دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مرداد 1396 - 14:12
وزیر بهداشت عنوان کرد:

بروز هر 5 دقیقه یک حادثه مغزی در شهر تهران

وزیر بهداشت با بیان این که در شهر تهران هر 5 دقیقه یک حادثه مغزی و هر ساعت چندین حادثه قلبی رخ می دهد، گفت: مجهز بودن موتورلانس‌ها و سرعت رسیدن آنها بر بالین بیمار یا مصدوم ، کمک زیادی به کاهش معلولیت و فوت بیماران می‌کند و گاهی چند ثانیه زودتر رسیدن اورژانس می‌تواند اثرات زیادی داشته باشد.
کد خبر : 197453

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وزارت بهداشت، سید حسن هاشمی در آیین رونمایی از 200 دستگاه موتورلانس جدید کلانشهر تهران، اظهار کرد: در تهران روزانه 8 هزار تماس با اورژانس برقرار می‌شود و رسیدن بر بالین بیمار یا مصدوم در کمتر از 12 دقیقه با توجه به محدودیت‌های ترافیکی دشوار است و موتورلانس‌ها نقش بسیار مهمی در کاهش زمان رسیدن اورژانس به بیماران یا مصدومان دارند.
وزیر بهداشت گفت: خوشحالیم که موتورلانس‌های اورژانس به عنوان خدمتی جدید از امروز در تهران و ظرف یک‌سال آینده در کلانشهرهای کشور به مردم خدمات می‌دهد و امیدواریم که رضایت خاطر و آسایش و آرامش مردم را فراهم کنند.
وزیر بهداشت از اورژانس به عنوان یکی از مهمترین نیازهای مردم یاد کرد و افزود: اورژانس می‌تواند از یک طرف باعث آرامش خاطر مردم باشد؛ یعنی نیروهای سپید پوش اورژانس به عنوان فرشته‌های نجات در شرایط پر التهاب و زمانی که ممکن است مغز انسان کارآیی لازم را نداشته باشد، به بیماران و مصدومان کمک کنند و از طرف دیگر در صورت ناکارآمدی، موجب نگرانی و نارضایتی مردم شود.
هاشمی ضمن تاکید بر اهمیت حضور به موقع اورژانس و از دست ندادن زمان طلایی رسیدگی به بیماران و مصدومان گفت: حداکثر زمان مناسب برای ارائه خدمات به حوادث سکته مغزی سه ساعت اول و در بیماری‌های قلبی و عروقی که بیشترین دلیل مرگ و میر مردم است، حداکثر یک ساعت اول است و در صورتی که در این زمان‌ها به بیماران خدمات ارائه نشود، آسیب‌های زیادی به بیماران، خانواده‌ها، جامعه و نظام سلامت وارد می‌شود اما در تهران که تراقیک و تردد زیاد است، نمی‌توانستیم تمام تقاضاهای مردم را در زمان مناسب پاسخ دهیم اما با ورود موتورلانس‌ها، شاهد کاهش این زمان خواهیم بود.
وزیر بهداشت تصریح کرد: موتورلانس‌ها بیمارستان‌های کوچکی هستند که با دستگاه‌های بسیار پیشرفته و مجهز، خدمات اولیه و حتی ثانویه را به بیماران و مصدومان حوادث ترافیکی، بیماری‌های قلبی، مغزی و زایمان ارائه می‌دهند.
هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در شهر تهران هر 5 دقیقه یک حادثه مغزی و هر ساعت چندین حادثه قلبی رخ می‌دهد و مجهز بودن موتورلانس‌ها و سرعت رسیدن آنها به بالین، کمک زیادی به کاهش معلولیت و فوت بیماران می‌کند و diamond_shape_with_a_dot_inside گاهی چند ثانیه زودتر رسیدن اورژانس می‌تواند مصدوم و بیماری را از مرگ نجات دهد.
هاشمی هدف گذاری اورژانس برای رسیدن کمتر از 12 دقیقه به بالین بیماران و مصدومان را بسیار ارزشمند دانست و گفت: خدمت سریع به بیماران و مصدومان، موجب کاهش فوت، معلولیت و تحمیل هزینه های فردی و هزینه های نظام سلامت می شود.
وزیر بهداشت تاکید کرد: درست است که برای راه اندازی این خدمت جدید، اعتباراتی هزینه شد اما مهم‌تر از آن، نیروهای اورژانس و فرشته‌های نجات هستند که علاوه بر محبت، باید دانش و مهارت بالایی داشته باشند و امیدواریم که با ارتقای دانش، مهارت و پوشش اورژانس، نیازهای مردم به دقت پاسخ داده شود.
هاشمی ضمن تقدیر از نیروهای مسلح به دلیل همکاری در راه اندازی پایگاه‌های اورژانس هوایی در کشور گفت: امیدوارم که با برنامه ریزی‌های انجام شده بتوانیم در زمینه خرید بالگردهای ویژه اورژانس موفق شویم و لازم است که در دولت آینده، پوشش هوایی و دریایی اورژانس در سراسر کشور تکمیل شود بنابراین همه باید به ما کمک کنند تا بتوانیم ظرف یک سال آینده در اورژانس زمینی به خودکفایی رسیده و کمبودی نداشته باشیم.
هاشمی یادآور شد: بسیاری از اقدامات انجام شده در اورژانس، مبتکرانه و خلاقانه است و ایده‌های بسیار خوبی در سازمان اورژانس کشور وجود دارد اما تعصب سازمانی و علاقه به خدمت کردن، بسیار مهم است و با راه اندازی خدمات جدید می‌توانیم به آسایش و آرامش مردم کمک کنیم و باید باور کنیم که عبادت به جز خدمت به خلق نیست و اگر مردم رضایت داشته باشند، خداوند نیز از ما رضایت خواهد داشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته