دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 تير 1396 - 09:02

سلاح مخفی عربستان در بحران قطر

دولت عربستان در مبارزه با قطر تلاش دارد از همه امکاناتش برای تقویت جبهه خود استفاده کند حتی اگر این موضوع به ایجاد تنش با کشورهای بی‌شمار دیگری منجر شود.
کد خبر : 191769

به‌ گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از گلوبالیست، عربستان و همچنین امارات در تلاش برای همراه کردن کشورهای اسلامی با خود درباره بحران قطر هستند.


اکنون برخی دولت‌های آسیب‌پذیر آسیا ممکن است تحت فشار عربستان ناچار به همراهی با این کشور شوند. کشورهایی همچون بنگلادش و پاکستان دو کشور پرجمعیت آسیا و همچنین هندوستان به‌عنوان کشوری که چهارمین جمعیت بزرگ مسلمان در آن حضور دارند، بیم آن دارند که عربستان میلیون‌ها نفر از کارگران مهاجر و دیگر پناهجویان این کشورها که در اکنون در عربستان به سر می‌برند به کشورشان بازگردانند.


عربستان سابقه استفاده از موضوع کارگران مهاجر را به عنوان عاملی برای باج‌گیری از دیگر کشورها در کارنامه خود دارد. این کارگران نقش زیادی در ورود ارز به کشورها‌یشان و البته کاهش حجم نیروی کار این کشورها دارند.


مهم‌ترین مثالی که برای سوء‌ استفاده عربستان از موضوع کارگران مهاجر می‌توان یاد کرد به حمله عراق به کویت برمی‌گردد. در سال 1990 عربستان به تلافی عدم حمایت یمن از حمله آمریکا و دولت‌های ائتلاف به صدام حسین برای بازگرداندن این کشور از کویت دستور داد تا 700 هزار یمنی حاضر در عربستان از این کشور اخراج شوند.


در سال 2013 نیز عربستان همین تعداد نیرو که تابعیت کشورهای مختلفی را داشتند از کشورش اخراج کرد. این اخراج در اثر وضع قانونی بود که استخدام نیروهای خارجی را سخت‌تر می‌کرد.


با این حال هنوز بیشتر کشورهای اسلامی همان‌ موضعی را اتخاذ نکرده‌اند که مطلوب ریاض است. بیشتر این کشورها هنوز راهکاری میانه اتخاذ کرده و تقریبا همانند ایالات‌متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و جامعه بین‌المللی خواستار انجام مذاکره میان دو طرف شده‌اند. این راهکاری است که بیشتر به سود قطری‌ها است تا عربستان.


ناتوانی عربستان و قطر در جلب حمایت گسترده از کمپین‌شان درباره بحران قطر تردیدها درباره دیپلماسی مبتنی بر پول عربستان را افزایش داده است.


اگرچه عربستان حمایت‌های مالی بسیاری از کشورهای اسلامی اهل تسنن به عمل می‌آورد و همچنین از مراکز فرهنگی، مذهبی و آموزشی بسیاری در این کشورها حمایت می‌کند تا قدرت نرمی در این کشورها پدید آورد اما به‌ جز مصر هیچ قدرت بزرگ دیگر جامعه عربی و اسلامی از موضع عربستان علیه قطر حمایت نکرده است.


حتی آمریکا نیز که در ابتدا تصور می‌شد حامی موضع سعودی است رفته رفته با تغییر موضع خود خواستار دستیابی به یک راه‌حل میانه از جانب دو طرف شده است.


دولت سعودی پیش‌تر نشان داده است که برای حصول به اهدافش از تمامی اهرم‌هایی که در اختیار دارد استفاده می‌کند بدون آنکه به پیامدهای آن بیندیشد.


هیچ بعید نیست که طی روزهای آینده و در صورت همراه نشدن کشورهایی همچون بنگلادش، پاکستان و برخی از دولت‌های مسلمان آفریقایی شاهد اخراج جمعی کارگران این کشورها از عربستان باشیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته