دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مرداد 1396 - 14:33
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد

افزایش بودجه پژوهشی، زمینه‌ساز تحول کاربردی در انجام تحقیقات

واحد آیت‌الله آملی به عنوان قطب تولید گیاهان دارویی شناخته می شود/ دستگاه عابرچاپ آماده عرضه به بازار است/ساخت نمونه تجاری کنتور گاز التراسونیک بر خط/ حمایت بیشتر از پژوهشگران جوان ....
کد خبر : 193565

نوید محسنی، ساری- دکتر محمد فارسی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری با خبرنگار خبرگزاری آنا به گفت‌وگو نشست و درباره وضعیت حوزه تحت پوشش خود و فعالیت های صورت گرفته اخیر، فعالیت های مرکز رشد، دستورکارهای سال جدید، افزایش بودجه، جذب نخبگان و ... سخن گفت.


گفت‌وگوی خبرنگار آنا با معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری را پی می گیریم:


* وضعیت حوزه تحت پوشش خود و فعالیت های صورت گرفته اخیر را به مختصر تشریح کنید.


تعداد 179 کنفرانس علمی در واحدهای استان مازندران برگزار و 372 نفر از اعضای هیأت علمی به کنفرانس‌های خارجی اعزام شده‌اند

- در راستای گسترش مرزهای پژوهش و فن‌آوری در عرصه‌های جهانی، جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی -که تلاش می‌کند با تولید علم و کاربردی کردن دانش، نیاز جامعه را مرتفع سازد -می‌تواند با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی درخور و هدایت همه امور مربوط به فعالیت‌های پژوهشی نوآورانه هر روز بهتر از روز قبل باشد.


با بررسی‌های لازم و تبیین سیاست‌های پژوهشی دانشگاه، حوزه معاونت پژوهش و فن‌آوری واحد ساری توانست در قالب اداره کل امور پژوهشی با وظیفه ارزیابی نظارت بر عملکرد پژوهشی استادان و دانشجویان و هدایت و حمایت از فعالیت‌های پژوهشی اعضای هیأت علمی و بررسی و پیشنهاد اعتبارات پژوهشی و رعایت ضوابط لازم در ارائه مقالات علمی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی و هماهنگی و نظارت بر تجهیز و بهره‌برداری بهینه از آزمایشگاه‌ها بپردازد.


دفتر توسعه فن‌آوری ارتباط با صنعت و دانشگاه نیز با هدف تعامل با دستگاه‌های اجرایی و صنعت برای توسعه کسب و کار فن‌آورانه و عقد تفاهم‌نامه‌های همکاری متقابل با ارگان‌های صنعتی و شناسایی و جلب حمایت بنگاه‌های اقتصادی در تجاری‌سازی دستاوردها و تلاش برای توانمندسازی حوزه‌های فن‌آورانه و دانش‌بنیان به ساماندهی امور مربوط پرداخته است.


بدیهی است که مستندسازی فن‌آوری‌های مورد نظر با ایجاد بانک‌های اطلاعاتی معتبر می‌تواند دانشگاه آزاد اسلامی را در نیل به اهداف برترش کمک کند.


* فعالیت مرکز رشد، شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور استان و واحد ساری چگونه است؟


- 5 مرکز رشد در دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران با هدف اثرپذیری از ایده‌ها و طرح‌های مبتکرانه و تبدیل آن به دستاوردهای تجاری فعال هستند که تاکنون 35 هسته فن‌آور و 3 شرکت دانش‌بنیان در این مراکز رشد مستقر و به فعالیت مشغول هستند. به عنوان مثال شرکت‌هایی در مرکز رشد واحد ساری در حال ساخت نمونه تجاری کنتور گاز التراسونیک بر خط، تولید دستگاه تست ECU خودرو برای عرضه به بازار هستند و فعالیت‌های دیگری از جمله تولید کارت هوشمند پزشکی که در حال تست برای عرضه به بازار بوده و دستگاه عابرچاپ نیز آماده برای عرضه به بازار است.


* با توجه به افزایش بودجه پژوهشی اهم دستورکارهای سال جاری چیست؟



- با توجه به افزایش بودجه پژوهشی سعی ما بر این است تا با توجه بیشتر به فعالیت‌های آزمایشگاهی و خرید دستگاه‌های پیشرفته و نگاه مثبت به تشویقی مقالات اعضای هیأت علمی دانشگاه و حمایت از اختراعات و طرح‌های برون دانشگاهی و اعزام استادان به کنفرانس‌های خارجی و حمایت بیشتر از پژوهشگران جوان شاهد اتفاقات خوبی در استان باشیم.


* چه فعالیت های پژوهشی در استان و واحد متبوع شما در حال انجام است و آیا در موردی «برند» هستید؟


- فعالیت‌های پژوهشی استان را می‌توان به دو بخش تحقیقاتی در رابطه با پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد با تعدادی بالغ بر 4000 جلسه دفاع و دکتری تخصصی با بیش از 50 جلسه دفاع و دکتری حرفه‌ای با بیش از 700 جلسه دفاع عنوان کرد.


بخش دیگر درباره تعداد مقالات مختلف است که تاکنون بیش از 3000 مقاله (ISI) و 2500 مقاله علمی پژوهشی وزارتین و بیش از 1700 مقاله دانشگاه آزاد اسلامی از واحدهای دانشگاهی استان به چاپ رسیده است.


از دیگر فعالیت‌های این حوزه می‌توان به تعداد 2300 طرح پژوهشی خاتمه یافته و بیش از 300 طرح در حال اجرا و ثبت 25 اختراع به نام واحد و 79 اختراع به نام دانشجو یا استاد واحد ساری اشاره کرد.


در استان تعداد 41 طرح پژوهشی برون دانشگاهی در حال اجراست و تعداد 20 طرح پژوهشی برون دانشگاهی خاتمه یافته است.


تعداد 179 کنفرانس علمی در واحدهای استان برگزار و 372 نفر از اعضای هیأت علمی به کنفرانس‌های خارجی اعزام شده‌اند.


با توجه به افزایش بودجه پژوهشی سعی ما بر این است تا با توجه بیشتر به فعالیت‌های آزمایشگاهی و خرید دستگاه‌های پیشرفته و نگاه مثبت به تشویقی مقالات اعضای هیأت علمی دانشگاه و حمایت از اختراعات و طرح‌های برون دانشگاهی و اعزام استادان به کنفرانس‌های خارجی و حمایت بیشتر از پژوهشگران جوان شاهد اتفاقات خوبی در استان باشیم

در کل می توان گفت دو قطب علمی و پژوهشی در استان فعال است و تا به حال تعداد 74 تفاهم‌نامه با سازمان‌های دولتی یا غیر دولتی منعقد شده است و تعداد 853 نفر نیز مورد حمایت باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحدهای استان هستند.


در مورد تولید محصولات هم واحد آیت الله آملی به عنوان قطب تولید گیاهان دارویی شناخته می شود و در این زمینه هم مطالعاتی دقیق و هم اقدامات مناسبی انجام گرفته است.


در ارائه برخی از خدمات آزمایشگاه های تخصصی مانند نانو، بافت شناسی، آزمایشگاه های پزشکی نیز واحدی مانند ساری از امکانات پیشرفته و بسیار خوبی برخوردار و مورد استقبال محققان است.


* ارزیابی شما درباره افزایش بودجه پژوهشی چیست؟


- مسلماً در فعالیت‌های پژوهشی تخصیص بودجه کافی شرط لازم برای انجام آن است. خوشبختانه با درایت دکتر ولایتی این امر مهم محقق شده و افزایش بودجه پژوهشی می‌تواند با توجه به اهداف برنامه‌ریزی شده برای توسعه اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و هماهنگ‌سازی سیاست‌های پژوهشی و فن‌آورانه دانشگاه آزاد اسلامی با آن، در زمینه‌های علمی و پژوهشی زمینه‌ساز تحول کاربردی در انجام پژوهش‌ها باشد.


بی شک نتایج حاصل از انجام تحقیقات مورد نظر با افزایش بودجه، چالش‌های موجود در دانشگاه و به تبع آن مراکز صنعتی را رفع و پاسخگوی نیازهای جامعه در حوزه‌های مختلف فعالیتی خواهد بود و از طرفی وجود منابع مالی، انگیزه های پژوهشگران برای انجام فعالیت های پژوهشی جامع و کلی که هزینه های بالاتری نیاز دارد را افزایش می دهد.


* فعالیت دانشجویان و اعضای هیات علمی در حوزه پژوهش واحد متبوع خود را چگونه ارزیابی می کنید؟


- با توجه به سیاست های ابلاغی مجموعه مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی در استان، در واحد ساری نیز تاکید بر انجام فعالیت های پژوهشی کاربردی است که در نهایت منجر به تولید یک محصول، ثبت اختراع و یا خدمات ارزنده شود. در مجموع طرح های پژوهشی و مقالات ارائه شده نسبت به گذشته کیفی تر است و دانشگاه نیز از طرح ها و مقالات کاربردی حمایت می کند.


امیدوارم با حمایت و هدایت مسئولان دلسوز دانشگاه و با نگاه محققانه و فن‌آورانه‌ای که دانشگاه آزاد اسلامی در چشم‌انداز آینده خود مد نظر دارد، جذب دانشجو در زمینه‌‌های کاربردی و مورد نیاز جامعه و به تبع آن رشد تحقیقاتی اعضای هیأت علمی بیش از پیش صورت پذیرد و دانسته‌های تئوری تبدیل به پدیده‌های ضروری جامعه شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته