دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 خرداد 1394 - 12:50
همراه با نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد /3/

دانش‌آموخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه هلی کوپتر مین‌یاب ساخت

دانش‌آموخته کارشناسی رشته مهندسی االکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه موفق به ساخت هلیکوپتر مینیاب و چراغ مغناطیسی معابر شد. هلی کوپتر مین‌یاب که برای پاکسازی مناطق جنگی یا مناطقی که از نظر مین پاکسازی نشده‌اند، کاربرد دارد و چراغ مغناطیسی معابر نیز بدون نیاز به برقراری اتصال برق کار می کند.
کد خبر : 19658

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری آنا، به گفته وحید سهیلی آرا، دانش‌آموخته رشته مهندسی الکترونیک دانشگاه آزاد کرمانشاه، هلی‌کوپتر مین‌یاب به دو صورت الکترونیکی و مکانیکی قابل کنترل است. در واقع این سیستم با استفاده از سیستم الکترونیکی مکانیکی به دو صورت دستی و اتوماتیک مین‌های موجود در یک میدان را شناسایی و موقعیت‌یابی می‌کند.



وی گفت: «در سیستم مکانیکی که وظیفه پرواز درآوردن هلی کوپتر را به عهده دارد، از سوخت احتراقی استفاده می شود. بخش دیگر کار برعهده سیستم الکترونیکی است».


وی افزود: «پس از به پرواز درآمدن هلی‌کوپتر با استفاده از سیستم کنترل، اپراتور کنترل آن را به دست می‌گیرد و پس از عمل کنترل سیستم موقعیت‌یابی، موقعیت هلی‌کوپتر را در هر لحظه مشخص می‌کند. سپس با شروع حرکت در میدان مین‌یاب کار خود را آغاز می کند و اقدام به کشف می‌کند».








سیستمی که در محل اپراتور قرار دارد، علاوه بر بخش کنترل، یک بخش مانیتور نیز دارد که اطلاعات هلی کوپتر نظیر موقعیت های هی کوپتر و مشخصات جغرافیایی را ارسال می کند. این مانیتور محل در حال اسکن، میزان شارژ باتری، میزان سوخت و دما را نمایش می دهد

سهیلی آرا در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا گفت: «مدار مین یاب وظیفه کشف مین را به عهده دارد. این مدار با توجه به فاصله هلی کوپتر از سطح زمین، حدود یک تا 2 متر، مین‌های موجود را با سرعت و دقت بالایی شناسایی می‌کند. پس از تشخیص ابعاد فلز، نوع مین همراه با مختصات محل توسط کدهایی به اپراتور فرستاده می‌شود و به سادگی می توان محل مین را شناسایی کرد».


مزیت ها


به گفته سهیلی آرا، مزیت این سیستم بر سایر سیستم‌های ساخته شده، این است که محدودیت کمتری در تعداد مین‌های قابل تشخیص است و حدود 1000 مین را در یک مرحله اسکن می‌کند.


وی گفت: «سیستمی که در محل اپراتور قرار دارد، علاوه بر بخش کنترل، یک بخش مانیتور نیز دارد که اطلاعات هلی‌کوپتر نظیر موقعیت و مشخصات جغرافیایی را ارسال می کند. این مانیتور محل در حال اسکن، میزان شارژ باتری، میزان سوخت و دما را نمایش می دهد».


چراغ مغناطیسی معابر



سهیلی آرا به همراه آزاده نوری، یکی دیگر از دانشجویان این دانشگاه موفق به ساخت چراغ مغناطیسی معبر شده است که نیازی به برق ندارد.








می توان با استفاده از چراغ مغناطیسی و به کمک میدان اطراف کابل برق در زمان برقراری، جریان ولتاژ دلخواهی را ایجاد و از آن برای تامین ولتاژ مورد نیاز چند چراغ LED سوپرهیبرید استفاده کرد

سهیلی‌آرا در این باره گفت: «مشکلی که اکنون در بخش روشنایی معابر وجود دارد، نبود دسترسی به برق فشار پایین (زیر 20 کیلووات) برای تامین روشنایی در تمامی نقاط کشور است. برای رفع این مشکلات، می‌توان با استفاده از چراغ مغناطیسی و به کمک میدان اطراف کابل برق در زمان برقراری، جریان ولتاژ دلخواهی را ایجاد و از آن برای تامین ولتاژ مورد نیاز چند چراغ LED سوپرهیبرید استفاده کرد».


وی در گفت وگو با خبرنگار آنا گفت: «نور این چراغ ها توسط یک لنز به صورت متمرکز به سطوح پایینی تابیده می شود».


مزیت‌ها


سهیلی آرا در مورد مزایای این چراغ گفت: «تامین روشنایی معابر بدون نیاز به برقراری اتصال، تامین برق مورد نیاز توسط میدان مغناطیسی اطراف کابل، بازدهی بالای چراغ و کاهش تلفات حرارتی، امکان نصب و جابه‌جایی آسان‌تر، هزینه اجرایی پایین از مزایای این چراغ است».


وی افزود: «عدم نیاز به مراقبت و نگهداری سالانه، کاهش میزان مصرف انرژی و قابلیت کار با ولتاژهای متفاوت از دیگر مزایای چراغ مغناطیسی است».


به گفته وی، کاربرد این نوع چراغ در تامین روشنایی معابر است و به کمک آن می توان در اماکنی که ولتاژ انتقال 20 کیلوولت وجود ندارد با استفاده از خطوط توزیع با سطوح ولتاژ مختلف، روشنایی مورد نیاز را تامین کرد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته