دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 تير 1396 - 08:43

با جاذبه‌های گردشگری طبیعی اردبیل آشنا شوید

استان اردبیل در شمال غربی کشور و در منطقه آذربایجان واقع شده ‌است. این استان با مساحت ۱۷۹۵۳ کیلومتر مربعی‌اش از آب‌وهوای کوهستانی برخوردار است و به همین دلیل در فصل گرما از پرمسافرترین استان‌های کشور محسوب می‌شود.
کد خبر : 193285

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، استان اردبیل بخاطر چشمه­‌های آبگرم، آب‌وهوای خنک، جاذبه‌های طبیعی و گردشگری و همچنین صنایع دستی و بناهای تاریخی که دارد، به ویژه در تابستان یکی از قطب­های گردشگری ایران به شمار می­‌آید. جاذبه‌های طبیعی این استان، یکی از ویژگی‌های ممتازی است که سفری با خاطره­ای خوش را برای مسافران ایجاد می­کند.


دریاچه نئور


نزولات جوی و چشمه‌­های اطراف دریاچه از منابع تامین آب دریاچه نئور هستند اطراف دریاچه کوهستانی و در ارتفاع 2480 متری از سطح دریا است. این دریاچه با متوسط 257 هکتار مساحت بزرگترین دریاچه آب شیرین استان است. دریاچه نئور همواره یکی از مقاصد ماهیگیری استان است و همگان قزل آلای رنگین کمان را ماهی خاص آن می‌شناسند.



با توجه به شرایط آب و هوایی این خطه از کشور، در زمستان آب دریاچه یخ می­زند، در اواخر فصل پاییز، ماهی­‌های آن جمع آوری شده و دوباره در اوایل بهار ماهی­ پرورشی در آن رها می­‌شوند.


فصل بازدید از آن از اواخر فصل بهار تا آخر تابستان است.


دریاچه شورابیل


وسعت دریاچه در گذشته 640 هزار مترمربع بود و همانطور که از نامش می‌توان فهمید از دریاچه‌های شور به شمار می­رفت. همچنین پیرامون آن گل و لجن­های با خاصیت درمانی نیز وجود داشت. در سال 1371 با هدایت آب رودخانه بالخلو به این دریاچه وسعت آن به 1800 هکتار گسترش یافته و از شوری آب آن کاسته شد و البته گل­های درمانی نیز دیگر در اطراف دریاچه وجود ندارند.


پیش از وارد شدن آب شیرین به این تالاب، همانند دریاچه ارومیه، آرتیما در آن وجود داشت که با شیرین شدن آب، از بین رفته است و برخی مشکلات زیست محیطی دامنگیر آن شده است که از آن جمله می­توان به یخ زدن آب دریاچه در زمستان اشاره کرد. به دلیل واقع شدن دریاچه در محدوده شهری اردبیل از امتیاز بالایی جهت تفرجگاه برخوردار بوده و دارای امکانات تفریحی، ورزشی و فرهنگی بسیاری از جمله قایق رانی، پیست دو و میدانی، دوچرخه سواری و هتل است. ماهی قزل آلای رنگین کمان و ماهی آزاد از آبزیان این دریاچه هستند.



شیروان دره سی


طول شیروان دره سی 30 کیلومتر بوده و از شهر لاهرود آغاز و تا آبگرم شابیل به موازات جاده امتداد دارد.


فرسایش سیلابی این دره را در میان نهشته‌­های آذرآوری آتشفشان سبلان ایجاد کرده است. عمق درّه در برخی نقاط به بیش از 150 متر نیز می‌­رسد. ستون­های باقی­مانده از فرسایش همانند دودکش جن و تخت دیو را در این درّه می­توان یافت. آبشارهای کم نظیر و همچنین بهشت زمین شناسان این درّه را مستعد برای ثبت در میراث طبیعی جهانی به عنوان یکی از ژئوپارک طبیعی ایران کرده است.



مسیر جاده در نزدیکی دره و در بالای آن است و بهتر است زیبایی­‌های دره را از فراز آن مشاهده کرد. فرود از دره کاری تکنیکی است که توصیه نمی­‌شود و در صورت علاقه باید از راهنماهای محلی برای فرود به دره کمک گرفت. در برخی از قسمت­‌های مسیر، جاده به دره بسیار نزدیک بوده و نقاط مناسبی برای دیدن دره هستند. دو آبگرم شابیل و قوتورسویی در همین جاده واقع شده­‌اند. نقطه صعود به قله سبلان نیز در کنار آبگرم شابیل در انتهای جاده واقع شده است.


جنگل فندقلو


استان گیلان که در همسایگی استان اردبیل قرار دارد، یکی از بهترین مسیرها برای رسیدن به این پارک جنگلی زیباست چراکه بعد از گذر از گردنه زیبای حیران، این پارک جنگلی زیبا و کوهستانی واقع شده است.


این پارک یکی از تفرجگاه­های مهم این استان است. به دلیل کثرت رویش درخت فندق به این نام نامیده شده است. البته این پارک جنگلی دارای درختان میوه مختلف دیگری مانند سیب وحشی، گوجه سبز، ازگیل، به، تمشک و توت فرنگی نیز است اما به جهت اینکه درختان فندق بسیاری در این پارک وجود دارد بدین نام خوانده می­‌شود.



این منطقه دارای آب و هوای کوهستانی و خنکی است که برای سفر در فصل تابستان بسیار مطلوب است.


وسعت این پارک در حدود 25 کیلومتر مربع است. در داخل پارک امکانات اقامتی برای اسکان مسافران وجود دارد و علاقمندان می­توانند شب­ها نیز در این مکان خوش آب و هوا ساکن باشند. این پارک برای کمپینگ نیز محل مناسبی است و به ویژه برای اردوهای دانش آموزی بدلیل امنیت آن مناسب برای نوجوانان است تا اقامت در طبیعت را آموخته و در حین آموزش از اوقات فراغت خود نیز به خوبی استفاده کنند. پیست اسکی فندقلو هم در همین پارک جنگلی قرار دارد.


گردنه حیران


این جاده یکی از مسیرهای دیدنی و مسیر اصلی تهران-اردبیل است که به دلیل ارتفاع بالای آن در بسیاری از مواقع پوشیده از مه و در زمستان و پاییز برفی است. این مسیر به دلیل اینکه مسیر اصلی استان اردبیل به شمار می‌رود، بسته نمی­‌شود. این مسیر همانند نامش زیبایی خیره کننده­ای دارد که در استان گیلان دارای جنگل­های خزری، و با افزایش ارتفاع با مراتع سرسبز جایگزین می­‌شود. اگرچه از این نوع جاده­های دیدنی در ایران فراوان است، اما دیدن این جاده خالی از لطف نیست. در این گردنه ایستگاه آغازین تله کابین حیران (در استان گیلان) قرار داشته که به جنگل فندقلو(در استان اردبیل) ختم می­‌شود. امکانات رفاهی در آغاز و پایان مسیر تله کابین برای رفاه حال مسافران وجود دارد.



قله سبلان


سبلان سومین قله بلند ایران با ارتفاع 4811 متر و یک آتشفشان خاموش می­باشد. در دهانه آتشفشانی سبلان در ارتفاع 4811 متری دریاچه­ای با مساحت 250x150 متر واقع شده است و از این حیث بلندترین دریاچة جهان است که بیشتر از نیمی از سال یخ زده می­باشد. کوهستان سبلان به دلیل آتشفشانی بودن برکت زیادی را برای منطقه به ارمغان آورده است. در کوهپایه کوهستان سبلان تعداد زیادی چشمه‌­های معدنی گرم و سرد وجود دارند که مرهون این آتشفشان خاموشند. این منطقه یکی از چهار کانون اصلی چشمه‌­های آبگرم در ایران است. پیست اسکی آلوارس یکی دیگر از جاذبه‌­های این کوهستان آن به شمار می‌­رود که در فاصله 30 کیلومتری سرعین (مسیر آن با مسیر قله سبلان متفاوت است) قرار دارد. قلّه سبلان از آثار طبیعی ملی ثبت شده در سازمان محیط زیست ایران است.


چشمه‌های آبگرم


یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل، چشمه‌های آبگرم این استان است که گفته می‌شود خاصیت درمانی دارد. شهر سرعین در ۲۰ کیلومتری شهر اردبیل دارای ۸ چشمه آبگرم معدنی است. علاوه بر این چشمه‌های آب معدنی شابیل وقوتورسویی نیز در لاهرود قرار دارد، به غیر از این دو شهر ۱۲ چشمه آب معدنی دیگر در شهرهای دیگر استان از جمله کیوی، نیر و مشگین‌شهر نیز وجود دارند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته