دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 تير 1396 - 15:26
عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی:

شخصیت قاتل آتنا قبل از مجازات باید مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد

عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر بررسی و ارزیابی شخصیتی قاتل آتنا قبل از مجازات گفت: کودک‌آزاری قاتل نشانه‌ای از طی دوران سخت کودکی است.
کد خبر : 195710

داوود نجفی توانا، عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا در مورد قتل آتنا اصلانی در پارس آباد اردبیل اظهار کرد: حادثه اسفباری که برای یک دختر خردسال در پارس‌آباد به وجود آمد، از آن دست حوادثی است که باید ریشه‌های آن را در گذشته قاتل جست‌وجو کرد. شخص قاتل که عمدتا دارای بیماری روحی و روانی پنهان بوده و با اقدام به آزار و اذیت جنسی در راستای امیال ضمیر ناخودآگاه خود قرار گرفته، حتما دوران کودکی نابسامانی داشته است.


وی افزود: این نوع رفتارها را در افرادی مانند بیجه و سعید حنایی( قاتل زنجیره‌ای مشهد) شاهد بودیم که تجلی تحریک روانی درونی است که از دوران رشد روانی به ویژه در مرحله شناخت جنسیتی دوران کودکی یا بعد از آن در طفل ایجاد می‌شود که پنهان می‌ماند و در یک برهه زمانی، وقتی سازوکار ارضای امیال سرکوفته فراهم می‌شود، بروز می‌کند و منجر به جنایات مختلفی می‌شود که عمدتا به صورت زنجیره‌ای است.


این جرم شناس ادامه داد: قاتل آتنا قطعا برای نیاز جنسی دست به این کار نزده، چون همسر و امکان ایجاد رابطه جنسی با افراد مختلف می‌توانست این نیاز او را هرچند کاذب مرتفع کند.


نجفی توانا یادآور شد: تجاوز به این طفل و اذیت و آزار جنسی و همچنین شکستن اعضای بدن این طفل هرکدام مسلما انگیزه‌های مختلفی دارد، برهمین اساس تجاوز تحت تاثیر اختلالات شخصیتی انجام شده و به نظر می‌رسد قتل و در سرکه سوزاندن جسد آتنا برای سرپوش گذاشتن روی جنایت‌های قبلی او بوده است.


وی افزود: آنچه مسلم است باید تیمی از روانپزشکان، روانشناسان و روانکاوها انگیزه‌های درونی ناشی از جنایت را واکاوی کنند و اشتباهی که برای بیجه و سعید حنایی ایجاد شد در مورد قاتل آتنا ادامه نیابد زیرا آن افراد بدون مطالعه کافی و کشف اختلال شخصیتی مورد مجازات قرار گرفتند درحالی که باید این افراد دارای حالت‌های خطرناک شخصیتی را قبل از مجازات به صورت کامل مورد بررسی و شناسایی قرار دهند.


نویسنده کتاب روانشناسی و جرم اظهار کرد: به نظر می‌رسد قاتل آتنا در دوران کودکی زندگی متعارفی نداشته، زیرا کودک‌آزاری نشانه‌ای از یک دوران سخت کودکی است که شخص در آن دوران قربانی این پدیده بوده، لذا باید دلیل بروز چنان اتفاقی از سوی قاتل مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.


نجفی توانا ادامه داد: البته در بیماری‌های کودک‌آزاری، مردانی که در دوران خردسالی قربانی کودک‌آزاری بودند به همجنسان خود تعرض می‌کنند و به جنس مخالف خردسال تعرض نمی‌کنند، مگر آنکه عوامل دیگری منجر به اختلال در شخصیت آنها شده باشد. به عنوان مثال، در حادثه متجاوزان باغ خرمالو در کرج، متجاوزان به خواهر رئیس باند تعرض کرده بودند، بنابراین انتقام و حسادت نیز می‌تواند موجب بروز این نوع اختلالات شخصیتی شود.


وی تاکید کرد: قبل از هر قضاوت و مجازاتی در مورد قاتل آتنا اصلانی باید آسیب‌شناسی اختصاصی با استفاده از حضور صاحب‌نظران علم روانی صورت گیرد و مطالعات دقیقی انجام شود.


نجفی توانا در پاسخ به اینکه آیا دستگاه قضایی از حضور روانشناسان و روانپزشکان در بررسی شخصیتی مجرمان و جنایتکاران استفاده می‌کند یا خیر، گفت: از نظر قانونی تشکیل پرونده شخصیت برای این افراد اجباری است و لذا باید حتما از نیروهای متخصص روانپزشکی و روانشناسی استفاده شود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب