دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 ارديبهشت 1394 - 10:43
رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

60 درصد زنان ایرانی دچار چاقی و اضافه وزن هستند

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز عنوان کرد: در کشورمان 27 درصد خانم‌های میانسال به بالا، با نمایه توده‌بندی بالای 30، چاق و 35 درصد از همین گروه نیز اضافه وزن دارند و در مجموع 60 درصد زنان دچار چاقی و اضافه وزن هستند که این مساله تاسف آور است.
کد خبر : 19144

به گزارش گروه اجتماعی آنا، دکتر کامران باقری لنکرانی در آیین گشایش چهارمین سمینار بین المللی سلامت زنان، اظهار کرد: با توجه به اینکه سلامت زنان و ارائه آگاهی به آنان موجب سلامت خانواده و در نهایت اجتماع می‌شود، بنابراین این موضوع باید به عنوان یک اولویت مهم در نظر گرفته شود.


رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: موسسه «پایش نشانگرهای سلامت» با استفاده از اطلاعات سرشماری کشورمان اعلام کرده که امید به زندگی برای زنان ایرانی به 81 سال و برای مردان به 76 رسیده و متوسط امید به زندگی برای هر دو جنس نیز 78 سال است.


باقری لنکرانی بیان کرد: رسیدن به این شاخص یک پیشرفت است اما در کنار افزایش امید به زندگی، مواردی باید رعایت شود از جمله پدیده سالمندی که اگر به عنوان یک واقعیت پذیرفته و برایش برنامه ریزی نشود در آینده با سالمندی ناتوان روبرو خواهیم بود.


وی گفت: در حال حاضر بر اساس پژوهش ها، زنان با 16 سال و مردان با 13 سال ناتوانی در زندگی روبرو می‌شوند که این مساله باید مورد توجه قرار گیرد و برای داشتن سالمندی سالم برنامه ریزی کرد.


رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: در کشورمان 27 درصد خانم‌های میانسال به بالا، با نمایه توده بندی بالای 30، چاق و 35 درصد از همین گروه نیز اضافه وزن دارند و در مجموع 60 درصد زنان دچار چاقی و اضافه وزن هستند که این مساله تاسف آور است.


وی افزود: مقابله با چاقی، زیاد آسان نیست و بر اساس پژوهش‌ها چاقی ارتباطی با سواد ندارد و زنان دارای اطلاعات سلامت هم چاق هستند، بنابراین برای رفع این مشکل باید بر تغییر شیوه زندگی توجه ویژه کرد.


دکتر باقری لنکرانی در ادامه بیان کرد: برخی از بیماری‌ها بار مهمی دارند ولی نظام‌های سلامت و اجتماعی کمتر به آنها توجه می‌کنند که یکی از آنها بیماری‌های اسکلتی مانند کمردرد است که حدود 13 درصد بار ناتوانی در زنان را به وجود می‌آورد.


رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: باید با استفاده از ظرفیت‌های مختلف و همکاری‌های بین بخشی به این موارد پرداخته شود و تنها توجه به حطیه درمانی موجب رفع این مشکل نمی‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته