دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مرداد 1396 - 16:33
دکتر جعفر حق پناه در گفت‌وگو با آنا

همه‌پرسی ابزاری در دست اقلیم کردستان برای فشار بر بغداد است

یک کارشناس امور منطقه گفت: در اوضاع کنونی، کُردها هم می‌دانند که حرف زدن از استقلال گزافه‌گویی است. عوامل فیزیکی همچون جمعیت و سرزمین در این منطقه برای در سر پروراندن چنین هدفی (استقلال) ناکافی است و در نهایت اینکه حرف آخر را درباره استقلال اقلیم کردستان، دولت عراق می‌زند.
کد خبر : 197207

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا- موضوع برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق به ماه و روزهای حساس خود نزدیک می‌شود و در این میان چه دولت بغداد و چه اقلیم کردستان عراق در تلاش هستند تا با ابزارهایی که در اختیار دارند در راستای تحقق اهداف خود بر دیگری فشار بیاورند. در حالی که رهبران اقلیم کردستان عراق خواهان یک استقلال نسبی و احقاق حقوق ادعایی خود هستند ولی دولت بغداد نیز در موضع مخالف، برگزاری این همه‌پرسی را اقدامی مخل وحدت سرزمینی عراق می‌داند، موضعی که با حمایت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مواجه شده است.


اهمیت این رویداد منطقه‌ای باعث شده است تا مصاحبه‌ای با دکتر جعفر حق‌پناه، کارشناس امور منطقه داشته باشیم.


حق‌پناه درباره اینکه آیا زمینه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان فراهم شده است، گفت: «ما باید تفکیکی میان زمینه‌های برگزاری همه‌پرسی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی قائل شویم. در سطح داخلی، در اقلیم پیچیدگی‌ها و ابهاماتی درباره برگزاری همه‌پرسی وجود دارد و در حال حاضر اطلاع شفافی از وضعیت موجود نداریم. اگر قرار باشد همه پرسی در محدوده اقلیم برگزار شود، مشابه همه‌پرسی‌ای می‌شود که در سال 1983 در این اقلیم برگزار شده بود ولی موضوع این است که برگزاری همه‌پرسی دردی از حکومت اقلیم دوا نمی‌کند.»


وی افزود: «کُردها می‌خواهند مرز اقلیم فراتر از استان‌های کنونی باشد و محدوده خانقین، صلاح‌الدین و نینوا را به‌ویژه در شهر کرکوک و اطراف آن مدنظر خود قرار داده‌اند. می‌توان گفت کردستان مستقل بدون این مناطق معنا و مفهوم چندانی ندارد و پارامترهای جمعیتی، منافع نفتی و وسعت نیز نمی‌تواند تاثیرگذاری خاصی داشته باشد.»


این کارشناس امور منطقه تاکید کرد اکنون در داخل اقلیم بحث بر سر این است که اقلیم همه‌پرسی را در چه محدوده‌ای برگزار کند و اینکه آیا دولت عراق باوجود همه اختلاف‌ها میان پیشمرگه‌های کرد، اعراب و ترک‌ها، اجازه برگزاری آن را می‌دهد یا خیر؟


حق‌پناه وضعیت را در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار شفاف‌تر عنوان کرد و گفت: «بیشتر کشورهای مهم در منطقه، اروپا و آمریکا همچون آلمان، ترکیه و ایران مخالفت‌شان را با برگزاری چنین همه‌پرسی‌ای اعلام کرده‌اند. علاوه بر این، کشورهایی نیز که موضع ممتنع داشته‌اند همچون عربستان و حتی رژیم اسرائیل حمایت قاطعی از موضع رهبران اقلیم کردستان نداشته‌اند.»


این کارشناس امور منطقه‌ای گریزی به انتشار اخباری در روز گذشته درباره اینکه «کردهای عراق نُه شرط را برای خودداری از استقلال و برگزاری همه‌پرسی مطرح کرده‌اند» زد و تصریح کرد: «در واقع در اوضاع کنونی کُردها هم می‌دانند که حرف زدن از استقلال گزافه‌گویی است. عوامل فیزیکی همچون جمعیت و سرزمین در این منطقه برای در سر پروراندن چنین هدفی (استقلال) ناکافی است و در نهایت اینکه حرف آخر را درباره استقلال اقلیم کردستان، دولت عراق می‌زند.»


وی افزود: «در حال حاضر موضوع کُردها جنبه ابزاری دارد تا بتوانند از قدرت چانه‌زنی برخورار باشند. آن‌ها می‌خواهند چک سفید امضایی را از دولت بغداد بگیرند تا زمینه را برای مطرح کردن خواسته‌های بعدی خود فراهم کنند. همه‌پرسی در واقع ابزاری در دست کردها است تا بتوانند اهداف دیگرشان را محقق کنند.»


حق‌پناه چشم‌انداز تیره و تاری را بر برگزاری همه‌پرسی‌ در اقلیم کردستان توصیف و عنوان کرد: «ظهور داعش می‌تواند تجربه خوبی برای کردها باشد که ببینند یک تغییر می‌تواند همه معادلات را بر هم بزند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته