دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 تير 1396 - 12:58

بی توجهی وزارت ورزش به اصلاح اساسنامه؛ تعلیق به فدراسیون کشتی هم کشیده شد

اساسنامه فدراسیون‌ها و اصلاح آن به چالش اصلی ورزش ایران تبدیل شده و وزارت ورزش و جوانان هم با وجود هشدارهای کمیته بین المللی المپیک IOC هنوز هیچ اقدام موثری در این رابطه انجام نداده است.
کد خبر : 189869

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، اگرچه وزارت ورزش و جوانان پیشتر اعلام کرده بود که اصلاح اساسنامه فدراسیون های ورزشی را جزو اولویت‌های کاری‌اش قرار می‌دهد اما با گذشت زمان این موضوع نه تنها در اولویت قرار نگرفته بلکه بی‌توجهی‌های وزارت ورزش وجوانان به اصلاح اساسنامه فدراسیون ها و اخطارهای مکرر کمیته بین المللی المپیک IOC به فدراسیون های ورزشی خطر جدی تعلیق برای ورزش ایران را به همراه آورده است.


در این مدت فدراسیون های تیراندازی با کمان، ژیمناستیک و حالا فدراسیون کشتی با خطر تعلیق روبه رو شده اند. این در حالی است که بیشتر فدراسیون ها مدعی هستند که اصلاحات اساسنامه را انجام داده‌اند و آن را به وزارت ورزش و جوانان ارسال کرده‌اند اما هنوز وزارتخانه گامی در این خصوص برنداشته است و تعلیق هم روز به روز به ورزش ایران نزدیکتر می شود.


رضا لایق دبیر فدراسیون کشتی در واکنش به اخطار کمیته بین‌المللی المپیک و بحث تعلیق فدراسیون کشتی به خبرنگار آنا گفت: «متاسفانه چندماه پیش برخی از فدراسیون‌ها به دلیل دخالت مستقیم دولت در امور آنها اخطار گرفتند که فدراسیون کشتی هم یکی از آنها بود. در آن زمان ما بلافاصله موضوع را پیگیری کردیم و اصلاحات لازم را در اساسنامه پیاده کردیم و آن را به وزارت ورزش و جوانان ارسال کردیم تا بعد از تایید نهایی به اتحادیه جهانی آن را ارسال کنیم اما متاسفانه هنوز وزارت ورزش و جوانان به ما پاسخی نداده و منتظر اعلام نظر مدیران وزارت ورزش هستیم.»


وی ادامه داد: «‌به طور حتم اگر این روند ادامه پیدا کند خطر تعلیق برای کشتی ایران به وجود می‌آید و عواقب جبران ناپذیری برای ورزش ایران به همراه دارد. فدراسیون کشتی وظیفه خودش را انجام داده و ایرادات اساسنامه را به طور کامل برطرف کرده است اما حالا وزارتخانه باید این موضوع را جدی تر پیگیری کند تا مشکلی برای ما به وجود نیاید.»


دبیر فدراسیون کشتی در پاسخ به اینکه ایرادات اساسنامه فدراسیون کشتی از نظر کمیته بین المللی المپیک چه مواردی بوده است؛ پاسخ داد: «‌تاکید کمیته بین المللی المپیک بیشتر بر روی افرادی است که وابستگی دولتی دارند به این معنی که این افراد در مجمع فدراسیون ها حق رای نباید داشته باشند به عنوان مثال فردی مانند وزیر ورزش یا افرادی که به نوعی به دولت وابسته هستند و جزو ارگان‌های دولتی محسوب می شوند نباید در مجمع فدراسیون‌ها رای بدهند. همچنین یکی دیگر از ایرادتی که کمیته بین المللی المپیک به اساسنامه فدراسیون کشتی گرفته بود همین بحث انتخاب شدن رئیس و نایبرئیس فدراسیون با حکم وزیر بوده است که ما البته ایرادات این موضوع را هم گرفته ایم ومنتظر جواب نهایی وزارت ورزش و جوانان هستیم.»


ایرادات اساسنامه فدراسیون ها در کدام بند است؟


«اصلاح اساسنامه فدراسیون‌ها و آیین‌نامه‌ها هیات‌ها با رویکرد استقلال فنی و مدیریتی بر اساس قوانین کشور، منشور المپیک و اساسنامه فدراسیون‌های بین‌المللی ورزشی» یکی از برنامه‌های کاری وزارت ورزش و جوانان بوده است، موضوعی که شاید می طلبید در ابتدای کار این وزارت خانه در اولویت قرار می گرفت اما تا به امروز اتفاق ویژه‌ای در این حوزه رخ نداده است. البته که چند وقت پیش اقداماتی از سوی وزارتخانه در قالب «پیش نویس اساسنامه فدارسیون‌ها» آماده ارائه به هیات وزیران جهت تایید نهایی شد اما فعلا خبری از پیش نویس تهیه شده هم نشده است.


در حال حاضر مشکل اصلی اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی که کمیته بین‌المللی المپیک هم بر روی آن بسیار تاکید دارد ماده 10 فدراسیون های ورزشی است که در آن آورده شده است: «قبول استعفا و برکناری رییس فدراسیون به تشخیص رییس سازمان تربیت بدنی و یا پیشنهاد مجمع و موافقت ایشان انجام می پذیرد. هم چنین رییس سازمان بلافاصله پس از عزل و یا قبول استعفای رییس فدراسیون فردی را به عنوان سرپرست منصوب خواهد نمود. مجمع عمومی مکلف است حداکثر ظرف مدت 6 ماه در مورد انتخاب رییس جدید فدراسیون با رعایت مقررات اقدام نماید.» این دو مورد اختیارات وزارت ورزش را در امور اداره فدراسیون‌ها زیاد می‌کند و کمیته بین المللی المپیک هم بر روی آن حساسیت زیادی دارد.


این دو تبصره در زمان ریاست محسن مهرعلیزاده به اساسنامه فدراسیون های ورزشی اضافه شد، بعد از اضافه شدن دو تبصره به اساسنامه فدراسیون های ورزشی کمیته بین المللی المپیک هم به این موضوع ورود کرد چرا که دخالت آشکار دولت در امور فدراسیون ها که یک نهاد غیر دولتی است را نشان می دهد موضوعی که با منشور المپیک کاملا در تضاد است و خطر تعلیق برای ورزش ایران به همراه دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته