دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 تير 1396 - 16:24
در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قم مطرح شد

احمدی‌پور: جهت‌گیری توزیع اعتبارات سازمان میراث‌فرهنگی مبتنی بر تولید و اشتغال است

چهارمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قم در سال «اقتصاد مقاومتی: تولید و اشتغال» امروز 13 تیر 96 با حضور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، استاندار قم، معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث‌فرهنگی و تعدادی از مسئولان این استان برگزار شد.
کد خبر : 192302
به‌گزارش گروه فرهنگی آنا از میراث‌آریا، زهرا احمدی‌پور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این جلسه گفت: «این جلسات به ما فرصت می‌دهد تا بتوانیم مسائلی را که در این حوزه فراروی ماست مرور کنیم تا بتوانیم گزارشی منطبق با واقعیت در قرارگاه اقتصاد مقاومتی ارائه دهیم. بسیاری از مسائلی که بخش خصوصی و صنعتی به آن اشاره کردند عام است و محدود به استان قم نیست.»

رویکرد اقتصاد مقاومتی اجماع‌سازی است


وی افزود: «رویکرد اقتصاد مقاومتی اجماع‌سازی است، و ما قرار است در این جلسات تصمیماتی بگیریم که منجر به مقاوم شدن اقتصاد شود. ادبیات اقتصاد مقاومتی مبتنی بر کاهش آسیب و بالا بردن انعطاف‌پذیری است تا در اقتصاد کشور برابر شوک‌ها مقاوم‌ شود، در نتیجه باید به جای مُسکن‌های موقت به‌دنبال درمان باشیم.»


معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد: «در تمام دبیرخانه‌های فعال، ستادهای استانی و ملی باید به‌سمت نظارت پیش برویم تا پروژه‌ها دچار توقف نشود و دولت و دستگاه‌های دولتی باید بر ظرفیت‌سازی، اشتغال و افزایش توان تولید نظارت داشته باشند، گزارش‌های استانی نیز لازم است با این رویکرد تدوین شود.»


وی با اشاره به اینکه گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی در سال 95 انجام شد، گفت: «باید بیشتر بر این مسئله تمرکز کنید که قرار است چه نقشی را ایفا کنید، استان قم قبلا اعلام کرد که رویکردش گردشگری است، باید تأثیر گردشگر بر اقتصاد قم مشخص و معنادار باشد، اگر توانستید این تأثیر را مشخص کنید یعنی درست عمل کرده‌اید، در غیر این‌صورت باید دریابید که مشکل از کجا ناشی می‌شود. مهم این است که تأثیر گردشگری بر اقتصاد قم محاسبه شود. به‌عنوان مثال در زمینه تولید اشتغال هنوز دستگاه‌ها سهم خود را در تولید اشتغال در این استان مشخص نکرده‌اند.»


رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: «برش‌های استانی در حوزه گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی درسازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مشخص شده است. مشخص کردن این موارد کمک می‌کند که دریابیم هر استان تا چه حد برنامه‌هایش را محقق کرده است.»


صنعتگران باید محصول باکیفیت ایجاد کنند


وی افزود: «صنعتگران باید محصول باکیفیت ایجاد کنند تا بتوانیم با هماهنگی‌های لازم شبکه‌ای در کل کشور برای چرخش محصولات استان‌ها ایجاد کنیم و هر استان بازار فروش یا اشتغال استان دیگری باشد. این موارد باید در دستور کار قرار گیرد.»


وی درباره ظرفیتی که استان قم در حوزه سنگ‌های زینتی دارد گفت: «اگر در صادرات سنگ، خام‌فروشی می‌کنید اشتباه بزرگی مرتکب شده‌اید، باید ارزش افزوده سنگ‌های زینتی را در قالب تولید محصول برای استان ایجاد کنید. باید خوشه‌های مرتبط با سنگ این سنگ‌ها را به محصولی تبدیل کند که بتواند برندی برای استان قم باشد. اگر قرار باشد ارزش افزوده فروش سنگ در استان محسوس نباشد و زنجیره‌ای از فعالیت در قالب این محصول ایجاد نشود نمی‌تواند در بحث اقتصاد مقاومتی مؤثر باشد.»


احمدی‌پور درباره بهره‌برداری از دریاچه نمک استان گفت: «پیش از هر چیزی باید هماهنگی‌های بین‌دستگاهی مربوط به آن را در استان انجام دهید. برنامه‌ریزی استان باید واقع‌بینانه باشد، تا بتوانیم فرصت‌های بیشتری برای موفقیت فراهم کنیم.»


جهت‌گیری توزیع اعتبارات در سازمان‌میراث‌فرهنگی مبتنی بر تولید و اشتغال


وی افزود: «امسال جهت‌گیری توزیع اعتبارات در سازمان‌میراث‌فرهنگی مبتنی بر تولید و اشتغال است، اگر پروژه‌های شما مبتنی بر تولید اشتغال در سه حوزه باشد سازمان حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد.»


رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: «باید با تبلیغات مناسب استان قم را به‌عنوان قطب گردشگری معرفی کنید و تنها متکی به گردشگران عراقی نباشید، باید اقتصاد گردشگری مقاوم باشد، باید انعطاف‌پذیری لازم را پیش‌بینی کنید تا ورود گردشگران بر نوسانات سیاسی مبتنی نباشد تا کاهش آسیب‌ها را شاهد باشیم. باید جایگزینی برای برنامه‌های خود در بحث گردشگری داشته باشید.»


وی افزود: «باید علاوه بر گردشگری خارجی برای توسعه گردشگری داخلی نیز برنامه‌ریزی کنید. برگزاری تورهای مشترک، استان‌گردی و... می‌تواند به توسعه گردشگری داخلی استان قم کمک شایانی بکند. باید با مشخص کردن جهت‌گیری استان در توسعه گردشگری بتوانیم برنامه‌های مورد نیاز را مشخص کنید.»


احمدی‌پور گفت: «اقتصادمقاومتی بر اجماع‌سازی تأکید دارد. در نتیجه با این رویکرد باید پیش بروید.»


یکی از وظایف مهم ستاد اقتصاد مقاومتی کشور شناسایی موانع و موازی‌کاری‌ها است


سید مهدی صادقی استاندار قم هم در این جلسه گفت: «امیدواریم با اتکا به اقتصاد مقاومتی که منطبق بر واقعیت‌ها و نیازهای استانی است مشکلات را حل کنیم.»


وی افزود: «پیشنهاد می‌کنم جلسه‌ای با بدنه علمی استان در حوزه کارگروه‌های مربوط داشته باشیم تا بتوانیم طرح‌های مورد نظر را با اشکالات کمتری پیش ببریم.»


صادقی ادامه داد: «تمام سازمان‌ها و نهادهای مربوط به بحث اقتصاد مقاومتی باید برنامه‌ای اجرایی برای پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی ارائه دهند و متناسب با ظرفیت‌های موجود برنامه‌ریزی کنیم و برنامه‌های آتی بیشتر بر واقعیت‌ها منطبق باشد.»


وی تصریح کرد: «حضور رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌عنوان معین استان فرصت مناسبی برای ما فراهم می‌کند. ما در استان نیز باید زیرساخت‌های مورد نیاز در این حوزه را فراهم کنیم.»


استاندار قم گفت: «یکی از وظایف مهم ستاد اقتصاد مقاومتی کشور شناسایی موانع و موازی‌کاری‌ها است تا بتوانیم توسعه ایجاد کنیم. بسیاری از قوانین کندکننده بسیاری از فعالیت‌هاست. دولت باید حمایت‌کننده باشد و قوانین و مقرراتش تسهیل‌کننده باشد.»


سعید شیرکوند معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: «شناخت دقیق مشکلات کمک می‌کند با انگیزه بهتری بتوانیم کار کنیم. قطعا می‌توانیم مشکلات را برطرف کنیم.»


وی با اشاره به اینکه تورم در کشور مهار شده است، گفت: «امروز دیگر در بسیاری از بخش‌ها شاهد تورم نیستیم، باید با دیدی خوشبینانه‌تر در اقتصاد وارد شویم تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.»


در ادامه این جلسه معاون رئیس‌جمهوری از تعدادی از اسناد و نسخه های مکتوب تاریخی که در دفتر استانداری جمع‌آوری شده بود بازدید کرد.


این مجموعه شامل نسخه‌های مکتوب از جمله کوپن جنگ جهانی دوم، دست‌خط شهید بهشتی و .. است که قدیمی‌ترین آن مربوط به سال 1304 است.


در این بازدید استاندار قم پیشنهاد کرد که این مجموعه در قالب موزه‌ای اداری جمع‌آوری شود و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آمادگی این سازمان را برای ایجاد این موزه اداری اعلام کرد.


انتهای پیام/

برچسب ها: زهرا احمدی‌پور
ارسال نظر
هلدینگ شایسته