گردشگری منجر به تولید ثروت و ایجاد اشتغال برای روستاییان میشود
وی ادامه داد: «باید به اصالت و ویژگیهای روستاها بیشازپیش توجه کنیم و با استفاده از سنتها، آدابورسوم، محصولات تولیدی، صنایعدستی و جاذبههای گردشگری، که سرمایههای هر روستا محسوب میشوند، به اشتغال و تولید رونق ببخشیم.»
استفاده از ظرفیتهای فضای مجازی در روستاها
معاون رئیسجمهوری تصریح کرد: «روستاییان باید با استفاده از ظرفیتهای فضای مجازی، جاذبههای گردشگری و محصولات صنایعدستی و سنتی خود را به دنیا معرفی کنند.»
رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، با بیان اینکه این سازمان در بازتولید و احیای سنتها و صنایعدستی روستاها نقش حمایتی و پشتیبانی دارد، اضافه کرد: «هر روستا دارای ظرفیتها و امکاناتی مختصبهخود است. روستاییان باید با شناسایی این ظرفیتهای متنوع و متفاوت، از آنها بهعنوان فرصتهای رونقبخشی به تولید و اشتغال استفاده کنند.»
احمدیپور افزود: «روستانشینان میتوانند درعینحال که در روستاهای خود زندگی میکنند از تولیدات و محصولات خود برای تولید ثروت و درآمد بهرهبرداری کنند.»
وی ادامه داد: «با توجه به کمبود منابع طبیعی در کشورمان، باید از صنعت گردشگری که بهعنوان یک صنعت سبز و دوستدار طبیعت شناخته میشود برای درآمدزایی و اشتغال استفاده کنیم، چراکه ایجاد اشتغال در حوزه صنایعدستی و گردشگری با کمترین هزینه امکانپذیر است.»
احمدیپور یادآور شد: «با ایجاد اقامتگاههای روستایی، گردشگران داخلی و خارجی که برای بازدید از جاذبهها و استفاده از محصولات تولید و صنایعدستی به این مناطق سفر میکنند شب را در همان روستاها اقامت میکنند و این رفتوآمدها منجر به تولید ثروت و ایجاد اشتغال برای روستاییان میشود.»
او ادامه داد: «روستاییان میتوانند با تغییرات اندکی، اقامتگاههای روستایی را برای حضور گردشگران داخلی و خارجی تجهیز کنند و از مزایای صنعت گردشگری بهرهمند شوند. تولیدات و محصولات روستاییان، ممکن است برای روستانشینان به موضوعی عادی و روزمره تبدیل شده باشد اما برای گردشگران جذابیتهای فراوانی دارد که باید از آنها بهره گرفت.»
تعریف تورهای گردشگری به مقصد روستاها از تکالیف سازمان میراثفرهنگی است
رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری اضافه کرد: «تعریف تورهای گردشگری به مقصد روستاها از تکالیف سازمان میراثفرهنگی است که در دستورکار قرار دارد. گردشگرانی که به روستاها سفر میکنند باید به فرهنگ روستا احترام بگذارند و درمقابل، روستاییان هم باید با احترام و مهماننوازی با گردشگران برخورد کنند. رابطه دوسویه بین مهمان و میزبان از وجوه مهم صنعت گردشگری است.»
معاون رئیسجمهوری تصریح کرد: «احیای تولیدات و صنایعدستی سنتی در روستاها وظیفه روستاییان است و درمقابل، سازمان میراثفرهنگی و اداراتکل استانی میراثفرهنگی وظیفه بازاریابی برای این محصولات را برعهده دارند که انجام این برنامهها و فعالیتها بدون کمک و مشارکت روستاییان امکانپذیر نیست.»
احمدیپور افزود: «مشارکت و همکاری نسل جوان روستاییان برای دستیابی به اهداف حوزه میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری انکارناپذیر است. باید جوانانی در روستاها باشند که بتوانند با گردشگرانی که برای دیدن جاذبههای متنوع به این مناطق سفر میکنند ارتباط برقرار کنند.»
معاون رئیسجمهوری اضافه کرد: «معرفی شهرهای جهانی برای جذب گردشگران، بهویژه گردشگران خارجی، بسیار مهم است. بسیاری از شهرهای ما در حوزه صنایعدستی شهرت جهانی داشتهاند، اما بهدلیل بِروز نکردن تولیدات و محصولات، این شهرت جهانی کمرنگ شده است.»
وی افزود: «با بِروزرسانی تولیدات صنایعدستی، بازاریابی و فروش این محصولات حرکت پُرشتابتری خواهد داشت. پیگیری سازمان میراثفرهنگی برای معرفی مریوان بهعنوان ”شهر جهانی کلاش“ ادامه دارد و با همین هدف، ارزیابان شورای جهانی صنایعدستی در روزهای اخیر به این شهر سفر کردند.»
احمدیپور تصریح کرد: «پرونده مریوان بهعنوان شهر جهانی کلاش طی دو هفته آینده بررسی میشود و با جهانی شدن این شهر، استان کردستان و شهر مریوان به شهرت جهانی دست مییابند و به دنیا معرفی میشوند. شهرهای جهانی صنایعدستی امروزه به مقصد بسیاری از گردشگران دنیا تبدیل شدهاند.»
رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری همچنین با اشاره به ثبتجهانی شهر یزد اضافه کرد: «مردم یزد با استفاده از خشت، قنات و بادگیر زندگی را در دل کویر ایجاد کردند و امروز دنیا یزد را یک شهر جهانی میشناسد و همین امر موجب میشود که این شهر به مقصد بسیاری از گردشگران بینالمللی تبدیل شود.»
انتهای پیام/