر مدرس نیاز داشت که بیش از ۱۳ هزار نفر ثبت نام کردند. پذیرفته‌شدگان در کارگروه‌های علمی و گروهی دعوت می‌شوند و در نهایت ۱۰۰۰ نفر جذب خواهند شد که البته این افراد به دلیل شرکت در کلاس‌های آموزشی تدریس خود را از نیمه دوم سال آغاز خواهند کرد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته