دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مرداد 1396 - 14:00
یک فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری:

آنچه که حجاج قبل از سفر باید بدانند

یک فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری عنوان کرد: حجاج قبل از عزیمت به سفر حج باید در خصوص نکات بهداشتی اطلاعات لازم را داشته باشند.
کد خبر : 198718

دکتر مسعود مردانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، با توجه به آغاز اعزام حجاج به حج، عنوان کرد: با توجه به اینکه اعزام زائران مصادف با فصل تابستان و افزایش دمای هوا است، حجاج در معرض خطر گرمازدگی قرار می‌گیرند.


وی افزود: اگر حجاج به مقدار کافی مایعات مصرف نکنند، دچار کم‌آبی بدن و گرمازدگی قرار می‌گیرند که متاسفانه گرمازدگی عواقب جبران‌ناپذیری حتی مرگ را می‌تواند در افراد مسن به همراه داشته باشد.


این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری تصریح کرد: بنابراین به حجاج توصیه می‌شود، اعمال مناسک حج را اوایل صبح یا اواخر شب انجام دهند و به شدت از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب خودداری کنند.


وی تاکید کرد: همچنین به حجاج توصیه می‌شود مایعات فراوان بنوشند و در طول روز مقدار نمک مصرفی خود را افزایش دهند، زیرا افزایش مقدار نمک مصرفی موجب حفظ بیشتر آب بدن می‌شود.


این استاد دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی بیماری‌های عفونی را از دیگر عوامل تهدیدکننده سلامت حجاج دانست و گفت: حجاج باید دو هفته قبل از عزیمت واکسن مننژیت دریافت کنند تا سطح ایمنی آنها ارتقا یابد، بنابراین به این افراد توصیه می‌شود تزریق این واکسن را جدی تلقی کنند.


این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری خاطرنشان کرد: همچنین حجاجی که پاییز سال گذشته واکسن آنفلوآنزا دریافت نکرده‌اند، باید قبل از عزیمت نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند.


وی افزود: تزریق این واکسن در افراد مسن و بیماران صعب‌العلاج از جمله بیماران مبتلا به نارسایی کلیه، قلب، ریه، سرطان و غیره الزامی است.


مردانی تصریح کرد: افرادی که تاکنون واکسن دریافت نکرده‌اند، ممکن است در سفر حج به محض تماس با عفونت، دچار بیماری‌های عفونتی از نوع خفیف شوند.


وی اسهال حاد عفونی را یکی از بیماری‌های شایع گوارشی در حجاج عنوان کرد و گفت: این بیماری با علائمی مانند تب، اسهال خونی، درد و غیره بروز پیدا می‌کند که به حجاج توصیه می‌شود به محض مشاهده علائم به پزشک مراجعه کنند.


وی افزود: همچنین به حجاج توصیه می‌شود برای پیشگیری از این بیماری گوارشی قبل و بعد از غذا خوردن به خوبی دست‌های خود را با آب و صابون بشویند و از تماس با افراد یا مکان‌های آلوده به شدت خودداری کنند.


به گفته وی، شست‌وشوی مکرر دست‌ها، زنجیره انتقال بیماری‌های عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، دستگاه گوارش و روده را قطع می‌کند.


این استاد دانشگاه شهید بهشتی «مرس» را یکی دیگر از بیماری‌های شایع در بین حجاج دانست و گفت: علائم مرس مشابه بیماری آنفلوآنزا است که از طریق حیوان به انسان منتقل می‌شود.


وی افزود: به حجاج تاکید می‌شود برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری کشنده به شدت از تماس با شتر، خوردن شیر شتر و فرآورده‌های دیگر شتر به شدت خودداری کنند.


مردانی خاطرنشان کرد: همچنین به حجاج توصیه می‌شود هنگام تماس با افراد مبتلا از ماسک استفاده کنند و سپس دست‌های خود را با آب و صابون بشویند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته