دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 تير 1396 - 13:56

سفیر ترکیه در ایران: از حمایت‌های تهران در شب کودتا سپاسگزاریم

سفیر ترکیه در تهران در نشست خبری به مناسبت سالگرد کودتای ترکیه بار دیگر از همکاری ایران در شب کودتای ترکیه قدردانی و روند همکاری‌های ایران و ترکیه در حوزه‌های مختلف را مثبت ارزیابی کرد.
کد خبر : 194382

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، هاکان تکین، در ابتدای این نشست از حمایت‌های حکومت ایران در شب کودتا تشکر کرد و گفت : «دوستی در چنین روزهایی خودش را نشان می‌دهد. ما همواره از ایران حمایت کردیم و دوستان ایرانی ما نیز در روزهای سخت ما را حمایت کردند.»


سفیر ترکیه سپس به وضعیت کردها در عراق و پرداخت و گفت: «ما خواهان تمامیت ارضی عراق هستیم. وقتی کردستان عراق اعلام کرد می‌خواهد همه‌پرسی داشته باشد واضح‌ترین پاسخ را ترکیه داد.»


وی ادامه داد: «علاوه بر حمایت از تمامیت ارضی باید حکومت عراق طوری باشد که همه مردم از کرد، شیعه و سنی و ایزدی بتوانند بگویند اینجا حکومت ماست. بعد از شکست داعش در موصل اقدامات باید به همین شکل در سوریه هم ادامه پیدا کند.»


تکین درباره تحلیل خود از مذاکرات آستانه گفت: «روند مذاکرات آستانه از دیدگاه ما تاثیر خوبی در سوریه داشته است. در چارچوب اقدامات سازمان ملل متحد روندی در حال شکل‌گیری بود که نتوانست به جلو برود. ایران، ترکیه و روسیه با آغاز یک روند جدید تمام تلاش خود را در این راه متمرکز کردند.»


او گفت: «امروز کسی نمی‌تواند ادعا کند که صلح در سوریه کامل است اما در بسیاری از مناطق آتش‌بس وجود دارد و تلاش ما این است که این آتش‌بس را به همه سوریه تعمیم دهیم. این اقدام را یک آلترناتیو در سوریه نمی‌دانیم و هدف نهایی ما ایجاد صلح ماندگار در سوریه است نه ‌آتش‌بس.»


وی تصریح کرد: « در این مسیر نیز ایران، ترکیه و روسیه کارهای خود را ادامه می‌دهند و با سازمان ملل متحد و دیگر کشورها هم هماهنگ خواهند بود.»


سفیر ترکیه در ایران در پاسخ سوالی درباره تأثیر عدم تحویل فتح الله گولن از سوی آمریکا به ترکیه و اثرگذاری آن بر روابط دو کشور و اینکه گولن گفته است در صورت اعزام شدن به کشور ثالث به ترکیه باز خواهد گشت، بیان کرد: «در این باره در بالاترین سطح یعنی رئیس‌جمهوری و وزرا مذاکره را ادامه می‌دهیم‌، ‌آمریکایی‌ها گفتند نمی‌توانیم وارد کارهای قضایی شویم اما اقدامات عادی را انجام می‌دهیم.»


تکین ادامه داد: «گولن به صورت رسمی در خانه خود فعالیت می‌کند. در رابطه با سوال شما صحبت‌هایی درباره اینکه آمریکا می‌خواهد او را به کانادا بدهد مطرح شده است و او گفته که در این‌صورت به ترکیه باز می گردداما ما نمی‌توانیم به صحبت‌های چنین کسی اعتماد کنیم و این روند را از طرف آمریکا پیگری می‌کنیم.»


وی درباره دخالت برخی کشورهای خارجی در کودتای ترکیه، اظهار داشت: «اطلاعات درباره دخالت کشورهای خارجی در کودتای نافرجام وجود دارد. می‌دانیم برخی مسئولین کشورها در زمان کودتا چقدر خوشحال شدند. آنها به موقع واکنش لازم را خواهند دید. در روزهای گذشته اطلاعات ایمیل سفیر یک کشور در واشنگتن وارد رسانه‌ها شد. دیدیم بعضی از کشورها مایل به تغییر حکومت ترکیه هستند. بهترین جواب را مردم ترکیه به آنها می‌دهند. در آینده اگر باز هم این رفتار ادامه یابد جواب لازم را می‌بینند.»


وی در پاسخ به سوالی درباره همکاری‌های ایران و ترکیه و هم پیمان بودن دو کشور در بحران قطر و مذاکرات سه جانبه آذربایجان تصریح کرد: «همان طور که اشاره کردید ایران و ترکیه در بسیاری از موارد در یک سو هستند ایران و ترکیه به صورت سنتی به هم نزدیک هستند. در زمان تحریم‌ها ترکیه در کنار ایران بود در بحران قطر هم ایران و ترکیه مواضع مشترکی داشتند.»


وی افزود: «دیدارهای ایران و ترکیه هیح‌گاه قطع نمی‌شود. وزرای خارجه همکاران نزدیک هستند و در مورد این نزدیکی موجود بین دو کشور زمان نشان خواهد داد که به مرحله استراتژیک می‌رسد یا خیر.»


تکین با اشاره به اینکه ایران و ترکیه اختلافاتی به ویژه در موضوعات منطقه‌ای و سوریه دارند، بیان کرد: «معتقدم به جای علامت‌گذاری به روابط به نتیجه آن توجه کنیم.»


سفیر ترکیه در ایران ادامه داد: «روند همکاری بین ایران، ترکیه و ‌آذربایجان ادامه دارد و ممکن است که در عالی‌ترین سطوح ادمه پیدا کند.»


وی درباره تغییر مواضع ترکیه در قبال سوریه و اینکه آیا دولت ترکیه به این نتیجه رسیده است که استراتژی این کشور در قبال سوریه اشتباه بوده و نمی‌تواند بشار اسد را کنار بگذارد، بیان کرد: «سیاست ما در قبال سوریه پارامترهای غیر قابل تغییری دارد. حفظ تمامیت ارضی، حاکمیت حکومت، ایجاد حکومت دموکراتیک و اینکه نباید اجازه داده شود سیستم حکومتی هویت گرایی پدید آید، از این دست است. ما سوریه‌ای را می‌خواهیم که با همه اقشار ترکمن، عرب و مسیحی یک پارچه باشد. طبیعتا باید در رابطه با آینده سوریه مردم این کشور تصمیم بگیرند.»


وی افزود: «در رابطه با موضوع بشار اسد هم کسی که باعث چنین اتفاقاتی شده نمی‌تواند در آینده این کشور نقش داشته باشد. این را مردم سوریه مشخص می‌کنند؛ همه مردم سوریه و تمام کسانی که مهاجرت کرده و فرارکردند.»


تکین درباره واکنشی که نسبت به دستگیری‌ها و محاکمه افراد در ترکیه بعد از کودتا وجود دارد و اینکه این روند چه زمانی متوقف می‌شود، گفت: «در رابطه با کسانی که در این روند دستگیر شدند مدارک جدی وجود دارد و شاید چنین روندی برای کشورهای دیگر شاید قابل درک نباشد.»


وی ادامه داد: «هر چقدر این روند بیشتر بررسی می‌شود اتفاقات متفاوت و چیزهایی که نمی‌توان حدس آن را زد به میان می‌آید. کشورهای غربی و اروپایی با این اقدامات می‌توانند تبلیغات سیاه انجام دهند. ما به دیگران درباه دلایل این اتفاقات توضیح میدهیم. در مورد کسانی که دستگیر شدند و اعتراض دارند سیستمی در نظر گرفته شده که اعتراض خود را اعلام کنند و عده‌ای هم آزاد شده به کار بازگشتند.»


وی درباره روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا بیان کرد: «متاسفانه کشورهای غربی و مدعیان دموکراسی نتوانستند در روند ١٥ جولای (کودتای ترکیه) پاسخ خوبی بدهند. آنها طرف کسانی ایستادند و به دنبال حقوق کسانی هستند که این قتل عام را انجام دادند طبیعتا اختلافاتی بین ترکیه و کشورهای عضو اتحادیه اروپا ایجاد شد. اما وقتی به روند یک سال گذشته نگاه می‌کنیم متوجه کسانی که اشتباه کردند می‌شویم. به طور مثال آخرین مصاحبه وزیر امور خارجه آلمان را می‌بینیم که گابریل گفته بعد از کودتا نتوانستیم با ترکیه به اندازه کافی هم صدا باشیم. امیدواریم بعد از این درک بقیه دوستان ترکیه هم بتوانند چنین فهمی نشان دهند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته